برخی رسانه های سوری، ترک و کرد از بمباران مکان حضور نیروهای ویژه آمریکایی در شمال سوریه خبر دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، برخی رسانه های ترک،سوری و کرد از حمله ارتش ترکیه و بمباران دو منطقه «منبج» و «تل ابیض» در مرزهای شمالی سوریه با ترکیه خبر دادند.

روزنامه وای پی جی نوشت که ترکیه اکنون مناطق کردها در نزدیکی منبج و تل ابیض که اخیرا پس از کشته شدن تعداد زیادی از داعش آزاد شدند را بمباران می کند.

نیروهای ویژه آمریکایی در منطقه منبج حضور دارند و این امر خطر پیچیده کردن روابط ترکیه و آمریکا را در پی دارد.

یک وبسایت خبری ترک به نقل از « علی اوزکوک» روزنامه ترکیه ای نوشت که نیروی هوایی ترکیه چند تأسیسات و مرکز نظامی یگان های حمایت مردمی را در اطراف شهرهای منبج و «عریما» هدف قرار داده و بمباران کرد و این خطر وقوع نزاع بزرگ با ایالات متحده آمریکا را به وجود می آورد زیرا نظامیان آمریکایی برای حمایت از یگان های حمایت مردمی از حملات ترکیه در این تأسیسات و مراکز حضور دارند.

این در حالی است که پیش از این دو مشاور نظامی آمریکایی در بمباران منطقه «عفرین» توسط جنگنده های ترکیه کشته شدند.

برخی رسانه ها گزارش دادند که جنگنده های ترکیه در زمان حضور مشاوران نظامی آمریکایی در حومه عفرین این منطقه را بمباران کردند که در نتیجه آن دو مشاور نظامی آمریکایی کشته شدند.

پایگاه اینترنتی «پولیتیکا» نوشت که منابع رسمی آمریکایی این خبر را تأیید نمی کنند لیکن برخی منابع نیز گفتند که پنتاگون این نوع حوادث را به لحاظ رسانه ای پوشش نمی دهد.

در تحولی دیگر یک مسئول آمریکایی بلند پایه به وال استریت ژورنال گفت که واشنگتن به همپیمانان کرد خود در سوریه هشدار داده است که در صورت جنگ با ترکیه حمایت آمریکایی ها را از دست می دهند.

این مسئول بلندپایه افزود که واشنگتن همچنین به ترکیه اطلاع داده است که هر گونه حمله ای به شهر« منبج»قابل قبول نیست و دارای پیامدهایی است.

از سوی دیگر، نخست وزیر ترکیه به شدت به آمریکایی ها تاخت و گفت همکاری آمریکا جهت اجرای نقشه هایش در منطقه با گروه تروریستی اقدامی تحقیرآمیز است. 

«بنعلی یلدریم» نخست‌وزیر ترکیه طی نشستی در آنکارا افزود: در چارچوب عملیات علیه گروه های تروریستی پ.ک.ک/ پ.ی.د و داعش مستقر در عفرین تاکنون بیش از 300 عنصر گروه تروریستی کشته شده‌اند.

وی تصریح کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم هرگز اجازه نمی‌دهیم هیچ گروه تروریستی در مرزهای 1350 کیلومتری‌ جنوب کشورمان از ایران تا دریای مدیترانه؛ شامل عراق، سوریه مستقر شوند، چه در شرق فرات و چه در غرب آن. به هیچ وجه نخواهیم گذاشت آینده و آرامش کشور و امنیت جانی و مالی ملت مان به دام آشفتگی‌های منطقه و مشکلات جدیدی بیفتد.

 در تحولی دیگر،«بکر بوزداغ» معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه طی سخنانی در آنکارا اظهار داشت: اگر آمریکا می‌خواهد با ما همکاری کند راه آن ساده است؛ تامین تسلیحات پ.ک.ک/پ.ی.د را متوقف و سلاح های اهدایی به آنها را جمع آوری کند. 

یوزداغ افزود: دیگر دوره اتلاف وقت با حرف گذشته و زمان عمل است. واشنگتن به این تروریست‌ها بگوید به ترکیه حمله نکنید، این کار را رها و به شرق فرات عقب‌نشینی کنید.

وی افزود: اگر آمریکا نمی‌خواهد با ترکیه مواجه شود که معتقدیم نمی‌خواهد و ما نیز خواهان آن نیستیم راه آن مشخص است؛ حمایت از تروریست‌های پ.ک.ک/پ.ی.د را متوقف کند.

بوزداغ تأکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند صداقت ترکیه در زمینه مبارزه با گروه تروریستی داعش را زیر سوال ببرد. 

سخنگوی دولت ترکیه تصریح کرد: تا نابودی تمام این گروه‌های تروریستی و پاکسازی عفرین از آخرین تروریست عملیات شاخه زیتون ادامه خواهد داشت. چه زمانی پایان می‌یابد؟وقتی که آخرین تروریست سرنگون شود.

بنابر این گزارش، منطقه منبج در کنترل یگان های حمایت مردمی کرد قرار دارد که مشاوران نظامی و نیروهای ویژه آمریکا و ناتو در صفوف آنها حضور دارند.

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.