اقدامات خود ترامپ، همه پتانسیل این را دارند که به عنوان تلاش های وی در جهت ممانعت از اجرای عدالت در نظر گرفته شوند. و این جایی است که ترامپ را در درسر بزرگی می اندازد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات نوامبر 2016 هفته پر مشغله ای داشت. مدیر پیشین اف بی آی و بازرس ویژه تحقیق در مورد تبانی احتمالی کرملین و ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا، عملیات خود را به نحو زیادی تقویت کرده است. ده ها مورد اتهام صادر شده، درخواست هایی برای محکومیت تکمیل شده، قراردادهایی امضا شده و قرار است در اواخر سال جاری در دادگاه فدرال محاکمه ای برگزار شود.

در روز جمعه، 23 فوریه، مولر با «ریک گیتس» معاون پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ، وارد معامله ای شد که بر اساس آن، با همکاری کامل با رابرت مولر، از تخفیف مجازات برخوردار خواهد شد. بر اساس اتهامات، اگر گیتس حاضر به همکاری نشود و دادگاهی شود، به چندین سال حبس متهم خواهد شد. این امر انگیزه کافی به گیتس می دهد که با مولر وارد معامله شود. این نهمین مورد توافق با دفتر مولر طی 9 ماه تحقیقات تیم بازرسی او محسوب می شود.

به رغم تمامی این مانورهای قضایی، خود ترامپ هنوز آزاد است. تا به امروز، هیچ یک از اتهامات مولر به طور مستقیم شخص رئیس جمهور را هدف قرار نداده است. «پل مانافورت» یکی از افرادی که احتمالا بیشترین اطلاعات را درباره فعالیت های درونی ستاد ترامپ دارد، با وجود متهم شدن به تقلب، پولشویی و دیگر اقدامات غیر قانونی، همچنان ساکت باقی مانده است. مسئله تبانی - اینکه ترامپ از مسئله همکاری کارکنانش با روس ها برای آسیب زدن به «هیلاری کلینتون» رقیب دموکراتش آگاهی داشته - هنوز اثبات نشده است. در واقع، ترامپ خودش همیشه علنا به این موضوع اشاره کرده است: بعد از اینکه مولر 13 تبعه و 3 نهاد روس را به تلاش برای نفوذ در سیستم سیاسی آمریکا محکوم کرد، او در توئیتر اعلام کرد که دفتر بازرس ویژه هنوز هیچ رابطه ای میان اعضای ستاد او با این اتهامات نیافته است.

متاسفانه برای رئیس جمهور، تبانی احتمالی تنها بخشی از تحقیقات بازرس ویژه است. با توجه به اقدامات خود ترامپ، از برکناری «جیمز کامی» مدیر اف بی آی گرفته تا افشای تلاش های او برای برکناری مولر، همه و همه پتانسیل این را دارند که به عنوان تلاش های وی در جهت ممانعت از اجرای عدالت در نظر گرفته شوند. و این جایی است که ترامپ را در درسر بزرگی می اندازد. 

ترامپ در زمانی که فشارهای زیادی بر او وارد شود، ناخودآگاه توانایی منحصر به فردی برای ایجاد مشکلات قانونی و سیاسی برای خود نشان داده است. او کی فردی بسیار کم صب و تحمل است، یکی یکی بر مشکلات خود می افزاید. او الگوی فردی است که حاضر است برای تعطیل کردن یا بی اعتبار کردن تحقیقات، دست به غرق شدن در آب های خطرناک بزند. و او با هر تصمیم بدی، ابزار بیشتری برای ادامه تحقیقات در اختیار رابرت مولر قرار می دهد. هر بیانیه ای که صادر و یا توئیتی که منتشر می کند، اطلاعات و انگیزه های بیشتری در اختیار بازرس ویژه قرار می دهد. در حالی که همه اینها ممکن است به هیچ چیزی منتهی نشود، در نهایت سرنخ هایی در اختیار مولر قرار می دهد.

پیش بینی «تای کاب» یکی از وکلای رئیس جمهور در مورد این که تحقیقات مولر در اوایل سال 2018 تمام خواهد شد، به نظر می رسد کاملا اشتباه است. 

اکنون وکلای ترامپ مشغول ارزیابی گزینه‌ ها برای شهادت دادن وی در مقابل مولر هستند. یک منبع نزدیک به تیم وکلای رئیس‌ جمهور این کشور گزارش داده است که همه گزینه‌ ها برای این شهادت ترامپ روی میز قرار دارد.

مولر، یک دادستان فدرال با ده ها سال تجربه، تحقیق خود را به پایان نخواهد رساند مگر اینکه همه سرنخ ها را دنبال کند و همه شاهدان را مورد بازجویی قرار دهد. ما در هفته ها و ماه های آینده باید در انتظار احضارها، مصاحبه ها و بازجویی های بیشتری در رابطه با این پرونده باشیم.

اگر رئیس جمهور ترامپ واقعا قصد دارد تحقیقات بازرس ویژه را متوقف کند، باید خودش سکوت کند و اجازه دهد وکلایش صحبت کنند. 

گزارش شده که تیم وکلای ترامپ احتمالا مشغول بررسی امکان ارائه پاسخ‌ های کتبی هستند که موجب محدود شدن هرگونه شهادت شفاهی از سوی ترامپ خواهد شد. 9 ماه گذشته اثبات کرده که آخرین کسی که ترامپ باید او را توجیه کند، خودش است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.