به رغم آن که عیان است که سلطنت عمان خارج از اختلاف کنونی میان عربستان،امارات و بحرین با قطر است اما در حال حاضر به دوحه کمک می کند تا با این محاصره رویارویی کند و بهره اقتصادی چندی از این بحران ببرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله انگلیسی اکونومیست در گزارشی  به بحران خلیج فارس و بی طرفی عمان در این بحران پرداخت و نوشت:« میانجی گری یا همبستگی یا نگرانی» است که باعث شده است که عمان در محاصره قطر شرکت نکرده و بی طرفی خود را حفظ کند؟ «آیا عمان از بحران کنونی قطر با کشورهای حاشیه خلیج فارس بهره می برد».

اکونومیست در ادامه نوشت: مسقط تلاش می کند که ائتلاف جدیدی به دور از قدرت های مسلط بر شورای همکاری خلیج فارس تشکیل دهد امری که باعث می شود که موضع علنی درباره بحران قطر اتخاذ نکند.

 

کشتیرانی

رمز عبور در این مساله به نوشته اکونومیست در کشتیرانی و حمل و نقل دریایی در بندر« صحار» عمان نهفته است که همیشه در فصل تابستان شاهد رکود بزرگی است لیکن امسال شاهد رونق زیادی به دلیل محاصره اعمال شده بر بندرهای قطری شده است.

این مجله به نقل از یک مسئول عمانی که نخواست نامش فاش شود نوشت که حجم محموله ها در بندر صحار عمان به میزان 30 درصد طی ماه های اخیر گذشته در مقایسه با سال های سابق افزایش یافت.

این مسئول دلیل این امر را کشتی ها و محموله های زیادی دانست که کالا برای قطر حمل می کنند و مجبور به توقف در این بندر عمانی شدند آن هم پس از آن که همه راه ها به قطر به دلیل محاصره دریایی این کشور،قطع شد.

قطر از چند هفته پیش سلطنت عمان را دروازه جدید دوحه به شمار آورد و تأکید کرد که بندر صحار جایگزین بندر«جبل علی» در امارت«دبی» امارات می شود.

این مجله انگلیسی در ادامه نوشت: به رغم آن که عیان است که سلطنت عمان خارج از اختلاف کنونی میان عربستان،امارات و بحرین با قطر است اما در حال حاضر به دوحه کمک می کند تا با این محاصره رویارویی کند و بهره اقتصادی چندی از این بحران ببرد.

 

خطوط هوایی

مساله فقط در کشتیرانی متوقف نمی شود بلکه مسقط از این بحران برای رونق خطوط هوایی اش استفاده کرده است.

اکونومیست نوشت: در ابتدای بحران از ورود هواپیماهای قطری به حریم هوایی عربستان جلوگیری شد اما دوحه ناوگان هوایی عمان را اجاره کرد و در انتقال همه مسافران معلق مانده در بندر « جده» به دوحه موفق شد و این امر باعث شد که عمان بهره اقتصادی زیادی ببرد.مسقط اخیرا کنفرانس بزرگی برگزار کرد که در آن نزدیک به 150 سرمایه گذاری قطری را میزبانی کرد و قراردادهای کلانی با آنها امضا کرد.

این مجله به نقل از مسئول عمانی نوشت که «بی تردید ما از محاصره استفاده می بریم اما نمی خواهیم به ما این نگریسته شود که داریم از محاصره به منظور به دست آوردن منافع بهره برداری می کنیم».

 

ضد سلطه عربستان

اکونومیست در ادامه به بعد دیگری پرداخت و نوشت: سلطنت عمان از سالها پیش در شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می کند تا با سلطه عربستان بر این شورا مقابله کند.

این مجله انگلیسی این گونه برای این مساله استدلال کرد که «سلطان قابوس» دستور تعطیلی و توقف بسیاری از طرح های عربستان سعودی برای سلطه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله تلاش برای ایجاد یک واحد پولی صادر کرد.

این مجله انگلیسی نوشت:« به نظر می رسد که دولت عمان بیم آن را داشت که اگر در صف عربستان در بحران خلیج فارس قرار گیرد خودش کشور بعدی خواهد بود که عربستان آن را به محاصره در می آورد زیرا مسقط به مانند دوحه روابط خوبی با تهران دارد».

 

فقط عربستان نیست

اکونومیست در ادامه نوشت: مسقط فقط از تلاش های سلطه گرانه عربستان در هراس نیست بلکه نگرانی بیشترش از امارات است.

این مجله همچنین نوشت: نگرانی های زیادی داخل دولت عمان از نفوذ روزافزون امارات در جنوب یمن و حمایتش از جنبش های جدایی طلب و جنبش جنوب وجود دارد.

لیکن نگرانی بزرگتر عمان بر تلاش های امارات برای ایجاد پایگاه نظامی احتمالی در جزیره«سقطری» یمن که در مدخل خلیج عدن در نزدیکی عمان واقع شده است، تمرکز دارد.

اکونومیست در پایان گزارش خود نوشت: مسقط بیم آن دارد که امارات با تمام قدرت تلاش کند که نفوذش در جنوب یمن را به منظور رقابت با سرمایه گذاری های عمان و چین در آن منطقه گسترش دهد. سرمایه گذاری های عمان و چین بر پروژه بندری عمانی در «الدقم» متمرکز است.عمانی ها اقدام های اماراتی ها را تلاش برای محاصره اقتصادی خود می دانند. چین سرمایه گذاری بزرگی در بندر الدقم و منطقه صنعتی آن انجام داده است و این منطقه ای است که یکی از تحلیلگران آن را چیزی «شبیه به شهر اقتصادی چینی» توصیف کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.