پس از گذشت هفت سال از جنگ برخی بر این باورند که تنها راه حل واقعی توقف جنگ و جلوگیری از بازگشت گروه تروریستی داعش و اجازه دادن به کشور سوریه برای حرکت رو به جلو، اذعان به این است که «بشار اسد» در قدرت باقی می ماند و به وی اجازه داده شود در عمل پیروز شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به اوضاع سوریه پس از تجاوز موشکی سه جانبه کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس به برخی تأسیسات سوریه پرداخت و نوشت:برای بیشتر سوری ها که چندین سال را در سایه جنگ زندگی کردند هیچ چیز پس از حملات موشکی ایالات متحده آمریکا و همپیمانان غربی اش تغییر نکرد.

پس از گذشت هفت سال از جنگ برخی بر این باورند که تنها راه حل واقعی توقف جنگ و جلوگیری از بازگشت گروه تروریستی داعش و  اجازه دادن به کشور سوریه برای حرکت رو به جلو، اذعان به این است که  «بشار اسد» در قدرت باقی می ماند و به وی اجازه داده شود در عمل پیروز شود.

اینها بر این باورند که به محض آن که سلاح به زمین گذاشته شود می توان مشکلات مهم دیگر سوریه را مورد بررسی قرار داد مانند جنگ میان ترکیه و کردها در شمال و جنگ سایه میان ایران و رژیم اسرائیل و بازسازی مناطق ویران شده.

نیویورک در ادامه نوشت: اما چشم پوشی از تحولات سوریه به نفع اسد در واشنگتن و دیگر پایتخت های غربی قابل قبول نیست زیرا تصمیم گیران در این کشورها بر این باورند که باید اسد را به دلیل اتفاقاتی که طی جنگ رخ داد مجازات کرد.

«جوشوا لاندیس» مدیر مرکز پژوهش های خاورمیانه در دانشگاه «اوکلاهاما» می گوید:« شما اسد را مجازات نمی کنید شما همه سوری های فقیر را مجازات می کنید». وی افزود:« اگر اهداف آمریکا مقابله با تروریسم و بازگشت آوارگان است، باید گفت که همه اینها شکست می خورد.»

ترامپ در بامداد شنبه 14 آوریل دستور انجام حملات نظامی به سوریه را داد و این حملات(تجاوز) با مشارکت انگلیس و فرانسه برای مجازات اسد به دلیل ادعاهایی صورت گرفت که دم از حمله شیمیایی به شهر«دوما» در یک هفته می زد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: حمله اخیر به سوریه به دنبال براندازی اسد یا وارد آوردن ضرر به همپیمانان ایرانی و روس سوریه یا حمایت از غیرنظامیان در برابر خشونت ها نبود. در واقع، برای انجام این حملات با دقت بسیار زیاد برنامه ریزی شد تا از تغییر روند نزاع در اراضی سوریه اجتناب شود.

«مها یحیی» مدیر مرکز کارنگی برای خاورمیانه در بیروت می گوید که تنها راه حل بحران سوریه رسیدن به راه حلی میان روسیه و ایالات متحده است که باید قدرت های دیگری مانند ترکیه و ایران در این راه حل مشارکت داده شوند، لیکن رسیدن به چنین راه حلی نیازمند تلاش های دیپلماتیک گسترده ای دارد که دولت ترامپ به آن اهتمام ندارد.

حمله بیهوده برای حفظ آبرو

در گزارشی دیگر روزنامه «ذی آتلانتیک» آمریکا اشاره به سخنان«توبیاس شنایدر» پژوهشگر در مرکز جهانی برای سیاست عمومی در برلین می کند که گفت«باید بحران مربوط به حمله به دوما باعث شود که دولت ترامپ این پرسش را مطرح کند که آیا ایالات متحده آمریکا خطوط قرمز را درباره سلاح شیمیایی برای نجات آبرو ترسیم می کند یا حفظ معیارها یا اینکه ما تلاش می کنیم که غیرنظامیان را نجات دهیم؟»

شنایدر می افزاید: پر واضح است که ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش بشار اسد را از قدرت کنار نمی زنند.

با توجه به آن که گزینه های نظامی مناسب نیستند «ایما آشفورد»از مرکز آمریکایی «کاتو» سفارش می کند که ایالات متحده آمریکا باید اقدامات انسانی و دیپلماتیک قوی مانند حمایت از آوارگان و رهبری اقدامات برای رسیدن به توافق صلح در سوریه در پیش بگیرد.

«جیمز دوبینز» فرستاد ویژه دولت اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در افغانستان و پاکستان پیشنهاد می کند که ایالات متحده آمریکا باید  نیروهای خود را از سوریه خارج کرده، «عادی سازی روابط با دولت اسد» را در مقابل اعطای خودمختاری به کردهای همپیمان آمریکا داخل مناطق سیطره آنها در سوریه و خروج همه شبه نظامیان خارجی از کشور به ویژه همپیمانان ایران را از سوریه پیشنهاد دهد.

دوبینز اخیرا نوشت: اسد در جنگ سوریه پیروز شد...دولت سوریه به شکل عمیقی با روسیه و ایران از چندین دهه پیش همپیمان است.بهترین چیزی که باید در این امیدوار باشیم این است که سوریه بعد از جنگ بدتر از سوریه قبل از جنگ نباشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.