قرار است به رغم مخالفت ها، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌ المقدس رسما در ماه مه و همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی انجام شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای از انتقال سفارت این کشور از «تل آویو» به «قدس» در ماه مه خبر داد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای که در وب سایت این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد: «آمریکا در نظر دارد سفارت جدید خود در {قدس} را افتتاح کند. این افتتاح همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس این رژیم خواهد شد. سفارتخانه آمریکا در ابتدای کار در منطقه «آرنونا» و ساختمانی مدرن مستقر می شود که در حال حاضر کارهای کنسولی مرتبط با کنسولگری آمریکا در قدس در آن انجام می گیرد. کارهای کنسولی از جمله صدور و خدمات روادید برای شهروندان آمریکایی بی هیچ اخلالی همچنان در ساختمان آرنونا که بخشی از سفارت خواهد بود، ادامه خواهد داشت. سرکنسولگری نیز ماموریت جداگانه خود را بدون هیچ تغییری در ماموریتی محوله، از منطقه تاریخی «آرگون رود» انجام خواهد داد. در ابتدای کار، سفارتخانه موقت در آرنونا شامل فضای دفتری برای سفیر و شمار اندکی از کارکنان خواهد بود. تا پایان سال آینده، هدف ما افتتاح سفارت جدید در کنار مجتمع آرنونا است که فضای بیشتری را در اختیار سفیر و تیم وی قرار می دهد. همچنین کار جستجو برای یافتن منطقه ای برای احداث سفارتخانه دائم نیز شروع می شود که طراحی و ساخت آن کاری بلند مدت خواهد بود. ما از اینکه این گام تاریخی را برمی داریم خوشحالیم و در انتظار ماه مه و روز افتتاح خواهیم نشست.»

 14 ماه مه با هفتادمین سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی همزمان است که فلسطینیان از آن با عنوان «روز نکبت» یاد می کنند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم گفت «رکس تیلرسون» وزیرخارجه، برنامه امنیتی برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس را تائید کرده است.

تصمیم افتتاح سفارت روز جمعه به کنگره آمریکا گزارش شد.

این تصمیم دولت ترامپ مخالفت‌ های بسیاری را در پی داشته و به نظر برخی تحلیلگران به عنوان ضربه‌ ای جدی به گفت‌ و گوهای موسوم به صلح خاورمیانه تلقی شده است.

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس در واکنش به بیانیه وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: اقدام واشنگتن مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس هرگز به رژیم صهیونیستی مشروعیت نخواهد بخشید و منجر به تغییر واقعیت ها و آثار تاریخی قدس نخواهد شد چرا که این اقدام نقض آشکار قوانین بین المللی و همه معاهدات بین المللی در مورد بیت المقدس است.

«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) هم تصمیم آمریکا برای انتقال قریب الوقوع سفارت خود به قدس را محکوم کرد و آن را مغایر با قوانین بین الملل و اقدامی در جهت تحریک احساسات اعراب و مسلمانان دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.