وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که که اتحادیه اروپا «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را برای گفت و گو درباره ناآرامی های اخیر دعوت خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران  خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: وزیر خارجه آلمان اعلام کرد اتحادیه اروپا قصد دارد از وزیر امور خارجه ایران  برای گفت‌ و گو در مورد ناآرامی های اخیر در ایران دعوت کند.

«زیگمار گابریل» می‌ گوید این تصمیم در پی رایزنی‌ ها با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرفته شده‌است.

گابریل در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی «زد د اف» آلمان گفت: «همرا با فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم گرفتیم از وزیر خارجه ایران دعوت کنیم تا در مورد اعتراضات اخیر در ایران گفت‌ و گویی انجام شود.»

گابریل به هفته آینده به‌عنوان زمان احتمالی انجام این کار اشاره کرده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

وزیر خارجه آلمان در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: «ما خیلی سریع بر این مسئله تاکید کردیم که از آزادی انجام اعتراضات پشتیبانی می‌کنیم و معتقد هستیم که دولت نیز باید از این حق، حمایت کند.» گابریل اما ادامه داد که برلین قصد دنباله‌ روی از سخنان مطرح‌ شده از سوی رئیس‌ جمهور آمریکا را ندارد. دونالد ترامپ و دولت او طی روزهای گذشته در موارد مختلفی از عاملان ناآرامی در ایران حمایت کردند. 

محمد جواد ظریف هفته پیش پس از پیام  های ترامپ در حمایت از ناآرامی های ایران در توئیتر نوشت: «امنیت و ثبات ایران به مردمش بستگی دارد؛ افرادی که - برخلاف مردم تحت حکومت رفقای ترامپ در منطقه - حق رای و اعتراض دارند. از این حقوق که به سختی به دست آمده، حفاظت می‌ شود و اجازه داده نخواهد شد که نفوذی‌ ها با خشونت و تخریب به آن آسیب بزنند.»

گابریل گفته است آلمان از خط مشی رئیس‌ جمهور آمریکا که گفته به ایرانی‌ ها کمک خواهد کرد حکومتشان را «پس بگیرند»، پیروی نخواهد کرد.

گابریل گفت: آلمان و فرانسه در مورد اقدامات برای ابزارسازی از ناآرامی های داخلی ایران به آمریکا هشدار داده‌ اند.

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت:موضع نرم تر اروپایی ها با انتقاد آمریکا مواجه شده است. «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا هفته پیش در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست ابراز تاسف کرد که «بسیاری از دوستان اروپایی ما در مورد این بحران فزاینده در ایران با لحن ملایم صحبت کرده اند.»

جمعه شب به وقت تهران جلسه‌ ای در شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا در مورد ناآرامی‌ ها در ایران برگزار شد اما در این جلسه تقریبا همه حاضران در مخالفت با آمریکا، این مسئله را مسئله ای داخلی و ورای صلاحیت شورای امنیت برای بررسی دانستند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت:در هفته گذشته وزیر خارجه آلمان از کشته شدن شماری در ایران ابراز نگرانی کرد و از دولت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد. اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که از نزدیک رخدادها را دنبال می‌ کند و انتظار دارد که حق تظاهرات مسالمت‌ آمیز و آزادی بیان در ایران محترم شمرده شود.موگرینی گفته بود که اتحادیه اروپا با مقام های ایرانی در تماس بوده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.