چرا فردی بازنشسته و قمارباز که وضعیت مالی مساعدی هم داشته، به روی صدها نفر آتش می‌ گشاید؟ پلیس آمریکا در تلاش است انگیزه‌‌ «استفن پداک» تیرانداز لاس‌ وگاس را دریابد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: مردی که 59 نفر را در بدترین تیراندازی در تاریخ مدرن آمریکا کشت، فردی متمول است که زندگی خود را از طریق قمار می گذراند.

استفن پداک64 ساله پیش از آنکه پلیس او را در طبقه سی و دوم هتل «مندلی بی» در لاس وگاس بازداشت کند، خودکشی کرد. در نزدیکی جسد او مقدار زیادی اسلحه و تجهیزات یافت شد اما اینها هیچ سرنخی در مورد انگیزه وی ارائه نمی کند.

 

TELEMMGLPICT000142524245_1_trans_NvBQzQNjv4BqFB5_K9cMdGPZexEeYHxP_1ZMPA6dYpfgMy_nYoHzX8M

 

بسیاری در آمریکا از خود می ‌پرسند چگونه امکان دارد یک مرد 64 ساله که دوران بازنشستگی ‌اش را سپری می ‌کند، به فکر تیراندازی و کشتن افرادی بیفتد که در یک کنسرت موسیقی شرکت کرده ‌اند؟

به گفته پلیس آمریکا پداک از پیش نقشه تیراندازی به مردم را کشیده و همه تجهیزات و وسایل لازم را برای این‌ کار مهیا کرده بود. پلیس از این برنامه ‌ریزی طولانی مدت این نتیجه را گرفته که کشتار دلخراش لاس‌ وگاس نمی ‌تواند به عنوان اقدام فردی دیوانه تلقی شود. تحقیقات پلیس تاکنون نشان نمی‌ دهند که پداک با انگیزه‌‌ سیاسی دست به این کار زده باشد.

پداک در طبقه سی و دوم هتل مندلی بی سوئیتی اجاره کرده بود که دارای چند اتاق بود. به همین دلیل پداک توانسته از دو پنجره در دو اتاق مختلف به روی مردم آتش بگشاید و از این طریق عرصه عمل خود را گسترده‌ تر کند.

 

TELEMMGLPICT000142516104_trans_NvBQzQNjv4BqgWcgwtnB_GlmgpNAgdt3-Kt90Q3B3GEqM-qujN4g8Cs

به گفته پلیس سلاح‌ هایی که مورد استفاده پداک قرار گرفته‌ اند، بر روی سه ‌پایه ‌های ثابت نصب شده بودند که از یک سو سبب افزایش دقت تیرانداز شده‌ و از سوی دیگر عمل تیراندازی را برای او آسان ‌تر کرده ‌اند.

یک روز پیش از حادثه، پداک 10 چمدان به سوئیت خود برده بود که در مجموع  ۲۰ قبضه تفنگ و مهمات لازم در آنها جاسازی شده بودند. به گفته پلیس، دود ناشی از تفنگ ‌ها آن چنان شدید و غلیظ بوده که در سوئیت پداک آتش ‌خاموش ‌کن‌ های تعبیه شده در سقف به طور اتوماتیک به کار افتاده ‌اند.

کار کردن آتش ‌خاموش ‌کن‌ ها باعث شده پلیس زودتر اتاق او را شناسایی کند. ابتدا ماموران تامین امنیت هتل تلاش کردند به سوئیت پداک وارد شوند ولی با تیراندازی شدید او مواجه شدند. پس از زخمی‌ شدن یکی از کارکنان هتل، کار را سرانجام به نیروی ویژه پلیس سپرده شد. پلیس برای ورود به سوئیت مجبور شد که درب سوئیت را منفجر کند. اما ماموران تنها جسد بی ‌جان پداک را یافتند. بنا به گزارش پلیس، پداک پیش از ورود ماموران دست به خودکشی زده بود.

پلیس می ‌گوید تحقیقات نشان می ‌دهد که زندگی پداک مملو از ابهام، معما و تناقض است. از یک ‌سو پداک انواع مختلف سلاح را جمع ‌آوری می کرده است. در تفتیش خانه او نیز چندین سلاح دیگر و حتی مواد منفجره کشف شده است.

اما علاقه پداک به جمع ‌آوری سلاح با اطلاعات ارائه شده از سوی آشنایان او همخوانی ندارد. به ‌طور مثال برادرش می ‌گوید که استفن اصلا این همه تفنگ نداشته است.

 

TELEMMGLPICT000142531542_trans_NvBQzQNjv4BqF17Eb5QVe68VMN2NfamVAGd60ghKji2QqagIrts0Qig

 

گفته می شود پداک آدمی گوشه ‌گیر بوده و علاقه ‌ای به سیاست و دین نداشته است. پلیس آمریکا نیز تاکنون نتوانسته ادعای گروه داعش را تایید کند که پداک چندی پیش به اسلام گرویده و با گروه داعش ارتباط داشته است.

برای پلیس روشن است که پداک علاقه زیادی به بازی پوکر داشته و قمار یکی از سرگرمی‌ های او بوده است. به گفته دوستان پداک، وضعیت مالی ضارب نیز خوب بوده است. گفته می ‌شود که او سفرهای متعددی برای بازی پوکر به شهرهای مختلف انجام می‌ داده و در کازینوهای مختلف نیز مبالغ قابل ‌توجهی برنده شده بود.

پداک به تازگی به برادرش  گفته بود که ۲۵۰ هزار دلار بُرده است. آخرین اشتغال پداک مربوط به ۳۰ سال پیش است. او در شهرک «مسکیت» در ۱۳۰ کیلومتری لاس ‌وگاس  زندگی می ‌کرد.

به گفته رسانه ‌های آمریکایی، «بنجامین پداک» پدر ضارب، دزد بوده و مدتی را در زندان سپری کرده بود. پدر پداک در سال ۱۹۶۹ از زندان می گریزد و به گفته پلیس دچار اختلالات شدید روانی بوده است. اما برادر پداک می ‌گوید که اعضای خانواده هیچ‌ گونه رابطه‌ ای با پدرشان نداشته ‌اند.

 

TELEMMGLPICT000142532548_trans_NvBQzQNjv4Bq7rgH68oaFD7VzTB_MeA9v7VSEqSJOZKn1MeHpSO1Q90

 

پلیس این نکته را دریافته است که دوستان و بستگان پداک اصولا اطلاع درستی از زندگی او ندارند. پلیس امیدوار است زنی که مدتی با او زندگی می‌ کرده و اکنون در خارج از آمریکا به سر می ‌برد، اطلاعات بیشتری درباره روحیات و افکار ضارب فاش کند. برای پلیس مشخص است که این زن ارتباطی با جنایت اخیر نداشته است.

حادثه لاس‌ وگاس مرگبارترین تیراندازی در تاریخ آمریکا به شمار می رود که تنها از سوی یک نفر صورت گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.