دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی از تعطیلی سایت آزمایش هسته ای کره شمالی با نظارت کارشناسان آمریکایی و روزنامه نگاران در ماه آینده خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد: دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی امروز یکشنبه اعلام کرد پیونگ‌ یانگ در ماه مه با حضور کارشناسان و روزنامه نگاران خارجی سایت آزمایش‌ هسته‌ ای خود را تعطیل خواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی قول داده است از کارشناسان آمریکایی و روزنامه نگاران برای نظارت بر روند تعطیلی سایت آزمایش هسته ای «پونگیه ری» دعوت به عمل آورد.

«یون یونگ چان» سخنگوی رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد: کیم جونگ اون همچنین اعلام کرد عملیات تعطیلی سایت آزمایش های هسته ای خود را در ماه مه انجام خواهد داد و به زودی از کارشناسان کره جنوبی و آمریکایی برای نظارت بر این عملیات و اعلام شفاف آن به جامعه بین المللی دعوت خواهد کرد.

وی افزود: رهبر کره شمالی این موضوع را در دیدار روز جمعه با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرده و همچنین گفته است که رئیس جمهور آمریکا در خواهد یافت که وی فردی نیست که به سمت آمریکا موشک شلیک کند. 

در نقل قول از رهبر کره شمالی آمده است: «مردم خواهند دید من آدمی نیستم که به کره جنوبی، یا آمریکا یا [مکانی در] اقیانوس آرام موشک هسته ای پرتاب کند… چرا ما باید سلاح‌ های اتمی خود را حفظ کنیم و در شرایط سختی زندگی کنیم، اگر قرار است مرتب با آمریکایی‌ ها دیدار کنیم و اعتماد را بازسازی کنیم؛ و آنها به ما قول می‌ دهند که به جنگ پایان داده و به ما حمله نخواهند کرد.»

هرچند اشاره مستقیمی به جریان «عملیاتی نبودن» تاسیسات پونگیه‌ ری نشده، اما ممکن است این اظهارات در پیوند با گزارش‌ های مربوط به «فرو ریختن» این مرکز بیان شده باشد. چندی پیش کارشناسان چینی گفته بودند سایت آزمایش‌ های هسته‌ ای کره شمالی بر اثر لرزه‌ های ناشی از آزمایش فرو ریخته است.

این خبر تنها دو روز پس از دیدار تاریخی کیم جونگ اون رهبر کره‌ شمالی و مون جائه این رئیس‌ جمهور کره‌ جنوبی اعلام می‌ شود که روز جمعه برای یک روز در منطقه عاری از تسلیحات در مرز دو کره با هم گفت و گو کردند.

در روز جمعه کیم جونگ اون به عنوان اولین رهبر کره شمالی وارد کره جنوبی شده و آنجا با رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کرد. دو طرف اعلامیه مشترکی را امضا کرده و قرار گذاشتند در راستای غیر هسته ای کردن کامل شبه جزیره کره گام بردارند.

آنها همچنین اعلام کردند برای برقراری صلح دائمی و بادوام در شبه جزیره کره و حرکت در راستای انعقاد توافقنامه پایان جنگ کره تلاش خواهند ورزید.

خبر توقف آزمایش‌ های هسته‌ ای کره‌ شمالی و تعطیلی سایت این آزمایش‌ ها هفته گذشته و پیش از دیدار رهبران دو کره از سوی پیونگ‌ یانگ اعلام شده بود اما تاریخ و جزئیات آن اعلام نشده بود اما حال دفتر رئیس‌ جمهور کره‌ جنوبی می‌ گوید این پایگاه طی مراسمی به صورت علنی خواهد بود و همزمان از کارشناسان هسته‌ ای بین‌ المللی و روزنامه نگاران برای نظارت مستقیم بر مراحل متوقف کردن فعالیت‌ های این پایگاه دعوت خواهد شد.

هم‌ زمان «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا که شنبه شب برای حضور در میان هواداران خود در «میشیگان» به شهر «واشنگتن» در این ایالت رفته بود، در سخنانی گفت طی سه تا چهار هفته آینده با  رهبر کره‌ شمالی دیدار خواهد کرد. کیم و ترامپ قرار است ماه مه یا ماه ژوئن با هم دیدار کنند.

ترامپ تشدید فشارها از سوی واشنگتن بر پیونگ‌ یانگ را ابزاری کارآمد برای قدم جلو گذاشتن کره‌ شمالی برشمرد و گفت بر هدف اصلی خود یعنی خلع سلاح هسته‌ ای کامل کره‌ شمالی اصرار خواهد کرد.

دونالد ترامپ‌ روز جمعه هم اعلام کرده بود دو یا سه محل برای دیدارش با کیم جونگ اون، در دو کشور در نظر گرفته شده است. وی قبلا از پنج محل برای انجام این دیدار سخن گفته بود.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا هم در زمانی که رئیس سازمان سیا بود، با رهبر کره شمالی به طور محرمانه دیدار کرده بود. 

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی همچنین اعلام کرده است که کره شمالی قصد دارد تا منطقه زمانی خود را با کره جنوبی یکی کند. کره شمالی در سال 2015 وقت رسمی خود را حدود 30 دقیقه از وقت رسمی کره جنوبی عقب تر کشیده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.