پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

چرا ترامپ برای حل بحران خلیج فارس عجله دارد؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکاپشت همه تلاش ها و اقدامات برای فعال سازی دوباره میانجی گری کویت است و تماس های تلفنی با امیر قطر،ولیعهد عربستان سعودی شاهزاده «محمد بن سلمان» و شیخ«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برقرار کرد و از هر سه برای سفر به واشنگتن دعوت کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به تلاش ها برای حل بحران خلیج فارس به ویژه تلاش ترامپ و دلایل پشت این تلاش ها پرداخت و نوشت: زندگی بار دیگر به رگ های میانحی گری و میانجی گران در بحران خلیج فارس پس از مدتی«مرگ بالینی» به مدت چند ماه، بازگشت این در حالی بود که بسیاری به دلیل ناپدید شدن این میانجی گری  از رادارهای توجه کشورهای مربوطه و ملت های آنها و دستگاه های رسانه ای شان، در حال فراموش کردن آن بودند.

دو فرستاده آمریکایی یعنی ژنرال بازنشسته«آنتونی زینی» و «لبندر کنگ»معاون وزیر خارجه آمریکا اکنون در حال انجام سفری دوره ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که از کویت آغاز شد و دوحه ایستگاه دوم آن بود و در این دو جا با وزرای خارجه دو کشور دیدار کردند.

این قابل توجه بود که دوحه نقش بارزی را در این سفرها و تماس ها بازی کند و این قابل ملاحظه بود که شیخ« صباح الاحمد» امیر کویت فرستاده ویژه اش یعنی شیخ«محمد العبدالله المبارک الصباح» را به همراه یک نام دست نویس به «تمیم بن حمد آل ثانی»امیر قطر فرستاد. این یعنی از رهبران قطر خواسته می شود که امتیازهایی بدهند یا عقب نشینی هایی بکنند تا هر گونه میانجی گری در آینده موفقت آمیز باشد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکاپشت همه تلاش ها و اقدامات برای فعال سازی دوباره میانجی گری کویت است و تماس های تلفنی با امیر قطر،ولیعهد عربستان سعودی شاهزاده «محمد بن سلمان» و شیخ«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برقرار کرد و از هر سه برای سفر به واشنگتن دعوت کرد تا مقدمه ای برای برگزاری نشست سه جانبه در«کمپ دیوید» در ماه می آینده برای رسیدن به راه حل نهایی بحران شود.

رئیس جمهور آمریکا می خواهد که بحران خلیج فارس که مدت آن طولانی شد(از ماه ژوئن گذشته آغاز شد) و نزدیک به تکمیل کردن سال نخست خود است، حل شود آن هم بنابر چند دلیل: اول اینکه این بحران اهدافش به پایان رسید زیرا ترامپ به بیش از 550 میلیارد دلار از چهار کشور خلیج فارس درگیر بحران به شکل قراردادهای سلاح و سرمایه گذاری دست یافت و دوم: تمایل ترامپ برای بسیج کردن این کشورها در ائتلاف علیه ایران.

چهار کشور تحریم کننده قطر عجله ای برای رسیدن به راه حل برای بحران ندارند و به نظر می رسد خود را آماده همزیستی با آن برای سالهای آینده می کنند با این حساب که خودشان از این بحران متضرر نمی شوند بلکه برعکس قطر است که متضرر می شود.از سویی، قطر می گوید که زهر شوک تحریم را گرفته و با آن کنار آمده است و آماده دادن هر گونه امتیازی که مخالف حاکمیتش باشد، نیست.

کشورهای چهارگانه تحریم کننده قطر به نظر می رسد که از این تحرک آمریکا راضی نیستند و پس از تماس های ترامپ با سه رهبر کشورهای حاشیه خلیج فارس بیانیه ای صادر کردند و در آن تأکید کردند تنها میانجی گری مورد قبول میانجی گری کویت است و برای مشارکت در نشست پیشنهادی کمپ دیوید  استقبال سردی از خود نشان دادند و این یعنی آنها ادامه وضع کنونی را ترجیح می دهند زیرا به نیت های آمریکا اعتماد ندارند و از فشارهای بیشتر بر آنها برای نشان دادن نرمش هراس دارند.

سفر شاهزاده «بن سلمان» به واشنگتن در 19 مارس کنونی چه بسا در این زمینه سرنوشت ساز باشد و در سایه تفاهم هایی که از دل دیدار با ترامپ بیرون می آید سرنوشت موفقیت یا شکست میانجی گیری تعیین می شود.

اطلاعاتی که اخیرا به بیرون درز کرده و به شکل گسترده ای طی روزهای اخیر به آن پرداخته شد و شامل اتهام هایی به «جارد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا در جانبداری از چهار کشور در بحران در پی مخالفت دولت قطر با دادن قراردادهای تجاری به شرکت هایش برای بیرون آمدن شان از مشکلات مالی می شود، پیچیدگی های جدیدی به تلاش های آمریکا برای میانجی گری می افزاید به رغم آن که رسما مورد تأیید قرار نگرفته است. از طرفی دیگر، این اطلاعات ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دولتش را در موضع بدی قرار می دهد.

ژنرال زینی در سال 2002 به عنوان فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا انتخاب شد تا میان اسرائیلی ها و تشکیلات خودگردان میانجی گری کند و هرگز نتوانست پیشرفتی حاصل کند و در تلاش هایش به مدت تقریبا دو سال شکست مفتضحانه ای خورد، حالا آیا در ماموریت کنونی اش در بحران خلیج فارس خوش شانس تر خواهد بود،تردید بسیاری در این زمنیه داریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.