رویترز با اذعان به نقش همکاری تهران و مسکو بر پایان داعش در سوریه، تداوم ائتلاف این دو کشور را انزوای آمریکا دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد ایران و روسیه تمایل متقابل خود برای کنار گذاشتن آمریکا در خاورمیانه را هیچ گاه پنهان نکرده اند. ایران همکاری خود با آمریکا را موجب انزوای آمریکا می داند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز رابطه تهران با مسکو را «بسیار سازنده» عنوان کرده است.

همکاری نظامی مسکو و تهران جنگ را به نفع بشار اسد پایان داد و آمریکا را مجبور کرد تا از هدف خود برای فشار بر «بشار اسد» برای کناره گیری عقب نشینی کند.

رویترز در ادامه مدعی شد در حالی که واشنگتن قطعا باید نسبت به روابط روسیه و ایران آگاه باشد، نشانه ای از برخی اختلافات در این ائتلاف استراتژیک قابل رویت است.

در ادامه رویترز مدعی شده اهداف و تاکتیک های ایران و روسیه پس از شکست داعش از هم متمایز شده است.

در این گزارش اهداف نهایی مسکو، جلوگیری از تغییر نظام، نفوذ روسیه در خاورمیانه و حفظ پایگاه های نظامی آن در سوریه عنوان شده است. با این حال، ادعا شده در حالی که مسکو اسد را رهبر قانونی سوریه می داند، علاقه اصلی پوتین، حفظ و تقویت نهادهای دولتی سوریه به جای شخص اسد است.

همچنین ادعا شده که روس ها حتی به همتایان غربی خود پیشنهاد داده اند در صورتی که بخشی از یک روند کلی صلح رخ دهد، مسکو اجازه خروج اسد از قدرت را می دهد.

رویترز در ادامه اهداف ایران را در سوریه چنین برشمرده است: ایران خروج اسد از قدرت را به دو دلیل خط قرمز می داند: نخست حفظ توانایی خود برای کمک به حزب الله و دیگری فشار بر اسرائیل. 

رویترز در ادامه ادعا کرده که ایران معتقد است که تمایل روسیه برای همکاری با کشورهایی مانند ترکیه می تواند منافع ایران در سوریه را تضعیف کند. ایران همچنین نگران رابطه پوتین با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است.

در ادامه رویترز به تمایل روسیه برای برقراری رابطه با عربستان و اسرائیل پرداخته و مدعی شده است: «تمایل روسیه برای کار با شرکای متعدد در سوریه، نشانه ای از رویکرد گسترده تر روسیه در قبال خاورمیانه است. برای مثال می توان به تمایل مسکو برای حفظ یک رابطه خوب با عربستان سعودی اشاره کرد. پوتین معتقد است که همکاری روسیه و عربستان سعودی برای محدود کردن تولید نفت و افزایش قیمت ها ضروری است. مشکل پوتین این است که ایران و عربستان سعودی با یکدیگر خصومت دارند. در مورد اسرائیل نیز روسیه در سایه رهبری پوتین رابطه اش را با تل آویو توسعه داد و پوتین دو بار از سرزمین های اشغالی بازدید کرده است.»

رویترز در این بخش گزارش خود به دولت ترامپ توصیه می کند تا از تضعیف ادعایی همکاری ایران و روسیه بهره ببرد و در خاورمیانه فعال بماند و این تفکر را که آمریکا منطقه را رها کرده، تضعیف کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.