رهبر کره شمالی در بازدید از یکی از مراکز استراتژیک گفت:« موضع حمله به پایگاه نظامی آمریکا را متوقف می کنیم و به ایالات متحده آمریکا برای فکر کردن به جنبه های منفی و مثبت این رویارویی غیرمناسب برای دو طرف زمان کافی می دهیم».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک عربی در گزارشی نوشت:  خبرگزاری رسمی کره شمالی علام کرد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی موضوع حمله نظامی به پایگاه نظامی آمریکا در جزیره« گوام» را موقتا متوقف کرد.

رهبر کره شمالی در بازدید از یکی از مراکز استراتژیک گفت:« موضع حمله به پایگاه نظامی آمریکا را متوقف می کنیم و به ایالات متحده آمریکا برای فکر کردن به جنبه های منفی و مثبت این رویارویی غیرمناسب برای دو طرف زمان کافی می دهیم».

وی افزود:« ایالات متحده آمریکا خودش را با کشاندن آمریکا و منطقه به طور کامل به سمت یک جنگ فراگیر، در بن بست قرار می دهد و این یک تهور بزرگ توسط یک کشور بزرگ است که باید درباره آن به خوبی فکر کند. بحران میان دو کشور بی فایده است و ایالات متحده آمریکا پیش از انجام هر گونه اقدام تحریک آمیز علیه ما باید به خوبی فکر کند زیرا ما قطعا پاسخ می دهیم به همین دلیل ایالات متحده آمریکا باید دست از سر ما بردارد».

 

آماده باش ارتش کره شمالی

 این در حالی است که پیش از این روسیا الیوم اعلام کرد که  «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پس از تحویل طرح حمله موشکی به منطقه ای در نزدیکی جزیره« گوام» آمریکا به ارتش دستور داد که برای جنگ در هر زمان که تصمیم آن اتخاذ شود، همیشه آماده باشد.

خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد که رهبر این کشور گفت که  پیش از اتخاذ تصمیم جنگ وی رفتارها و عملکرد ایالات متحده آمریکا را برای مدتی طولانی تر از قبل زیر نظر می گیرد.

کره شمالی هفته پیش اعلام کرد که طرح شلیک چهار موشک به آب های منطقه ای جزیره گوام آمریکا را در اقیانوس آرام نهایی می کند و ارتش این طرح  را به رهبر این کشور در اواسط ماه آگوست تحویل می دهد و منتظر دستوراتش می ماند.

این خبرگزاری در ادامه تأکید کرد که کیم روز گذشته-دوشنبه- از فرماندهی ارتش بازدید کرد و طرح حمله به گوام را با فرماندهان ارشد ارتش بررسی کرد.

این خبرگزاری به نقل از رهبر کره شمالی نوشت « اگر آمریکایی ها به اقدامات متهورانه بسیار خطرناک خود درباره شبه جزیره کره و مناطق مجاور آن ادامه دهند و خویشتنداری جمهوری دموکراتیک خلق کره را بیازمایند، این کشور همانطور که اعلام کرد تصمیم مهمی را اتخاذ می کند».

خبرگزاری کره شمالی در گزارش خود به نقل از کیم همچنین نوشت که ایالات متحده آمریکا باید تصمیم درستی به منظور پایین کشیدن فتیله تنش و جلوگیری از وقوع درگیری نظامی خطرناک در شبه جزیره کره اتخاذ کند.

در مقابل، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع  آمریکا هشدار داده بود که هر حمله‌ ای از سوی پیونگ یانگ فورا به جنگ منجر خواهد شد اما تاکید داشت که فعلا کشورش بر راه حل های دیپلماتیک متمرکز است.

 ماتیس هشدار داد که حمله موشکی توسط کره شمالی به اراضی آمریکا منجر به نزاع نظامی گسترده می شود.

وی در دیداری غیرمنتظره از اتاق رسانه ها در پنتاگون گفت که اگر کره شمالی به ایالات متحده آمریکا حمله نظامی کند این اقدام به سرعت تبدیل به نزاع نظامی گسترده می شود.

وی افزود که در صورتی که کره شمالی به گوام موشک شلیک کند ایالات متحده آمریکا وارد جنگ با پیونگ یانگ می شود.

وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا فورا مسیر موشک هایی که کره شمالی به سمت گوام شلیک می کند را منحرف می کند.

وی تصریح کرد:« ما فورا می توانیم بفهمیم که موشک ها به سمت گوام می رود یا نه». وی در ادامه تأکید کرد که اگر کره ای ها به سمت ایالات متحده آمریکا موشک شلیک بکنند این اقدام به سرعت به جنگی فراگیر تبدیل می شود.

در تحولی دیگر، گاردین گزارش داد پس از یک هفته تهدید از سوی کره شمالی برای حمله به گوام، ساکنان این جزیره امروز بدترین حس را تجربه کردند زمانی که دو ایستگاه رادیویی این منطقه به اشتباه آژیر خطر پخش کردند.

این دو ایستگاه ، که یکی کانال موسیقی و دیگری شبکه مسیحی بود، در ساعت 12:23 به وقت محلی از خطر نامشخصی در نزدیکی گوام خبر دادند. چنین هشدارهایی از رسانه های محلی بعید است و تنها در صورت حمله نظامی و یا تهدید فوری پخش می شود. این هشدار تنها 15 دقیقه طول کشید و مقامات بعدا تاکید کردند که این پیام اشتباه بوده و پیام واقعی بعدی نوع تهدید را مشخص خواهد کرد.

دفتر امنیت داخلی گوام متعهد شد که خطای انسانی در ایستگاه های رادیویی دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

 

تلاش ها برای آرام کردن اوضاع

«فدریکا موگرینی» وزیر خارجه اتحادیه اروپا در پی نشست اضطراری کمیته سیاست و امنیت در اتحادیه اروپا برای رایزنی درباره آخرین تحولات کره شمالی، از جامعه جهانی خواست که «ابزارهای مسالمت آمیز و نه نظامی» را برای پایان دادن به بحران مورد استفاده قرار دهند.

موگرینی در بیانیه ای گفت که اتحادیه اروپا از اقدامات دیپلماتیک با شرکای خود به منظور کاهش شدت تنش و خلع سلاح هسته ای از شبه جزیره کره و با استفاده از ابزارهای مسالمت آمیز و نه نظامی حمایت می کند.

موگرینی افزود که اتحادیه اروپا بر آمادگی اش برای حمایت از گفت وگویی مورد قبول و جدی با کره شمالی و جامعه بین المللی به منظور پایان دادن به بحرانی که امنیت آسیا و جهان را به خطر می اندازد، تأکید می کند.

موگرینی همچنین از کره شمالی خواست از انجام هر گونه اقدام تحریک آمیز دیگر که به تنش های منطقه ای و جهانی اضافه می کند، امتناع کند.

در تحولی دیگر، «مون جیه ان» رئیس جمهور کره جنوبی امروز –سه شنبه- گفت که هیچ گونه اقدام نظامی در شبه جزیره کره بدون موافقت سئول رخ نخواهد داد و دولتش نیز از جنگ با استفاده از هر گونه ابزار و شیوه ای جلوگیری می کند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که مون جیه در سخنرانی سالیانه در جشن هفتاد و دومین سالروز آزادی کشور از زیر سیطره حاکمیت نظامی ژاپن که از سال 1910 تا 1945 طول کشید، گفت:« دولت با هر نوع ابزار و به هر قیمتی از جنگ جلوگیری می کند. این جدای از تلاش برای ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای مشکل هسته ای کره شمالی بدون در نظر گرفتن صعود یا سقوط در این رویکرد است».

وی تأکید کرد که تصمیم برای اقدام نظامی در شبه جزیره کره را کره جنوبی به تنهایی اتخاذ می کند و هیچ کس دیگر نمی تواند بدون موافقت کره جنوبی چنین تصمیمی اتخاذ کند.

تنش میان کره شمالی و آمریکا اخیرا در پی تبادل تهدید های واشنگتن و پیونگ یانگ افزایش یافت. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هشتم آگوست تهدید کرد که کره شمالی« با آتش و خشم» مواجه می شود این در حالی است که پیونگ یانگ به حمله موشکی به جزیره «گوام» آمریکا در اقیانوس آرام تهدید کرد.

کره شمالی ماه جولای گذشته دو موشک مورد آزمایش قرار داد که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد این دو موشک قاره پیما هستند. در پی آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی شورای امنیت قطعنامه جدیدی تصویب کرد که بر اساس آن تحریم ها علیه کره شمالی تشدید می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.