آزمون واقعی اردوغان از امروز شروع می شود زیرا چالش های واقعی که با آن روبه رو می شود به ویژه احیای وحدت ترکیه، بسیار بزرگتر از آن چیزی است که توقعش را دارد.علاوه بر آن حجم دشمنانش بیشتر و قدرتمندتر می شوند. جدای از آن، اوضاع اقتصادی وخیم تر می شود و جنگ های فرسایشی وجود دارند که ترکیه در کشورهای همجوار و در رأس آنها سوریه، درگیر است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود به همه پرسی تغییر قانون اساسی در ترکیه پرداخت و نوشت: پیروزی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درهمه پرسی ترکیه که روز گذشته –یکشنبه- برگزار شد غیرمنتظره نبود بلکه قابل پیش بینی بود زیرا این مرد و حزب حاکمش(عدالت و توسعه) در حال حاضر از پایگاه مردمی عریضی بهره مندند و توان زیادی در بسیج کردن مردم و ایجاد ائتلاف های سیاسی(ائتلاف ملی گرای ترکیه) و چگونگی انتخاب دشمنان و هدایت افکار عمومی ترکیه علیه آنها(اروپا) دارند.

اردوغان ثابت کرد که وی بازیگر اول نقشه سیاسی ترکیه است و برای این امر موفقیت های اقتصادی بزرگش طی بیش از ده سال ، مخالفان سیاسی ضعیف و قرار گرفتن در منطقه ای ملتهب کمکش کرد.

این یک پیروزی بزرگ از طریق صندوق های رای بود و نه از طریق کودتای نظامی لیکن این پیروزی چه بسا برای صاحبش و حزبش با هم در سال های آینده گران تمام شود زیرا دشمنان بیشتری را ایجاد می کند آن هم در سایه کم شدن تعداد دوستان یا از بین رفتن شان به ویژه در میان کشورهای همجوار.

بی تردید اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تفویض مردمی دست یافت لیکن تفویض بزرگ یا باز نیست که باعث شود بتواند کشور را برای مدت هفت یا ده سال آینده یا مادام العمر به مانند دیگر سلاطین عثمانی ،اداره کند بدون اینکه مشکلی یا مانعی برایش به وجود بیاید. میزان پیروزی بسیار محدود و کم بود و از دو درصد بیشتر نیست و این یعنی نزدیک به نیمی از ملت ترکیه این تفویضی که می خواهد را به وی نمی دهد و در اردوگاه مخالف باقی می مانند به ویژه ساکنان شهرهای بزرگ که شاهرگ اصلی سیاسی،اقتصادی و اجتماعی ترکیه به شمار می روند؛ شهرهایی مانند استانبول، آنکار و ازمیر که دارای جمعیت زیادی هستند.

نتایج همه پرسی حالت اردوکشی طایفه ای، نژادی و منطقه ای بی سابقه ای در ترکیه را فاش کرد.علاوه بر آن شکاف و اختلاف ترکیه به دو اردوگاه بزرگ یکی هوادار رئیس جمهور و حزبش و دیگری اردوگاه مخالف شان را فاش کرد؛ امری که می تواند تبدیل به رویارویی هایی در آینده شود که ویژگی غیرسیاسی غیر دموکراتیک به خود می گیرد و تبلور رهبری قوی می شود که جایگزین رهبری مخالفان ضعیف کنونی می شود.

اردوغان با این پیروزی در شکستن هیبت و جاه و جلال «آتاتورک» موسس ترکیه مدرن موفق شد و ضربه مهلکی به میراث سیاسی اش وارد کرد که می خواست هویت ترکیه را از هویت اسلامی به هویت اروپایی غربی منحرف کند و این واقعیتی است که نباید آن را و پیامدهای آن را در آینده بر ترکیه و همه منطقه نادیده گرفت یا دست کمش گرفت.

آزمون واقعی اردوغان از امروز شروع می شود زیرا چالش های واقعی که با آن روبه رو می شود به ویژه احیای وحدت ترکیه، بسیار بزرگتر از آن چیزی است که توقعش را دارد.علاوه بر آن حجم دشمنانش بیشتر و قدرتمندتر می شوند. جدای از آن، اوضاع اقتصادی وخیم تر می شود و جنگ های فرسایشی وجود دارند که ترکیه در کشورهای همجوار و در رأس آنها سوریه، درگیر است.

اردوغان پیروز شد و مراکز حزبش و پایگاه مردمی اش غرق در شادی و جشن هستند لیکن این پیروزی چه بسا اگر به مصلحت همه ترکیه به دور از انتقام ها و گرایش های انتقامجویانه از طرف شکست خورده به کار گرفته نشود و به مصلحت حزب پیروز به کار گرفته شود، گران تمام می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.