این تصمیم که اخیرا مطرح شده به دلیل وجود جنگ سرد میان مراکش و عربستان سعودی رخ داده است که از اواخر سال 2016 میان دو کشور به راه افتاد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،وبسایت مراکشی الایام 24 در گزارشی نوشت:برخی منابع گفتند که مراکش خود را آماده خروج از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی می کند که از بیش از سه سال پیش علیه یمن جنگ به راه انداخته و به این کشور تجاوز کرده است.

به گفته این منابع این تصمیم  که اخیرا مطرح شده به دلیل وجود جنگ سرد میان مراکش و عربستان سعودی رخ داده است که از اواخر سال 2016 میان دو کشور به راه افتاد و پس از اظهارات اخیر«ترکی آل شیخ» رئیس سازمان ورزش عربستان سعودی علنی شد. آل شیح در توئیتی در حساب توییتری خود اشاره کرد که عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2026 به دلیل موضع گیری بی طرفانه مراکش در بحران خلیج فارس به نفع مراکش رای نمی دهد.

مراکش در عرصه بحران خلیج فارس و محاصره و تحریم کشور قطر توسط عربستان،امارات،بحرین و مصر موضع بی طرف گرفت و این مساله به مذاق عربستان سعودی که حاکمان جدیدش طی سال های اخیر سیاست «یا با ما یا علیه ما» را در پیش گرفته اند، خوش نیامده است.

اگر چه همین مساله در سال گذشته نیز مطرح شد و در آن زمان سفیر یمن در رباط در سخنانی مطبوعاتی آن را تکذیب کرد و تأکید کرد که خروج مراکش از ائتلاف عربی هرگز درست نیست و مطرح شدن آن برای مصرف داخلی در یمن است تا به برخی پایگاه های حزبی وابسته به برخی احزاب دروغ گفته شود و آن ها را به این توهم برساند که در موضع بین المللی در خصوص پرونده یمن تغییراتی صورت گرفته است.

بنابر این گزارش، مراکش در اوایل سال 2015 به ائتلاف عربی جنگ علیه یمن به رهبری عربستان سعودی پیوست و در 12 می 2015 یکی از جنگنده های مراکشی نیز توسط جنبش انصار الله در استان«صعده» در شمال یمن سرنگون شد و خلبان مراکشی آن نیز کشته شد.

بیشتر کشورهای عربی که به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی ملحق شده اند به طمع به دست آوردن کمک مالی از عربستان به این ائتلاف ملحق شده اند تا شاید بتوانند مشکلات اقتصادی روزافزون خود را حل کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.