مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی تفصیلی ضمن تاکید دوباره بر حمایت از توافق هسته‌ ای ایران، آمریکا را به تعهد به آن فرا خواند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن ‌پست نوشت: تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای عدم تایید توافق هسته ای ایران در حال حاضر تنها برای واشنگتن تبعات دارد. اما قانونگذاران آمریکایی اکنون در موقعیت حساسی قرار دارند: اقدامات بعدی آنها تبعات چشمگیری برای امنیت آمریکا، و متحدان آن در اروپا، خاورمیانه و سایر کشورهای جهان دارد.

یک موضوع روشن است: مذاکره مجدد در خصوص این توافق جزو گزینه‌ های پیش رو نیست. این کار از واقع گرایی به دور است و بی تجربگی فرد را نشان می دهد. ما 12 سال زمان صرف کرده ایم تا بر سر جزئیات به شدت پیچیده پرونده هسته ای ایران به توافق دست یابیم. به بیانی ساده تر، بازمذاکره یکجانبه یک بند با بند دیگر این توافق،  غیرممکن است.

توافق هسته ‌ای ایران بر اصول استوار است. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ضمیمه این توافق شده و ما – هم در اروپا و هم در آمریکا – به احترام جهانی به هنجارهای بین المللی به عنوان ستونی بنیادین از سیستم بین المللی اعتقاد داریم.

با توجه به تشدید تنش ها بر سر برنامه هسته ای کره شمالی، جهان دیگر تاب تحمل بحران دیگری را ندارد. توافق هسته ای ایران موثر واقع شده است: این توافق تضمین کرده که برنامه هسته ای ایران قطعا صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. هر کسی که به امنیت مشترکمان توجه دارد – اروپا، آمریکا و دوستان و شرکایمان در خاورمیانه – باید به توافق هسته ای با ایران احترام بگذارد.

این توافق بر اعتماد استوار نیست بلکه بر شدیدترین نظام راستی ‌آزمایی که در طول تاریخ ایجاد شده، استوار است. آژانس بین المللی انرژی اتمی صدها مورد بازرسی از جمله برخی بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای ایران داشته است. آژانس تنها ارگانی است که صلاحیت تایید و یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای را دارد. این ارگان تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کرده است.

بیایید از یاد نبریم که با توجه به مفاد توافق نامه، ایران بیش از دو سوم از سانتریفیوژهای خود را برچیده و 98 درصد از اورانیوم غنی شده خود را جابجا کرده است. ایران به لطف برجام، اقدام به اجرای پروتکل الحاقی آژانس کرده و بر همین اساس برای همیشه در معرض محدودیت‌ های و نظارت شدید، از جمله بازرسی قرار خواهد داشت.

هیچ تاریخ رسمی برای پایان این توافق وجود ندارد. فازهای اجرایی آن 10، 15 و 25 سال است اما هسته اصلی آن، پایبندی ایران می باشد. این اهداف که نتیجه 12 سال مذاکرات سخت است، با ابزار غیردیپلماتیک دست یافتنی نیست.

این توافق جواب داده است: چه از لحاظ ارزیابی های فنی و چه از لحاظ واقعیت سیاسی. اگر از تمامی وزرای خارجه آمریکا در 5 دولت پیشین، چه دموکرات و چه جمهوری خواه، علنا از این توافق حمایت کرده اند چرا که آمریکا و کشورهای شریک آن را امن تر می سازد و این توافق از مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه ممانعت به عمل آورده؛ اقدامی که اگر اتفاق بیافتد تبعات امنیتی و اقتصادی مخربی برای تمامی کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت. ما با آمریکا نگرانی ‌های مشترکی در خصوص اوضاع منطقه و برنامه موشک ‌های بالستیک ایران داریم. اما بدون توافق هسته‌ ای، موضع مذاکره ‌ما بسیار ضعیف ‌تر خواهد بود، نه قوی ‌تر.

لازم است تمامی موضوعات در چارچوب‌ ها و نشست ‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرند. اتحادیه اروپا، دقیقا با همین هدف تحریم ‌های غیرهسته ‌ای را علیه ایران پابرجا نگاه داشته است. اما لازم است ما بتوانیم به یک قصد قوی و مشترک برای عمل به تعهدات مربوط به توافق هسته ای احترام بگذاریم. اروپا موضع خود را روشن بیان کرده است: ما این توافق را حفظ خواهیم کرد، زیرا ایران به تعهدات خود عمل کرده است، این به نفع امنیت ما است تا تضمین کنیم که این امر ادامه می یابد.

توافق هسته‌ ای ایران تنها برای حل یک مسئله طرحی شده است: موضوع هسته ‌ای ایران. روح و متن برجام همین است. نه آمریکا و نه اروپا هیچگاه در چنین جایگاه خوبی نبوده اند. تضعیف توافق تنها جهان را در موقعیت خطرناک تری قرار می دهد.

بیایید با همکاری هم این توافق را که به نفع شهروندانمان است، حفظ کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.