میل آن ساندی فاش کرد ارتش انگلیس به صورت مخفیانه در حال آموزش نیروهای سعودی در جنگ با یمن است؛ کشوری که ریاض در آن به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حدود 50 پرسنل نظامی انگلیس مهارت ‌های جنگی را به سربازانی آموزش داده اند  که  در «جنگ کثیف» (جنگ علیه یمن) شرکت می کنند. 

هزاران غیرنظامی در جریان بمباران‌ های سعودی ها در یمن کشته شدند و حدود یک میلیون کودک نیز با قحطی و بیماری ‌های کشنده ناشی از این درگیری روبرو هستند.

 

46B1406D00000578-0-image-a-9_1511648616731

 

به گفته «اندرو میچل» از نمایندگان محافظه‌ کار و وزیر سابق توسعه در انگلیس، مشارکت ارتش در جنگ یمن بخشی از «همدستی شرم‌ آور» انگلیس در این درد و رنج‌ هاست.

این عملیات آموزشی - با اسم رمز «عملیات تقاطع» - پس از آن فاش شد که ارتش انگلیس تصاویر و اطلاعاتی را به اشتباه منتشر کرد.

سازمان ملل متحد در حال بررسی اوضاع یمن است و آن را بدترین بحران انسانی جهان توصیف کرده است. از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015 حدود 10 هزار تن کشته شدند.

اخیرا هم اقدام عربستان در محاصره بنادر یمن، این کشور را در آستانه قحطی قرار داده است و یونیسف هم پیش ‌بینی می ‌کند که 150 هزار کودک یمنی تا پایان 2017 جان خود را از دست بدهند.

شب گذشته «اندرو میچل» از دولت انگلیس خواست تا درباره نقش این کشور در عملیات ‌های نظامی عربستان در پارلمان شفاف‌ سازی کند.

او گفت: «انگلیس همدستی شرم ‌آوری در جنگ عربستان در یمن دارد که به وضوح شامل نقض‌ کنوانسیون‌ های ژنو است. تردیدی ندارم که پارلمان خواستار توضیح دولت درباره این عملیات‌ آموزشی خواهد شد؛ چرا که نگرانی‌ های جدی درباره فاجعه انسانی در یمن وجود دارد.»

عملیات تقاطع شامل آموزش تکنیک های «جنگ های نامنظم» توسط گردان دوم هنگ سلطنتی اسکاتلند به نیروهای زمینی ارتش سلطنتی عربستان می شود.

«جنگ های نامنظم» نامی برای تاکتیک های خاصی است که ارتش های سنتی برای مقابله با گروه های تروریستی از آن بهره می برند.

از آنجایی که نگرانی ‌هایی درباره عملیات‌ نظامی عربستان در یمن وجود دارد، قرار نبود عملیات تقاطع هرگز علنی شود.

این عملیات زمانی فاش شد که خلاصه و تصاویر آن در صفحه فیس ‌بوک یگان 2 ارتش انگلیس در اوایل ماه جاری منتشر شد.

در یکی از تصاویری که به اشتباه منتشر شد، یک مربی انگلیسی دیده می‌ شود که روبروی نقشه ‌ای که یمن و مناطق اطراف آن را نشان می ‌دهد، ایستاده و این نظامی احتمالا یک استراتژی حمله را توضیح می ‌دهد.

20 دقیقه پس از اینکه یک خبرنگار در این خصوص با وزارت دفاع انگلیس تماس گرفت، این وزارتخانه اقدام به حذف این تصاویر کرد.

«لرد وست» دریاسالار سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس خواستار شفاف سازی نقش انگلیس در آموزش نیروهای سعودی شده است.

وی گفت: «با توجه به حساسیت جنگ یمن، در حال حاضر بهتر است در مورد آنچه که ما انجام می دهیم شفاف سازی شود. امیدواریم آموزش هایمان جان افراد را نجات دهد.»

یکی از مقامات ارشد ارتش انگلیس که تصمیم گرفت ناشناس باقی بماند، گفت: «نگرانی های جدی وجود خواهد داشت که این مأموریت با توجه به حساسیت نقش سعودی ها در درگیری های یمن، فاش شده باشد.»

انگلیس تا حد زیادی به دلیل فروش میلیاردها پوند تجهیزات نظامی به عربستان سعودی مورد انتقاد است؛ به ویژه آنکه گزارشات حاکی از آن است که عربستان از بمب‌ های ساخت انگلیسی در حملات هوایی خود در یمن استفاده می ‌کند.

وزارت دفاع انگلیس گفته است: «انگلیس، تکنیک های غیرمتعارف را به نیروهای مسلح عربستان آموزش نداده است بلکه روش ‌هایی در خصوص چگونگی مقابله با آنها را ارائه داده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.