کشورهای تحریم کننده قطر طی بیانیه‌ای اعلام کردند بحران خلیج باید در چارچوب میانجیگری کویت حل و فصل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رسمی کویت گزارش داد، شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نامه شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت را توسط «محمد العبدالله المبارک الصباح» معاون وزیر دیوان امیری این کشور دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش در این نامه بر روابط تاریخی دولت و مردم دو کشور تاکید شده است.

این سومین نامه امیر کویت طی 24 ساعت گذشته به رهبران برخی کشورهای خلیج است.

پیش از این دو نامه وی به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین ارسال شده بود.

این در حالی است که روز چهارشنبه گذشته کشورهای تحریم کننده قطر طی بیانیه‌ای اعلام کردند بحران خلیج باید در چارچوب میانجیگری کویت حل و فصل شود. عربستان و متحدانش از میانجیگری آمریکا برای حل این بحران خرسند نیستند.

خبرگزاری آناتولی عربی نیز گزارش داد که «آنتونی زینی» ژنرال بازنشسته آمریکایی و «تیموتی لندرکین» فرستاده ویژه وزیر امور خارجه این کشور با مقامات قطری دیدار کرده و طرفین بحران خلیج، تلاش‌های میانجی گری کویت برای حل این بحران و تدابیر غیرقانونی برخی کشورهای تحریم کننده علیه قطر را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

زینی و لندرکین پیش از سفر به قطر در کویت با صباح الاحمد الجابر الصباح امیر این کشور نیز دیدار کرده بودند. 

 امیر کویت از زمان به وجود آمدن بحران میان قطر با چهار کشور تحریم کننده آن(عربستان، مصر، امارات و بحرین)برای حل و فصل این بحران میانجی‌گری می کند.

تلاش ها  و میانجی گری ها برای حل بحران خلیج فارس در حالی از سر گرفته شده است که قرار است رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس با«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در آینده ای نزدیک در چارچوب نشست سالیانه نشست سران آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در کمپ دیوید آمریکا دیدار کنند.

ترامپ طی روزهای گذشته با رهبران عربستان، امارات و قطر تماس تلفنی برقرار کرد و از آنها برای سفر به واشنگتن در دو ماه آینده یعنی ماه های مارس و آوریل دعوت کرد. ترامپ چشم به هدف بزرگتری در آشتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و پایان بحران میان آنها دارد و آن بسیج این کشورها در اردوگاه آمریکا برای مواجهه احتمالی و زودهنگام با ایران است آن هم پس از آن که مرحله«دوشیدن»پول این کشورهای عربی  تکیمل شود.

بنابر این گزارش، بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی از ماه ژوئن سال گذشته با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با این کشور آغاز شد. این چهار کشور همچنین با تحریم قطر یک درخواست 13 بندی را برای بازگشت روابط به حالت عادی اعلام کردند. دوحه این اقدام و خواسته‌ها را نقض قوانین بین المللی و غیرقابل قبول دانسته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.