همزمان با نزدیک شدن به سفر بن سلمان به لندن، باید به این نکته اشاره کرد که اختلافاتی تنش آلود میان عربستان و انگلیس هم وجود دارد که دیپلمات ها تمایلی ندارند علنی شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: ولیعهد عربستان سعودی قرار است این ماه به لندن سفر کند؛ اقدامی که به مقامات انگلیسی فرصت می دهد تا به انتقاد از او به دلیل جنگ یمن و همچنین اقدامات ضد حقوق بشری اش بپردازند.

برنامه ریزی برای این سفر در بازدید اخیر «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس به «ریاض» پایتخت عربستان صورت گرفته بود. انتظار می رود بن سلمان به «پاریس» و «واشنگتن» پایتخت های فرانسه و آمریکا هم سفری داشته باشد.

این نخستین سفر خارجی او از زمان آغاز برنامه ضد فساد در 4 نوامبر تاکنون و بازداشت صدها شخصیت بانفوذ این کشور محسوب می شود.

سفر به لندن یکی از حساس ترین سفرهای دیپلماتیک 2018 محسوب می شود. انگلیس بسیار تمایل دارد که طرح «چشم انداز 2030» بن سلمان اجرایی شود؛ تلاشی که عربستان را به یک اقتصاد بازار محور و کمتر وابسته به نفت تبدیل می کند.

اما اختلافاتی تنش آلود میان عربستان و انگلیس هم وجود دارد که دیپلمات ها تمایلی ندارند علنی شود.

انگلیس به همراه فرانسه و آلمان، در برابر فشارهای عربستان و آمریکا علیه توافق هسته ای ایران مقاومت می کنند. مسئله منع اشاعه تسلیحات هسته ای نیز اکنون به اوج خود رسیده است و ریاض هم مانند تهران خواستار دسترسی به حق تولید سوخت هسته ای در خاک خود به واسطه اورانیوم غنی شده، شده است. دولت های بوش و اوباما با این درخواست مخالفت کرده بودند و نگران این بودند که عربستان از این فناوری برای تولید سلاح هسته ای بهره ببرد؛ اما دولت ترامپ ممکن است دیدگاه متفاوتی داشته باشد.

در کشور یمن، انگلیس ائتلاف عربستان - امارات را تحت فشار قرار داده تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مخلوع را به قدرت بازگرداند. یمن به یک منطقه مصیبت بار دیپلماتیک تبدیل شده است. در این بحران، با کمال شرمساری، تسلیحات و نظامیان انگلیسی به برافروخته ماندن آتش جنگ و ادامه رنج و عذاب غیرنظامیان یمنی کمک می‌ کنند.

انگلیس همچنین تمایل دارد ببیند عربستان خسارات خود را در درگیری دیگری - محاصره قطر - کاهش دهد.

اما سیاستمداران انگلیسی از این حقیقت غافلند که ولیعهد 32 ساله عربستان، کنترل کشوری را در اختیار دست دارد که نقض حقوق بشر اجزای تشکیل‌ دهنده جامعه‌ اش را تشکیل می‌ دهد. جای تعجب ندارد که از همین حالا، کارزاری برای مخالفت با ورود بن سلمان به انگلیس تشکیل شده است.

اما پیش بینی می شود نخست‌ وزیر انگلیس، به خاطر سود آور بودن جنگ‌ طلبی‌ های بن سلمان برای کارخانه‌ های تسلیحاتی انگلیس، در برابر ولیعهد عربستان سکوت اختیار کند.

فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان، ماهانه 20 میلیون پوند به کشور سرازیر می‌ کند و به نظر می‌ رسد که این پول‌ ها، برای «ترزا می» از مرگ کودکان در کشوری دوردست، مهم‌ تر است.

اما انگلیس نباید اصول و ارزش‌ های خود را به دلیل تجارت، به باد دهد. موج ناپدید شدن فعالان حقوق‌ بشر، مخالفان سیاسی و روحانیون در عربستان را نباید نادیده گرفت و ترزا می وظیفه دارد صدای نویسندگان این مقاله‌ ها را به گوش بن سلمان برساند.

عربستان و انگلیس هر دو در شورای حقوق بشر سازمان ملل عضو هستند. قرار است امسال عملکرد حقوق بشری عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی شود و ترزا می باید در خلال دیدار با ولیعهد عربستان در داونینگ استریت مسئله آزادی بیان را مطرح کند؛ حتی اگر این دیدار را متشنج کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.