تصمیم ملک سلمان برای دادن پست ولیعهدی به پسرش قابل پیش بینی بود لیکن برخی در عربستان نسبت به این هشدار داده اند که محمد بن نایف سلف بن سلمان همچنان از نفوذ زیادی برخوردار است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله انگلیسی اویل پرایس در گزارشی نوشت: به نظر می رسد که گرمای شدید تابستان در مقایسه با نزاع ژئو سیاسی که به زودی عربستان سعودی گرفتار آن می شود، اگر نزاع های داخلی که در این کشور همچنان ادامه پیدا کند و ثبات خاندان حاکم و امنیت ملی در هفته های آینده را متزلزل کند.

این توازن در آستانه فروپاشی است زیرا مخالفانی برای « محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان داخل گارد قدیمی نیروهای امنیتی و خطرناک تر از آن داخل گارد ملی است.

این  مجله انگلیسی در ادامه نوشت: پس از عملیات ارتقای موفقیت آمیز بن سلمان به ولیعهدی این شاهزاده جوان توسط پدرش مامور اداره امور کشور طی مرخصی اخیر پادشاه شد که آن را در مراکش سپری می کند. مرخصی پادشاه عربستان با حالت بی ثباتی نسبی همزمان شده است به طوری که این کشور همچنان نتوانسته است که از پیامدهای برکناری»محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان درماه رمضان پیش(ماه ژوئن 2017) رها شود.

این مجله اقتصادی که در زمینه اخبار کشورهای تولید کننده نفت در جهان تخصص دارد نوشت: تصمیم ملک سلمان برای دادن پست ولیعهدی به پسرش قابل پیش بینی بود لیکن برخی در عربستان نسبت به این هشدار داده اند که محمد بن نایف سلف بن سلمان همچنان از نفوذ زیادی برخوردار است.

اویل پرایس در ادامه نوشت: ولیعهد جدید با برخی فشارهای شخصی مواجه می شود زیرا  جنگ یمن که هیچ نتیجه ای برای عربستان نداشت  و نیز استراتژی  عربستان برای ثبات در بازار نفت و بحران قطر باعث شد که کاهش زیادی در پیش بینی های سازمان های بین المللی درباره تولید ناحالص ملی  صورت گیرد. تأثیر منفی این مسائل در سایه ذخایر مالی کلان عربستان تحت کنترل می ماند لیکن با افزایش فهرست طرح های شکست خورده محمد بن سلمان پست وی در عربستان تحت فشار زیادی قرار می گیرد.

در عین حال، شایعه هایی درباره صحت ملک سلمان وجود دارد که سلامتش رو به وخامت رفته حتی برخی منابع در رسانه های جمعی اشاره کردند که ملک سلمان به فکر چشم پوشی از کرسی پادشاهی به نفع پسرش طی چند ماه آینده است.

در حالی که خطرها منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در برگرفته و در سایه انباشت فشارهای اقتصادی به دلیل کاهش بهای نفت، دستگاه امنیتی در عربستان در حال بازسازی و بازنگری درپیکره اش به طور کامل است. محمد بن سلمان در حال حاضر با اتهاماتی در زمینه دور کردن محافظان قدیمی محمد بن نایف رو به روست این در حالی است که با تهدیدهای امنیتی داخلی و خارجی مواجه است.

در هفته های اخیر محمد بن سلمان بیشتر اختیارات اصلی وزارت کشور را از جمله مبارزه با تروریسم از این وزارتخانه گرفت.همه این اختیارات نیز به نهادی تازه تأسیس به نام «زیاست امنیت کشور» منتقل شد که تحت اشراف کامل خود پادشاه است.

ولیعهد سابق عربستان پیش از آن که برکنار شود وزیر کشور عربستان نیز بود.

مجله اویل پرایس در ادامه نوشت: تغییر ناگهانی و ریشه ای در دستگاه امنیتی اشاره به وجود برخی مخالفت ها در عربستان سعودی با ولیعهد شدن محمد بن سلمان است.

همچنین انتصاب  سرلشکر« عبدالعزیز الهویرینی» به ریاست نهاد سازمان امنیت کشور تلاش برای کسب حمایت بیشتر به نفع محمد بن سلمان در سایه به شمار آوردن الهویرینی از هوادارانش نگریسته می شود.

در عین حال هدف از تعیین الهویرینی نیز به منظور از بین بردن ترس غربی ها از تغییرات در عربستان سعودی در زمینه موضع گیری اش در جنگ جهانی با تروریسم صورت گرفته است.

این مجله در ادامه نوشت که تهدید اصلی همچنان داخل خود عربستان است. پست محمد بن سلمان بسیار مستحکم نشده است زیرا هنوز گروه بزرگی از افراد خاندان حاکم مخالف با پست جدید بن سلمان هستند.

این مجله نوشت: مخالفت احتمالی داخل گارد قدیم داخل نیروهای محمد بن نایف به ویژه در سایه به شمار آوردن شاهزاده« متعب بن عبدالله» رئیس گارد ملی کنونی عربستان به عنوان هدفی برای برکناری نهفته است.

این مجله در ادامه نوشت: گارد ملی که مخالفان از آن بهره برداری کردند، تهدید واقعی محمد بن سلمان به شکلی جدی است به ویژه در سایه وفاداری شدیدش به اطرافیان« ملک عبدالله» پادشاه سابق عربستان. اشاره ای به نیروهای گارد ملی در فرمان اخیر پادشاه نشده است و این نشانه قدرت آن داخل عربستان سعودی است.

«مجتهد» وبلاگ نویس مشهور عربستانی که هر از چند گاهی اطلاعاتی از داخل خاندان حاکم عربستان به بیرون درز می دهد که صحت بیشتر آنها ثابت شده است، نوشت که بن سلمان تلاش کرد که شاهزاده متعب بن عبدالله (65 ساله) را قانع کند که از مقامش کنار برود و پیشنهاد داد که یکی از پسرانش فرمانده گارد ملی شود که شاهزاده متعب آن را رد کرده و به بن سلمان هشدار داد که چنین تصمیم متهورانه ای را اتخاذ نکند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.