15 اتوبوس سوری از نقطه مرزی«المصنع» با لبنان عبور کردند تا نزدیک به 500 آواره سوری را از منطقه«شبعا» در لبنان به شهرک«بین جن» در سوریه باز گردانند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرنگار المیادین در گزارشی اعلام کرد که 15 اتوبوس سوری از نقطه مرزی«المصنع» با لبنان عبور کردند تا نزدیک به 500 آواره سوری را از منطقه«شبعا» در لبنان به شهرک«بین جن» در سوریه باز گردانند.

این خبرنگار افزود که آوارگان سوری در شهرک شبعا در لبنان خود را برای بازگشت به بیت جن در سوریه آماده می کنند.

در همین حال، «ویل جیرالدی» از افسران سابق ارتش آمریکا گفت که وی بر این باور است که برای حملات موشکی واشنگتن و همپیمانان انگلیسی و فرانسوی اش بر اساس « اطلاعات جاسوسی غیر دقیق» برنامه ریزی شد.

جیرالدی افزود این حملات هیچ کدام از مراکز تولید سلاح شیمیایی را نابود نکرد زیرا در اصل چیزی وجود نداشت تا نابود شود.

وی در ادامه گفت که بر اساس اطلاعاتی که تا کنون در دسترس است احتمال وجود سلاح شیمیایی یا چیزی هایی که مرتبط با آن است در نقاطی که طی حملات موشکی نابود شد،بعید است.

این کارشناس غربی در ادامه گفت که وی بر این باور است که کشورهای غربی حملات جدیدی به سوریه در آینده نزدیک انجام نمی دهند زیرا حمله اخیر باعث تمسخر زیاد آنها شد.

وی همچنین گفت که بر این باور است که دونالد ترامپ همچنان مایل به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

جیرالدی در ادامه گفت: به احتمال زیاد نیروهای زمینی آمریکا به زودی از سوریه خارج شوند زیرا ترامپ بر موضع خود اصرار کرده است لیکن این خروج با مخالفت اسرائیل و اکثریت اعضای کنگره و ارتش آمریکا مواجه است به همین دلیل این نیروها به بهانه مقابله با نفوذ و فعالیت های ایران در سوریه می مانند.

 

«کفتار» و نیروهایش تسلیم ارتش سوریه شد

در سایه توافق ارتش سوریه و گروه های مسلح در شهرک «الضمیر» در منطقه «القلمون شرقی» فرمانده گروه مسلح مخالف«مغاویر الصحرا» اعلام کرد که وی نیروهایش تسلیم ارتش سوریه و در اختیار آنها هستند.

«محمد احمد شعبان» ملقب به «کفتار» گفت که به پرونده وی و گروهش رسیدگی شد و آنها خود را در اختیار ارتش سوریه قرار دادند.

فعالان سوری در شبکه های اجتماعی نیز اعلام کردند که گروه  مسلح مغاویر الصحرا به طور کامل به همراه تجهیزات نظامی خود از دیگر گروه های مسلح جدا شده و در اختیار ارتش قرار گرفتند.

سانا نیز گزارش داد که  تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین تروریست‌های گروه جیش‌الاسلام در منطقه «الضمیر» به دولت سوریه ادامه یافت.

خبرنگار خبرگزاری سانا در این زمینه گفت :  تحویل تسلیحات سنگین و نیمه سنگین در چارچوب توافق بین دولت سوریه و تروریست‌های جیش الاسلام در منطقه الضمیر ادامه یافت.

قرار است به موجب این توافق تروریست ها از عناصر جیش الاسلام شهر الضمیر را به مقصد «جرابلس» در شمال سوریه ترک کنند.

 

فرستاده سازمان ملل به تهران و مسکو سفر می کند

«استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای رایزنی با مسئولان بلندپایه ایران و روسیه به تهران و مسکو سفر می کند.

دی میستورا پس از رایزنی های امروز چهارشنبه خود با مسئولان بلندپایه ترکیه در آنکارا درباره سوریه، به ایران و روسیه سفر می کند.

 

آغاز حمله ارتش به داعش در جنوب دمشق 

نیروهای ارتش سوریه شب گذشته مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش در جنوب دمشق به ویژه در اردوگاه «الیرموک» را زیرا آتش گرفتند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری با اعلام این خبر تأکید کرد که  ارتش سوریه از دو هفته پیش در اطراف اردوگاه الیرموک و دیگر مناطق نزدیک آن که در اشغال داعش  است، به شکل گسترده نیرو و تجهیزات نظامی مستقر کرد تا خود را برای آغاز عملیات نظامی آماده کند. این عملیات می تواند همه مناطق نزدیک به دمشق را به آغوش دولت سوریه بازگرداند.

«رامی عبدالرحمن» مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفت که نیروهای ارتش سوریه از دو روز پیش به شکل گسترده ای مواضع گروه تروریستی داعش در جنوب دمشق را زیر آتش گرفتند و این مقدمه ای برای عملیات نظامی گسترده علیه داعش در این منطقه است.

گروه تروریستی داعش دوشنبه شب برخی مناطق نزدیک به دمشق را مورد حمله قرار داد که در نتیجه آن یک کودک جان خود را از دست داد و چهار شهروند دیگر نیز زخمی شدند.

گروه تروریستی داعش از سال 2015 بخش عمده ای از اردوگاه الیرموک متعلق به فلسطنیی ها و نیز بخش هایی از مناطق«حجر الاسود» و «التضامن» به موازات الیرموک را در اشغال خود دارد.داعش همچنین پس از خروج گروه های مسلح از منطقه«القدم» بر اساس توافق با ارتش سوریه و به دلیل سرگرم بودن نیروهای ارتش به آزادی «غوطه شرقی» القدم را نیز به اشغال خود در آورد. ارتش سوریه روز شنبه غوطه شرقی را به طور کامل آزاد کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه تعداد عناصر داعش در جنوب دمشق را صدها عنصر تخمین زد.

ارتش سوریه با بازپس گیری الیرموک و مناطق نزدیک به آن دمشق و همه مناطق نزدیک به دمشق را به طور کامل و برای نخستین بار از سال 2012 آزاد می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.