دعوت پنتاگون از ارتش میانمار برای شرکت در تمرین نظامی سالیانه موسوم به «کبرا گلد» که قرار است از 13 فوریه 2018 با رهبری ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه برگزار شود، در مجلس نمایندگان آمریکا جنجال به راه انداخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت:دعوت از ارتش میانمار برای شرکت در تمرین نظامی مشترک با آمریکا باعث جنجال در مجلس نمایندگان این کشور شد.

دعوت پنتاگون از ارتش میانمار برای شرکت در تمرین نظامی سالیانه موسوم به «کبرا گلد» که قرار است از 13 فوریه 2018 با رهبری ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه برگزار شود، در مجلس نمایندگان آمریکا جنجال به راه انداخت.

سرهنگ «کریستفر لوگان»، سخنگوی پنتاگون چند روز پیش اعلام کرد که سه تن از افسران ارتش میانمار برای شرکت در مانورهای نظامی کبرا گلد به عنوان ناظر در بخش کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی این تمرین نظامی سالانه دعوت شده است.

دعوت پنتاگون از ارتش سرکوبگر میانمار که به پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا متهم شده است، برای شرکت در مانور مذکور در مجلس نمایندگان آمریکا جنجال به راه انداخت.

سناتور «جان مک‌کین»، رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا در گفت و گو با خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در واکنش به تصمیم پنتاگون گفت: ارتشی که متهم به پاکسازی قومی است، نباید قابلیتهای نظامی خود را در کنار نیروهای آمریکایی توسعه دهد.

در این میان پیش نویس طرح مبنی بر تشدید محدودیت‌ها بر همکاری نظامی با ارتش میانمار و اعمال تحریم های بیشتر بر این کشور روز گذشته توسط کمیته روابط خارجی آمریکا به تصویب رسید.

«اد رویس»رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «پاتریک لیهی» باسابقه‌ترین سناتور آمریکایی از حزب دموکرات بر عدم شرکت ارتش میانمار در تمرین نظامی مذکور تاکید کردند.

لیهی در واکنش به دعوت ارتش میانمار برای شرکت در تمرین نظامی یاد شده گفت: ما نباید به کسانی که قوانین بین المللی را وحشیانه نقض می کنند، پاداش بدهیم.

دعوت پنتاگون از ارتش میانمار برای شرکت در تمرین نظامی کبرا گلد در حالی صورت می گیرد که سازمان ملل و ایالات متحده رسما ارتش میانمار را به پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا متهم کرده اند.

دولت میانمار با تصویب قانونی از سال 1982 تابعیت میانمار را از مسلمانان منطقه آراکان که یک میلیون و صد هزار جمعیت دارد، سلب کرده است و مسلمانان این منطقه در شرایطی مشابه با تبعیض نژادی زندگی می‌کنند.

دولت میانمار برای رفع اختلافات و مشکلات میان مسلمانان و بوداییان، سیاست کوچ اجباری مسلمانان روهینگیایی از منطقه آراکان را اتخاذ کرده‌است. 

گفتنی است حملات بودائیان به شهروندان مسلمان ایالت آراکان میانمار از سال 2012 تاکنون شمار زیادی کشته برجا گذاشته است. در این حملات صدها خانه و کارخانه به آتش کشیده و بسیاری از مسلمانان منطقه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند. این حملات از 25 آگوست سال گذشته و در پی حمله شورشیان میانماری به مراکز پلیس و ارتش، شکل دیگری به خود گرفت و تجاوزها،آتش سوزی و جنایت های زیادی از آن زمان به بعد علیه مسلمانان توسط ارتش و بودائیان افراطی صورت گرفت.

بر اساس آماری که اخیرا بنگلادش اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان میانمار برای حفظ جان خود مجبور به فرار از کشور و پناه بردن به بنگلادش شده اند. از سوی دیگر، با وجود آن که بنگلادش و میانمار بر سر بازگشت پناهندگا به توافق رسیده اند اما مسلمانان میانماری به دلیل مبهم بودن آینده خود در کشورشان تمایلی به بازگشت به میانمار ندارند. همچنین سازمان ملل طی روزهای اخیر نسبت به زیر آب رفتن اردوگاه اصلی آوارگان مسلمان میانمار در بنگلادش به دلیل باران هان موسمی و آسیب دیدن نزدیک به صدهزار نفر از آنها هشدار داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.