پس از گذشت چهل روز از آغاز جنگ شهر«الرقه» توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رغم حمایت زمینی و هوایی ائتلاف بین المللی دستاوردهای زمینی متناسب با مدت زمانی که گذشته است به دست نیاوردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت:اطلاعاتی که درباره جنگ الرقه به رهبری ائتلاف بین المللی در دسترس است اشاره به این ندارد که این جنگ در چارچوب زمانی که برای آن تدوین شده به پایان می رسد زیرا داعش داخل مناطق الرقه به سختی در حال دفاع کردن از خود است و «یگان های» کُرد نیز پس از حمله ترکیه به شهر« عفرین» دچار از هم پاشیدگی شدند. در مقابل، ارتش سوریه گام های بیشتری به سمت شرق برداشته و از سه محور از الرصافه، السخنه و حممیمه در بادیه جنوبی دیر الزور به دروازه های  دیرالزور می کوبد.

 پس از گذشت چهل روز از آغاز جنگ شهر«الرقه» توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)به رغم حمایت زمینی و هوایی ائتلاف بین المللی دستاوردهای زمینی متناسب با مدت زمانی که گذشته است به دست نیاوردند و دستاوردی در مساحت جغرافیایی شهر که در مقایسه با دیگر مراکز استان سوریه کوچک تر است، به دست نیاوردند.

برآوردهای شماری از فرماندهان«قسد» درباره مدت زمانی جنگ که مشخص کردند (نزدیک دو ماه) با جریان ها و تحولات میدانی همخوانی ندارد. می توان گفت که استقرار نیروهای ترکیه و هم پیمانانش در ریف شمالی«حلب» نقش منفی بزرگی در جریان جنگ الرقه داشت و شماری از گروه های مسلح از جمله «جیش الثوار» و «لواء شمال الدیمقراطی» را مجبور به ترک میدان جنگ الرقه و رفتن به سمت «عفرین» کرد تا از آن در برابر ترک ها دفاع کنند؛ امری که باعث شد به شکل تدریجی روند پیشروی کند شود.  به رغم آن که ائتلاف بین المللی می خواست عملیات را از طریق تمرکز بر حمله «قسد» به دیوار قدیمی شهر پس از آن که حملات هوایی باعث به وجود آمدن شکافی به طول بیست و پنج متر در دیوار تاریخی در چهارم ماه جاری میلادی شد، گسترده کند اما مساحتی که تا کنون نیروهای دموکراتیک سوریه به کنترل خود در آوردند، نصف مساحت شهر قدیمی هم نمی شود.

در همین زمینه برخی منابع میدانی به روزنامه «الاخبار» گفتند که یگان های کرد به ائتلاف بین المللی فشار وارد می کنند تا موضع قاطعی درباره حملات ترکیه به عفرین اتخاذ کند و تضمین هایی برای حمایت از شهر بدهد تا بتوانند تلاش های خود را برای پایان دادن به جنگ الرقه متمرکز کنند. این منابع تأکید کردند که یگان های کرد کنترل الرقه را در صورتی که شهر عفرین به دست ترک ها بیفتد، بی فایده می دانند.

این منابع تأکید کردند که «اختلاف هایی» میان قسد و «نیروهای نخبه» وابسته به «احمد الجربا» به وجود آمد و این اختلاف در پی درخواست قسد از نیروهای نخبه برای تغییر مکان استقرار و موضع گیری شان در بخش شرقی شهر به وجود آمد؛ امری که باعث شد نیروهای نخبه به خطوط پشتی عقب نشینی کرده و روند جنگ با داعش تحت تأثیر قرار گیرد. در همین زمینه یک منبع نزدیک به نیروهای نخبه به روزنامه الاخبار گفت که اختلاف با قسد بر سر اداره شهر الرقه پس از آزادی آن به وجود آمده است. وی افزود که قسد از نیروهای نخبه خواسته است که پس از کنترل شهر از آن به طور کامل خارج شوند. این منبع فاش کرد که مذاکراتی میان دو طرف با میانجی گری ائتلاف برای پایان دادن به اختلاف در جریان است.

می توان اشاره کرد که اختلاف اولیه میان قسد و نیروهای نخبه به دلیل حمله برعکس داعش به مواضع نیروهای نخبه داخل یکی از مناطق الرقه به وجود آمد. در جریان حمله داعش نیروهای قسد از نیروهای نخبه حمایت نکردند و این امر باعث شد ده ها عنصر نیروهای نخبه برای چندین ساعت داخل این منطقه در محاصره داعش بمانند.

برخی از کسانی که جنگ الرقه را دنبال می کنند اخباری را منتشر کردند مبنی بر اینکه قسد عملیات حمله به الرقه را به دلیل تلفات سنگین اش به دلیل خودروهای بمب گذاری شده و درگیری ها متوقف کرده است و اینکه ائتلاف از آنها خواسته است که به محاصره شهر ادامه دهند تا زمانی که نیروهای تقویتی برسد و حمله به شهر از سر گرفته شود اما مرکز اطلاع رسانی قسد توقف جنگ را تکذیب کرد و تأکید کرد که جنگ« به شکل طبیعی در جریان است».

این مرکز روز گذشته طی بیانیه ای روز گذشته اعلام کرد که منطقه«الیرموک» به طور کامل به کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در آمده است. در همین حال، برخی منابع فرماندهی در قسد دلیل کندی جنگ را مین های زیاد و خودروهای بمب گذاری شده و تونل ها می دانند که تاکتیک کندی برای تضمین وقوع کمترین تلفات در صفوف نیروهای مهاجم را تحمیل می کند. این در حالی است که «طلال سلو» در صفحه اش در فیس بوک خبر عقب نشینی نیروهای نخبه از جنگ الرقه را تکذیب کرد.

این تحولات در حالی رخ می دهد که ترکیه حملات خود را به اطراف شهرک«عین دقنه» و اطراف فرودگاه نظامی«منغ» در ریف شمالی حلب بیشتر کرد به طوری که گروه های مورد حمایت آنکارا  به چندین موضع و استحکامات وابسته به یگان های کرد حمله کردند. به رغم گلوله باران توپخانه ای مواضع یگان های کرد در منطقه همزمان با درگیری ها، مشارکت نکردن هواپیماهای نظامی ترکیه در درگیری قابل توجه بود؛ امری که اشاره به این دارد که درگیری در چارچوب درگیری های گسسته است بیش از آن که در حال حاضر آغازی برای جنگ گسترده باشد .

از سوی دیگر، ارتش سوریه به پیشروی خود در بخش جنوب غرب استان الرقه ادامه داد و چندین میدان و چاه نفتی را بازپس گرفت که مهمترین آنها چاه نفتی« الفهد»،«الزمله» و «الدیلعه» بودند و به مرزهای اداری استان«حمص» که به استان الرقه چسبیده رسید. در  عین حال نیروهای ارتش سوریه به نزدیکی بخش شمال غرب استان دیرالزور نیز رسیدند و این اتفاق پس از رسیدن نیروهای ارتش سوریه به بلندی های غربی کوه «البشری» که استان الرقه و دیرالزور را به هم مرتبط می کند، رخ داد، همچنین بخش شرقی این کوه نزدیک به 50 کلیومتر با شهر دیرالزور فاصله دارد. علاوه بر آن ارتش سوریه به پیشروی خود در اطراف شهر استراتژیک «السخنه» در شرق استان حمص ادامه داد تا به 10 کیلومتری شهر برسد آن هم پس از آن که چندین نقطه کلیدی در اطراف میدان نفتی«الهیل» را بازپس گرفت. ارتش تلاش می کند که به سمت السخنه از محور الرصافه پیشروی کند تا داعش را وادار کند از مساحت های وسیعی یعنی بیش از 10 هزار کلیومتر مربع در استان های حمص،«حماه» و الرقه عقب نشینی کند و وجود این گروه تروریستی محدود به دیرالزور و شرق استان الرقه و بخش هایی از جنوب«الحسکه» بشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.