ارتش سوریه با حمایت هواپیماهای روسی و سوری حمله گسترده ای را برای آزادی بزرگترین و آخرین پایگاه داعش در شرق دیرالزور انجام داد و توانست بر بخش های بزرگی از جاده بین المللی«دیرالزور-المیادین» سیطره پیدا کند این در حالی است که نیروهای سوری و هم پیمانانش به شدت با عناصر داعش درگیر شده و صفوف داعش شاهد فروپاشی گسترده شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به نظر می رسد که آخرین تلاش گروه تروریستی داعش در استان «دیرالزور» برای دور کردن نیروهای ارتش سوریه از هدف آن یعنی پیشروی به سمت شهر« المیادین» در جنوب شرق دیرالزور شکست خورده است و اکنون نیروهای ارتش سوریه به 7 کیلومتری این شهر رسیدند.

المیادین در عمل اکنون پایتخت گروه تروریستی داعش در سوریه به شمار می رود و به گفته منابع نظامی در آن مرکز فرماندهی و کنترل داعش به لحاظ نظامی و مقر دستگاه اداری و مالی این گروه قرار دارد و این گروه پس از شکست در «الرقه» و شهر «دیرالزور» نهادهای خود را به این شهر منتقل کرد. المیادین را گروه تروریبستی داعش ایالتی مستقل برای خود می داند و نام آن را «ایالت خیر» گذشته است. ارتش سوریه پس از پیشروی های سریع خود توانست که باغ های خرما در اطراف روستای«السعلو» در کرانه غربی رود «فرات» را بازپس گیرد.

طی روزهای گذشته داعش با تمام توان خود تلاش کرد تا نیروهای پیشروی ارتش سوریه به سمت شهر المیادین را با حمله گسترده به عمق صحرا در غرب برای کشاندن نیروهای سوری به دفاع از روستاها و شهرک هایی که طی عملیات بادیه آزاد کرد، سرگرم کند.داعش در این حمله توانست شمار زیادی از روستاها و شهرک ها را اشغال کند اما بار دیگر مجبور شد در برابر بمباران های گسترده و توان نیروهای سوریه در خنثی کردن این حمله به شکل ناگهانی،عقب نشینی کند.

اگر ارتش سوریه و همپیمانانش بتوانند ماموریت بازپس گیری شهر المیادین را به سرانجام برسانند چیزی دیگر در برابر آنها برای پایان داعش به عنوان یک نیروی قدرتمند در سوریه باقی نمی ماند و قطعا نیروهای سوری و همپیانانش به سرعت به سمت شهر «البوکمال» در مرزهای سوریه با عراق حرکت می کنند این در حالی است که نیروهای عراقی که به حضور داعش در شهر«الحویجه» در استان «کرکوک» آخرین پایگاه اصلی اش در عراق  پایان دادند به پیشروهای خود ادامه داده تا مثلث«عنه-راوه-القائم» را آزاد کرده و به نیروهای سوری پیشرو به سمت البوکمال برسند. با این تحول دو کشور پایان گروه داعش در مرزهای خود را اعلام می کنند.

خبرنگار پایگاه  خبری لبنانی النشره در سوریه نیز گفت که ارتش سوریه با حمایت هواپیماهای روسی و سوری حمله گسترده ای را برای آزادی بزرگترین و آخرین پایگاه داعش در شرق دیرالزور انجام داد و توانست بر بخش های بزرگی از جاده بین المللی«دیرالزور-المیادین» سیطره پیدا کند این در حالی است که نیروهای سوری و هم پیمانانش به شدت با عناصر داعش درگیر شده و صفوف داعش شاهد فروپاشی گسترده شده است. بالگردهای نظامی نیز در منطقه از فرودگاه دیرالزور به پرواز درآمده و موضع داعش را هدف قرار می دهند.

با این تفاسیر داعش در عمل فقط در آخرین مناطق خود در الرقه، به علاوه نوار کوچکی در نزدیکی دمشق یعنی«حجر الاسود» در جنوب دمشق که در محاصره است و نوار کوچکی در ریف جنوبی«درعا» باقی می ماند.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که زیر دریایی های روسیه در دریای مدیترانه دو حمله با موشک های«کالیبر» علیه اهداف و مواضع تروریست در سوریه انجام دادند.

در این بیانیه آمده است که هدف از این حملات موشکی با موشک های کالیبر حمایت از یگان های ارتش سوریه در دیرالزرو است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که گروه تروریستی داعش در این حمله موشکی که به مواضعش در شهر المیادین صورت گرفت متحمل تلفات سنگین انسانی و ادوات نظامی شد.

در این بیانیه آمده است که زیر دریایی های روسیه 10 موشک بالدار به سمت اهداف داعش در سوریه شلیک کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که حمله موشکی منجر به انهدام مراکز فرماندهی، انبارهای سلاح و مهمات در منطقه المیادین شد.

سوریه- موشک روسیه

در همین حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رهبر گروه تروریستی جیهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، که در یک حمله هوایی در سوریه زخمی شده است، به کما رفته است.

ژنرال«ایگور کوناشینکوف»سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که «ابومحمد الجولانی» رهبر گروه جبهه النصره که در بمباران هوایی یکی از مواضع گروه تروریستی النصره توسط جنگنده های روسیه زخمی شده بود به حالت کما رفته است.

ژنرال کوناشینکوف گفت:انهدام مقر جبهه النصره و به کما رفتن ابومحمد الجولانی رهبر این گروه باعث شده است که صفوف این گروه و گروه های مسلح وابسته به آن در استان«ادلب» دچار سردرگمی شود.

الجولانی پیش از این در بمباران فرودگاه نظامی«ابوالظهور» در استان ادلب به شدت زخمی شده و یکی از دستانش را از دست داده بود.

کوناشینگوف پیش از این گفته بود که سازمان اطلاعات نظامی روسیه مکان و زمان برگزاری نشست رهبران جبهه النصره با حضور الجولانی را فهمید و دو جنگنده از نوع«سوخو34» و «سوخو35» نشست را بمباران کردند که این بمباران منجر به کشته شدن 12 فرمانده النصره و 50 فرد مسلح محافظ شان و زخمی شدن بیش از 10 نفر دیگر از جمله الجولانی شده است.

کوناشینگوف افزود که وزارت دفاع روسیه به اجرای عملیات ویژه برای پاک سازی تروریست هایی که در حمله به نظامیان روس در سوریه دست دارند، ادامه می دهد.

این حمله و تلفات آن چند روز پس از اعلام هیأت تحریر الشام(جبهه النصره سابق) شاخه القاعده در سوریه مبنی بر تعیین الجولانی به عنوان فرمانده کل هیأت ،که بر بیشتر مناطق استان ادلب سیطره دارد، رخ داده است.

در تحولی دیگر، عناصر گروه تروریستی داعش به مراکز و پست های نظامی ارتش سوریه در اطراف جاده ارتباطی بین شهرهای تدمر و السخنه در ریف شرقی استان حمص حمله کردند اما نیروهای ارتش و هم پیمانان آنها توانستند این حمله را خنثی کنند.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) نیز اعلام کرد که صدها خانواده سوری که گروه های مسلح آنها را وادار کرده بودند که  از روستای«فلیطه» در منطقه «القلمون» غربی در ریف دمشق مهاجرت کنند پس از کامل شدن پاک سازی آن به فلیطه برگشتند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای جداگانه اعلام کر که طی 24 ساعت گذشته مناطق کاهش تنش شاهد 7 مورد نقض آتش بس بوده است.

از جهتی دیگر، یگان های ارتش سوریه موفق شدند که منطقه«ترعه الحوش» واقع در نزدیکی کارخانه داروسازی«سفکو»در  شهر«حوش الضواهره» در الغوطه شرقی را پس از درگیری شدید با گروه های مسلح وابسته به گروه«جیش الاسلام» را بازپس گیرند و این کارخانه به لحاظ آتشباری نیز زیر سیطره قرار گرفت و شمار زیادی از افراد مسلح کشته یا زخمی شدند.

از سوی دیگر، ژنرال«اندریه نوویکوف» رئیس مرکز مبارزه با تروریسم، وابسته به اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع امروز پنج شنبه تأکید کرد که 90 درصد از اراضی سوریه از داعش آزاد شد.

نوویکوف در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که بر اساس ارزیابی های نظامی، امروز 90 درصد از اراضی جمهوری عربی سوریه از گروه های تروریستی آزاد شده است.

وی این را نتیجه مثبت و مهم در جنگ علیه تروریست توصیف کرد.

نوویکوف همچنین مکانی که تروریست های داعش پس از آن که بیشتر مناطق نفوذشان در سوریه را از دست می دهند، به آن جا می روند را فاش کرد.

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:«تروریست های داعش اکنون از سوریه فرار می کنند و به شکل دسته جمعی به ایالت«وزیرستان» در پاکستان می روند.

وی افزود: از پاییر سال 2016 ملاحظه می کنیم که شمار زیادی از افراد مسلح داعش از سوریه و عراق به وزیرستان می روند و پس از آن در مناطق دیگر توزیع می شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.