بن سلمان از مهارت سیاسی جهانی بهره مند نیست و آموزش لازم را در این زمینه ندیده است زیرا وی فقط از دانشکده حقوق در ریاض فارغ التحصیل شده است و صرفا به لطف پدرش پست های بالا را به دست آورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه اینترنتی  روسی«ژئوپولتیکا» تحلیلی از «ویکتور میخین» تحلیلگر مسائل سیاسی منتشر کرد که در آن مشکلات و دشواری هایی که عربستان سعودی با آنها مواجه است را رصد کرده است.

میخین در این تحلیل نوشت: منطقه خارومیانه باعث تعجب جهان شده است به رغم آن که تعجب برانگیزی در پی وقوع انقلاب های بهار عربی و حوادث جنجالی که اروپا و آمریکا پشت سر می گذارند، دشوار است.

وی در ادامه نوشت: تحولات منطقه و اخبار مرتبط با بحران قطر اشاره به آن دارد که پیامدهای منطقه ای و جهانی بزرگ وجود دارد لیکن این اتفاقی نیست به ویژه به دلیل اوضاع داخلی عربستان سعودی و ناتوانی رهبران جدید عربستان از ورود به جریان سیاسی جهانی.

سوریه و یمن

میخین دشواری هایی که عربستان طی سال های گذشته با آن ها رو به رو شده است را بر شمرد و نوشت که بارزترین این دشواری ها جنگ های سوریه و یمن هستند زیرا ریاض خواستار کناره گیری« بشار اسد» رئیس جمهور سوریه شد و وی را رئیس جمهور غیرقانونی توصیف کرد لیکن پس از موفقیت نیروهای روسیه در محدود کردن نفوذ گروه های تروریستی، فرصت هایش به شکل بزرگی کم شد.

وی در ادامه نوشت: همه پول هایی که عربستان به گروه های مسلح در سوریه داد بی فایده بود و سیاست عربستان در سوریه به طور کامل از هم پاشید.

این تحلیلگر روسی در ادامه نوشت: ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی خودش کسی بود که دستور جنگ در سوریه را صادر کرد لیکن «محمد بن سلمان» ولیعهدش کسی بود که جنگ علیه یمن را به راه انداخت  و یک ائتلاف عربی ایجاد کرد.

میخین همچنین نوشت: ریاض امیدوار بود که قاهره ، امان و اسلام آباد در یمن بجنگند لیکن فهمید که هیچ کس نمی خواهد به خاطر منافع دیگران وارد جنگ شود و سیاست های عربستان در یمن نیز به رغم داشتن جدیدترین سلاح هایی که ترامپ به آنها تحمیل کرد، شکست خورد.

وی نوشت: با وجود این زرادخانه تسلیحاتی مدرن عربستان به آنها در جنگ یمن کمکی نکرد به ویژه آن که عربستانی ها فهمیدند که انصار الله شروع به استفاده از سلاح های قدیمی ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق کردند تا ضربات مهلکی به عربستان وارد کنند.

و اما در عرصه داخلی اوضاع بسیار دشوار است به ویژه پس از آن که عربستان نتوانست از تکیه به نفت چشم پوشی کند و به شکل بزرگی از فروپاشی قیمت های نفت در بازارهای جهانی متأثر شد.

به باور کارشناسان افزایش بهای نفت به شکل سریع امر مطرح نشده ای است.

این کارشناسان اشاره کردند که عامل منفی بدتر برای اقتصاد عربستان سعودی بحران قطر و عربستان است که منجر به فروپاشی اعتماد سرمایه گذاران در دو کشور شد؛ امری که باعث شد ریاض اکنون برای پیدا کردن سرمایه گذاری های خارجی دست و پا بزند.

و اما درباره اوضاع خاندان حاکم بر عربستان نیز این تحلیلگر روسی بر این باور است که مشکلاتی که بن سلمان با شاهزادگان خاندان حاکم دارد به دلیل تعیین خودش به شکل متناقض با سنت ها در این کشور به وجود آمده است.

میخین همچنین نوشت: آن چه به بحران دامن می زند گزارش هایی است که درباره برکناری  شاهزاده«محمد بن نایف» ولیعهد سابق از مقامش و حصر خانگی اش است امری که روشن می کند اوضاع داخل خاندان حاکم  به شکل بزرگی متشنج است.

این تحلیلگر بر این باور است که بن سلمان از مهارت سیاسی جهانی بهره مند نیست و آموزش لازم را در این زمینه ندیده است زیرا وی فقط از دانشکده حقوق در ریاض فارغ التحصیل شده است و صرفا به لطف پدرش پست های بالا را به دست آورده است.

ویکتور میخین در پایان نوشت:  برای بن سلمان بسیار دشوار است که عربستان سعودی را از بحران هایی بیرون بیاورد که خودش آنها را ساخت آن هم به دلیل سخنان ضد ایرانی اش. به ویژه آن که وی خودش کسی بود که جرقه اولیه بحران با قطر را زد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.