در حالی ترامپ قصد دارد شنبه آینده (29 آوریل) با برگزاری گردهمایی بزرگی در ایالت «پنسیلوانیا» صدمین روز ریاست جمهوری خود را جشن بگیرد که نگاهی به دستاوردهای معدود و شکست های متعدد وی نشان می دهد چرا وی در ماه عسل سیاسی خود به منفورترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بدل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی تلگراف نوشت: دونالد ترامپ و تیم او بدون هیچ پنهانکاری و بدون توجه به تبعات آن طرح های خود را اجرایی می کنند. آنها در اولین روزهای کاری خود اوباماکر (لایحه خدمات درمانی و سلامت اوباما) را کنار گذاشتند، بر ساخت دیوار در مرز مکزیک تاکید کرد و برخی مقررات فدرال را تضعیف کرد.

از آن پس آنها با محدودیت های دستورات اجرایی و اقدامات ریاست جمهوری مواجه شده اند. تلاش ترامپ برای اجرای طرح ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان قبل از اینکه بازنویسی شود، در دادگاه لغو شد و سپس دوباره به حالت تعلیق درآمد. لایحه لغو قانون «لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون ‌به ‌صرفه» باراک اوباما تا حدی با اختلافات عمیق جمهوری خواهان مواجه شد که حتی برای رای گذاشتن در کنگره ارائه نشد.

سوء ظن ارتباط دولت ترامپ با روسیه به سادگی رفع نمی شود.

و تیم ترامپ برای تبرئه کردن خود در حال متهم کردن یکدیگر هستند.

در طول ماه گذشته رئیس جمهور آمریکا تمرکز خود را در خارج از کشور تغییر داده و به حملات موشکی به سوریه و طیف وسیعی از پاسخ های عملی تر به مشکلات سیاست خارجی متوسل شده است. نتیجه این است که در دوره ای که ترامپ باید از ماه عسل سیاسی خود لذت ببرد، بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ با کاهش تاریخی محبوبیت خود و رسیدن این رقم به 41 درصد مواجه شده است.

این امر مسئولان کاخ سفید را به فکر فرو برده که چگونه بهترین دستاوردهای احتمالی خود را در 100 روز از دست داده اند.

 

*** دستاوردها

1. قاضی دیوان عالی

تایید «نیل گورساچ» توسط مجلس سنا برای انتصاب به عنوان قاضی دیوان عالی کشور ممکن است به نوبه خود یکی از طولانی ترین و مهم ترین موفقیت های روزهای اولیه ریاست جمهوری ترامپ محسوب شود. و حتی می تواند راهنمایی را برای انجام کارها در واشنگتن ارائه دهد. این انتصاب در پایان فرایندی صورت گرفت که در آن ترامپ فهرست کوتاهی از کاندیداهای خود را برای تایید ارائه کرد، و پس از مشاوره های گسترده (از جمله در میان دموکرات ها) و بررسی دقیق کاندیداها گورساچ انتخاب شد.

 

2. خروج از پیمان تجاری حوزه اقیانوس آرام

یکی دیگر از وعده های انتخاباتی ترامپ خروج رسمی از معامله بزرگ تجارت بین آمریکا و 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام (پیمان تجاری حوزه اقیانوس آرام) بود. با این حال این موضوع هنوز توسط کنگره تصویب نشده است.

 

3. تردد مرزی غیر قانونی

تعداد مهاجرانی که به صورت غیرقانونی از مرزها عبور می کنند از زمان آغاز به کار دولت ترامپ به طور قابل توجهی کاهش یافته است. کاهش 36 درصدی شمار این مهاجران در مقایسه با یک سال قبل نشان می دهد سخت گیری های دولت ترامپ در مورد مهاجرت های غیرقانونی جواب داده است.

 

4. امنیت ملی

ترامپ به طور فزاینده ای خود را در جریان سیاست خارجی و امنیت ملی قرار دارده است. تصمیم او برای حمله موشکی به سوریه بدون اینکه جان هیچ یک از پرسنل نظامی آمریکایی به خطر بیافتد، از سوی بسیار مورد تحسین قرار گرفت. برگزاری مراسم یکصد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار کره شمالی بدون آزمایش هسته ای و شلیک موشک نیز پیروزی برای ترامپ در نظر گرفته می شود.

 

*** شکست ها

1. ممنوعیت سفر

شاید هیچ شکستی به پای شکست های اولیه ترامپ نرسد. ممنوعیت سفر اتباع کشورهای ایران، عراق، سومالی، سودان، لیبی، سوریه و یمن به ظاهر بدون اطلاع وزیر امنیت داخلی و بدون هیچ گونه اخطار به خطوط هوایی و فرودگاه ها امضا شد. نتیجه این کار، هرج و مرجی بود که فرودگاه ها را در بر گرفت و به بازداشت و یا اخراج مسافران با ویزا و گرین کارت معتبر منجر شد. برپایی تظاهرات در سراسر کشور باعث شد تا این فرمان اجرا نشده توسط دادگاه فدارل به حالت تعلیق درآید. طرح بازنگری شده نیز با مخالفت قضاتی مواجه شد که ان را خلاف قانون اساسی و تبعیض علیه مسلمانان می دانستند.

 

2. وعده خلاصی از شر وال استریت

ترامپ تا حدی به دلیل وعده های خود برای تغییر دادن اوضاع، اصلاح نظم کنونی و خلاص کرن واشنگتن از شر یک عده به اصطلاح نخبه به قدرت رسید. اما دولت او که متشکل از ژنرال ها و مدیران گلدمن ساکس است به نظر می رسد همان اوضاع قدیمی را داشته باشد. حتی «استیو بانون» رئیس سابق خبرگزاری «بریتبارت» نیز وابسته به شرکت «گلدمن ساکس» است که زمانی ترامپ آن را به دلیل روابط نزدیک بین وال استریت و سیاست محکوم می کرد.

 

3. خدمات سلامت و درمان

لغو و جایگزینی اوباما کر یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ بود. اما جایگزینی با چه؟ به دلیل فقدان یک جایگزین روشن، رئیس جمهور حمایت خود را به سمت یک لایحه جمهوری خواهان سوق داده که امتیازاتی به محافظه کاران تندرو می دهد اما میانه روها را نگران کرده که مبادا این کار به شورش میلیون ها رای دهنده امریکایی منتهی شود. نتیجه این تلاش ترامپ با شکست مواجه شد.

و پایان 100 روز کاری ترامپ بدون ارائه جایگزینی برای لایحه اوباما کر را می توان یکی از شکست های بزرگ ترامپ در نظر گرفت.

 

4. استعفای مایک فلین

ژنرال «مایک فلین» پس از تنها 24 روز کار در سمت خود به عنوان مشاور امنیت ملی مجبور به استعفا شد. اتهام وی این بود که معاون رئیس جمهور را در جریان مذاکرات خود با سفیر روسیه در واشنگتن قرار نداده و او را گمراه کرده بود. کسانی که با انتصاب چنین مرد آتشین مزاجی با رویکردی تند علیه مسلمانان مخالفت کرده بودند، چنین اخراجی بدگمانی ها در مورد صلاحیت داشتن دیگر مقامات دولت ترامپ افزایش داد.

 

5. ساخت دیوار

یکی دیگر از طرح های 100 روزه ترامپ شامل قانون پرداخت هزینه ساخت یک دیوار در مرز با مکزیک با هزینه خود مکزیک می شد. برنامه ساخت این دیوار بی سر و صدا کنار گذاشته شد، و اگر چه وزارت امنیت داخلی می گوید در فصل تابستان ساخت این دیوار آغاز خواهد شد، هنوز به هیچ وجه مشخص نیست که هزینه این پروژه از کجا تامین خواهد شد.

ساخت این دیوار هم مانند طرح خدمات درمانی به بن بست خورده است. بعید به نظر می رسد کنگره نیز با اختصاص بودجه برای این طرح موافقت کند.

 

7. جنگ داخلی کاخ سفید

مدت ها است که پوشش خبری ریاست جمهوری ترامپ با تنش میان مشاوران اصلی وی همراه شده است. ناظران آگاه می گویند خانواده، رهبران تجاری و جمهوریخواهان در راس این رقابت ها قرار دارند. درگیری های لفظی بانون و «جرارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ یکی از نمونه های بارز این درگیری ها در حلقه درونی کاخ سفید است.

 

8. صدای ریاست جمهوری

در راس همه این موارد این است ترامپ در زمانی که باید نتوانسته صدای ریاست جمهوری را منعقد کند. ترامپ با توییتی پر از اشتباهات تایپی هر کدام از موفقیت های این کشور را به مضحکه تبدیل کرده است. برای مثال او هنوز باید ادله کافی را به دلیل متهم کردن سلف خود به جاسوسی از برج ترامپ ارائه کند.

 

9. پست های خالی اجرایی

هنوز صدها پست اجرایی از سفیران گرفته تا معاونان باید پر شوند. اوایل این ماه سایت پولتیکو گزارش داد که از 553 انتصاب کلیدی که نیاز به تایید مجلس سنا دارد، کاخ سفید تاکنون 24 کاندیدای مورد نظر خود را معرفی کرده که 22 نفر از آنها تایید شده اند. این کار در دولت ترامپ کندتر از دولت های قبلی انجام می گیرد. نتیجه این بی برنامگی، هرج و مرج در سراسر سازمان های دولتی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.