بانک سوئیس در گزارش خود در سال 2017 درباره توزیع ثروت در جهان اعلام کرد ثروت یک درصد از ثروتمندترین افراد جهان بیشتر از مجموع دارایی نیمی از خانوارهای جهان است و هیچ زمانی تا به امروز در تاریخ کره خاکی، اختلاف بین فقرا و ثروتمندان جهان تا به این اندازه نرسیده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از راشا تودی، «کردیت بانک» سوئیس در تازه ترین گزارش خود در مورد میزان توزیع ثروت در جهان اعلام کرد مجموع دارایی بیش از نیمی از افراد جهان کمتر از یک درصد دارایی ثروتمندترین افراد جهان است و فاصله میزان دارایی میان افراد بسیار ثروتمند جهان و فقیر از سال 2008 به بعد یعنی همزمان با شروع وقوع بحران مالی جهان، به طرز معناداری افزایش پیدا کرده است.

در همین حال یک درصد از دارایی ثروتمندترین افراد جهان در سال 2008 معادل 42.5 درصد از ثروت جهانی گزارش شده است.

 

Untitled

 

همچنین از سال 2008 میزان دارایی ثروتمندترین افراد جهان روند صعودی به خود گرفته؛ در حالی که از همان تاریخ، دارایی افراد فقیر در جهان روز به روز سیر نزولی به داشته است.

به عبارت دیگر، بر اساس تازه ترین بررسی انجام شده توسط این بانک سوئیسی، یک درصد از ثروتمندان جهان بیشتر از نیمی از دارایی های جهان را در اختیار دارند یعنی مجموع سرمایه بیش از سه میلیارد نفر در جهان کمتر از تنها یک درصد ثروت میلیونرهای جهان است.

هیچ زمانی تا به امروز در تاریخ کره خاکی، تفاوت بین فقرا و ثروتمندان جهان تا به این اندازه نرسیده است.

کردیت بانک سوئیس اعلام کرد از بعد از دوره بحران مالی جهان، نابرابری در توزیع ثروت در سطح جهان به شکل فاحشی افزایش پیدا کرده و سرعت رشد مالی و اقتصادی ثروتمندان به دلیل بازار پررونق املاک و روند روبه رشد بازارهای سهام در جهان در پنج سال گذشته به بالاترین میزان از زمان ثبت دارایی‌ های ثروتمندان در تاریخ رسیده است.

در این گزارش همچنین آمده، 10 درصد از دارایی ثروتمندترین افراد جهان معادل 88 درصد از دارایی جهانی است.

بیشترین تعداد ثروتمندانی که در میان یک درصد مذکور قرار دارند، آمریکایی هستند. در آمریکا نزدیک به 16 میلیون نفر با ثروتی بیشتر از یک میلیون دلاری زندگی می کنند. برخلاف انتظار، ژاپنی ‌ها همچنان از چینی‌ ها جلوترند و پس از آمریکایی ها رتبه دوم را در اختیار دارند. تعداد ثروتمندان ژاپنی در حدود 2.7 میلیون نفر است.

انگلیس با 2.2 میلیون میلیونر در رتبه سوم قرار دارد و چین با 1.9 میلیون ثروتمند چهارمین مکان را در اختیار دارد.

در گزارش کردیت بانک همچنین می بینیم که قاره آفریقا مانند تمام دهه های اخیر فقیرترین قاره جهان است؛ اما نکته جالب اینکه کشورهای این قاره کمترین میزان بدهی های بین المللی را دارند.

 

1

2

4

6

DO0_EuAW4AAzhME

 

بر اساس این گزارش، مجموع ثروت جهانی در حال حاضر 280 تریلیون دلار است و انتظار می رود این رقم طی پنج سال آینده به بیش از 340 تریلیون دلار افزایش پیدا کند و می توان گفت که به طور متوسط هر شخص بزرگسال، دارایی به اندازه 56 هزار و 540 دلار دارد و اگر فردی دارایی به اندازه 76 هزار و 754 دلار داشته باشد، جزئی از آن 10 درصدی است که دارای بیشترین ثروت جهان هستند و با داشتن 770 هزار و 368 دلار در زمره آن یک درصد از ثروتمندترین افراد جهان قرار می گیرد. سرعت رشد در پنج سال گذشته بالاترین میزان را نشان می دهد که دلیل آن نرخ رشد املاک و قیمت سهام است.

تحقیقات نشان می دهد بیشترین رشد جمعیت ثروتمندان در سالهای آتی در چین خواهد بود. تا سال 2022 تعداد میلیونرهای این کشور به 2.8 میلیون نفر می رسد؛ یعنی در پنج سال یک میلیون به تعداد چینی‌ های میلیون دلاری افزوده خواهد شد.

در سال 2016، 2.3 میلیون نفر به جمع میلیونرهای جهان اضافه شدند و در حال حاضر جمعیت میلیونرهای جهان (بر اساس دلار) به 36 میلیون نفر رسیده است؛ این در حالی است که جمعیت میلیونرهای جهان در سال 2008 با کاهش روبرو شد، اما بعد از آن رشد قابل توجهی داشت.

3.5 میلیارد نفر در جهان به عنوان فقیرترین افراد دنیا شناخته می شوند و 70 درصد از جمعیت سن کار را به خود اختصاص داده اند که هر کدام از آنها کمتر از 10 هزار دلار در سال درآمد دارند و مجموع دارایی آنها معادل 2.7 درصد از ثروت جهانی است.

آکسفام (سازمان بین المللی امدادرسانی) سال 2016 هشدار داده بود که اگر اقدامات لازم برای دسترسی حداقلی عدالت اجتماعی در جهان انجام نگیرد، نیمی از مردم جهان در سال های آینده فقیرتر از یک درصد از ثروتمندان میلیونر خواهند بود. پیش بینی که اکنون نه در سال های آینده و تنها یک سال پس از پیش بینی گزارش آکسفام به واقعیت تبدیل شده است. یک درصد همین ثروتمندان در سال 2001 تنها 45.5 درصد از ثروت جهان را در اختیار داشتند و حالا بعد از پنج سال کمتر از پنج درصد رشد مالی داشته اند که این هم در نوع خود رکوردی بی‌ سابقه محسوب می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.