ائتلاف عربی که عربستان آن را رهبری می کند قطعا پس از دو سال و نیم از راه انداختن این جنگ در آن پیروز نشده است و این جنگ تبدیل به فرسایش انسانی و مالی برای کشورهای ائتلاف شده است که گلوله نخست آن را شلیک کردند به طوری که ادامه آن در همه عرصه ها برای آنها پرهزینه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود به تحولات یمن پرداخت و نوشت: اطلاعات درز کرده به بیرون درباره مذاکرات میان مسئولان آمریکایی سابق و آقای «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن درباره تمایل شاهزاده« محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای ایجاد برون رفت این کشور از جنگ یمن که چندین روزنامه و پایگاه اینترنتی جهانی مانند ایندیپندنت، گلوبال و میدل ایست آی منتشر کردند، ما را شگفت زده نکرد آن هم به یک دلیل ساده و آن اینکه «توفان قاطعیت» که شاهزاده بن سلمان وزیر دفاع عربستان به راه انداخت به اهدافی که به منظور آن آغاز شد، نرسید و مهمترین این اهداف تسلیم شدن ائتلاف« حوثی- صالحی» و بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به صنعاء است.

چیزی که در این اطلاعات به بیرون درز کرده که مذاکرات میان آقای العتیبه و «مارتن اندیک» سفیر سابق آمریکا در تل آویو و «استفان هادلی» مشاور امنیت ملی سابق در دوران «جورج بوش» پسر  را مستند کرد ، توجه ما را جلب کرد این است که آقای العتبه شاهزاده بن سلمان را شخصیتی توصیف کرد که عملگرا ترین فرد در عربستان سعودی است و این را در چارچوب تأکیدش بر تمایل این شاهزاده جوان برای یافتن راه حل هایی برای جنگ یمن بیان کرد.

سفر دوره ای که آقای «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن،انجام داد و ریاض و مسقط را شامل شد و در تهران به پایان رسید چه بسا با اشاره و تشویق ولیعهد عربستان سعودی و در چارچوب تمایلش برای بیرون رفتن کشورش از دام یمن صورت گرفته است زیرا حوثی ها فرستاده ویژه سازمان ملل را متهم می کنند که وی مرد عربستان است و از همکاری با وی امتناع می کنند. این در حالی است که آقای«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از آقای ولد الشیخ خواست که سازمان ملل از هیچ کدام از طرف های درگیر در جنگ یمن جانبداری نکند و این یک شرط اساسی برای رسیدن به هر گونه راه حل مسالمت آمیز است.

رفتن به تهران یعنی اذعان رسمی و بین المللی به اینکه تهران یک طرف تأثیر گذار و موثر در این جنگ است. روزها و هفته های گذشته نیز شاهد گشودن آغوش عربستان به روی رهبران شیعه در عراق مانند«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر، «قاسم الاعرجی» وزیر کشور و آقای«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق بود. برخی گزارش ها نیز حکایت از آن دارد که آقای صدر نامه ای از عربستان به حوثی ها منتقل کرد، حالا آیا این تحولات مقدمه میانجی گری میان اینها و رهبران باحوثی ها در یمن خواهد بود؟

ائتلاف عربی که عربستان آن را رهبری می کند چه بسا در جنگ یمن شکست نخورد اما قطعا پس از دو سال و نیم از راه انداختن این جنگ در آن پیروز نشده است و این جنگ تبدیل به فرسایش انسانی و مالی برای کشورهای ائتلاف شده است که گلوله نخست آن را شلیک کردند به طوری که ادامه آن در همه عرصه ها برای آنها پرهزینه شده است.

ما بر این باور نیستیم که پایان جنگ یمن فقط در دست ائتلاف عربی عربستان است یعنی پایان یک طرفه زیرا طرف مقابل که در آن بیش از دو سال است که به رغم امکانات ضعیف و بسیار اندکش  ایستادگی کرده است دیدگاه سرنوشت سازی در این زمینه دارد و موافقت اش با  هر گونه راه حل سیاسی اساسی باید جلب شود و ما بر این باور نیستیم که این گونه راه حل ها بدون مذاکرات مستقیم با عربستان و امارات و آمادگی این دو کشور برای برآورده کردن بیشتر خواسته های یمنی ها یا همه آنها در دادن غرامت های مالی عادلانه و بازسازی یمن امکان پذیر است زیرا این ائتلاف به سادگی هر چه تمامتر باید گفت که خودش بود که این همه ویرانی را به بار آورد و باعث کشته شدن ده هزار یمنی و زخمی شدن سی هزار نفر و شیوع وبا و گرسنگی شهروندان یمنی شد؛ شهروندانی که اهل کرامت و میهمان نوازی هستند و به هیچ کس تعدی نکردند و همه خواسته های شان محدود به دستیابی به لقمه نانی آغشته با کرامت انسانی و عزت نفس است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.