خطر بازگشت گسترده زنان و کودکان عناصر داعش به اروپا بعد از شکست‌ های متعدد آنها در عراق و سوریه جدی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد داعش در سوریه و عراق قدرت خود را از دست داده است. با این وجود، خطر همچنان باقی است و یکی از مشکل‌ های کنونی برای ‌اروپا بازگشت زنان و کودکان افراطی‌ شده این گروه است.

سازمان اطلاعات داخلی آلمان درباره خطر بازگشت گسترده زنان و کودکان عناصر داعش به اروپا بعد از شکست‌ های متعدد آنها در  عراق و سوریه هشدار داد.

«هانس گئورگ ماسن» مدیر سازمان اطلاعات داخلی آلمان گفت: هنوز موج وسیع بازگشت افراطی ها آغاز نشده است اما بازگشت زنان، جوانان و کودکان از مناطق سوریه و عراق رصد شده است.

وی افزود: این اقدام عناصر داعش، با هدف حفظ امنیت و سلامت افراد خانواده آنها صورت می گیرد.

مدیر سازمان اطلاعات داخلی آلمان افزود: خطر از جانب کودکانی است که پس از زندگی با تروریست ها و کسب آموزش از آنها شست و شوی مغزی شده اند که این مساله ممکن است نسل جدیدی از عناصر افراطی و رادیکالی را در آلمان به وجود آورد.

هانس گئورگ ماسن پیشتر نیز گفته بود: اروپا و به ویژه آلمان باید آماده مواجه با خطر گسترش افراطی گری میان کودکان باشد.

به گفته او، زنان آنها نیز  تا حدودی خطرناکند. 

شمار افراطی های خطرناک در آلمان به رقم بی‌ سابقه 700 نفر رسیده است. اینها افرادی‌ هستند که مقام‌ های امنیتی آلمان تصور می‌ کنند توانایی بالقوه دست زدن به اقدام تروریستی را دارند.

ماسن گفته است زنان نیز در میان افراد خطرناک دیده می‌ شوند. او نمی‌ تواند آمار دقیقی بیاورد اما در سال‌ های گذشته بیش از 950 نفر برای پیوستن به داعش از آلمان به سوریه و عراق سفر کرده‌ اند. حدود 20 درصد آنها زن بوده‌ اند. برخی از آنها در مناطق درگیری جان خود را از دست دادند. یک‌ سوم‌ آنها نیز تا کنون به آلمان بازگشته‌ اند.

داعش در سوریه و عراق تقریبا تمامی مناطق تحت سیطره خود را از دست داده و تنها بخش‌ هایی از مناطق کویری هم‌ مرز با هر دوی این کشورها هنوز در دست این گروه است. در حال حاضر حملاتی علیه این آخرین مناطق تحت کنترل داعش در جریان است.

«هولگر مونش» رئیس اداره آگاهی آلمان نیز خطر ناشی از عناصر بازگشته از سوریه و عراق را منتفی نمی‌‌ داند.

او گفته است خلافت ادعایی داعش در عراق و سوریه تقریبا از بین رفته اما خطر آن هنوز وجود دارد. به گفته مونش، این گروه در شبکه‌ های اجتماعی فعال است و در آن‌ جا به تبادل اطلاعات می‌ پردازد. شبکه‌ هایی در اینترنت پدید آمده که به‌ شدت تحت کنترل مقام‌ های امنیتی قرار دارد.

مونش می‌ گوید، مقام‌ های امنیتی بر این باورند که در کنار فعالیت در این شبکه‌ ها، تمایلی در جهت اقدامات انفرادی نیز دیده می شود که چنین ارتباطاتی باید از سوی مقام‌ های آلمان بسیار سریع تشخیص داده شود. و این تاکید دیگری است بر لزوم همکاری ملی و بین‌ المللی و تبادل هر چه سریع‌ تر اطلاعات.

حملات تروریستی انفرادی

22 ژوئیه 2016 دانش‌ آموزی 18 ساله به نام «دیوید. اس» در مرکز خرید «المپیا» در شهر «مونیخ» به روی کودکان و جوانان آتش گشود. بعد از آن در تمامی مناطق این شهر آلمان وضعیت اضطراری برقرار شد. پلیس مونیخ این مرکز خرید و حومه آن را مسدود و پیگرد عامل حمله را آغاز کرد.

اما بعدا معلوم شد این حمله که احتمال تروریستی بودن آن می‌ رفت، عملیات انفرادی یک راست‌ گرای افراطی بوده است. ۹ نفر در این حمله کشته شدند. دو روز بعد از آن یک پناهجوی سوری در منطقه‌ ای در «آنسباخ» در «بایرن» بمبی را منفجر کرد. در این حمله 15 نفر زخمی شدند و مهاجم 27 ساله نیز جان خود را از دست داد. بعدها مشخص شد که او با داعش در ارتباط بوده است.

19 دسامبر 2016 نیز حدود ساعت 20 فردی به نام «انیس عامری» یک کامیون را به میان رهگذران یک بازارچه کریسمس در شهر «برلین» راند. 11 بازدید‌کننده بازارچه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

بعد از این حملات، هراس از عملیات تروریستی در آلمان بالا گرفت. بسیاری بر این باورند که یک عملیات بزرگ دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. «توماس د مزیر» وزیر کشور آلمان تخمین می‌ زند که شمار افراد آماده خشونت در این کشور به رقم بی‌ سابقه 690 تن افزایش یافته باشد. او می‌ گوید: «ما باید از این جا حرکت کنیم که احتمال حملاتی دیگر به صورت انفرادی یا با هدایت تروریستی در آلمان باید وجود داشته باشد.»

خسارت‌ های میلیاردی فلج‌ کننده بیمه‌ کنندگان

15 سال است که بیمه مخصوص ترور وجود دارد. شرکت بیمه «اکسترموس» را شرکت‌ های برجسته بیمه آلمان برپا کرده‌ اند. مجموع ظرفیت این بیمه‌ ها بیش از 25 میلیارد یورو است که صدمه به اموال بخش خصوصی از طریق خشونت‌ های تروریستی یا سیاسی و وقفه‌ های کاری ناشی از آن را تا سقف 2.5 میلیارد یورو پوشش می‌دهد.

«گرهارد هایدبرنیک» رئیس هیات مدیره شرکت بیمه اکسترموس می‌ گوید: «عاملانی منفرد وجود دارند که با یک تفنگ یا یک خودرو به جمعیتی از مردم هجوم می‌ آورند. در اینجا خسارت کم است. اما در حمله یک گروه تروریستی مسلح مانند ‌آنچه ما در فرودگاه «بروکسل» تجربه کردیم جبران خسارت می‌ تواند تا 500 میلیون یورو هزینه بردارد.»

او خسارت در بروکسل را در مجموع بین 300 تا 400 میلیون یورو تخمین زد؛ خسارتی که پوشش آن فراتر از ظرفیت جداگانه شرکت‌ های بیمه بود.

خطر بالقوه اصلی حمله به انسان‌ ها در گردهمایی‌ های بزرگ، زیرساخت‌ ها‌، عمارت‌ ها و شرکت‌ های صنعتی بزرگ است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.