طرفداران رجب طیب اردوغان و حزب حاکم ترکیه پیروزی جنبش رای آری را در همه پرسی این کشور جشن گرفتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، مردم ترکیه به دنبال پیروزی همه ‌پرسی اصلاح قانون اساسی، به خیابان‌ ها آمده و جشن گرفتند.

نتایج اولیه از پیشتازی چشمگیر موافقان اصلاح قانون اساسی حکایت داشت اما این نتیجه رفته رفته تغییر کرد و در نهایت به پیروزی 51 درصدی موافقان انجامید. ۱۳ شهر به این همه ‌پرسی رای آری، و ۱۷ شهر از جمله «آنکارا»، «استانبول» و «ازمیر» رای منفی دادند.

میزان مشارکت مردم ترکیه در این همه پرسی حدود 86 درصد برآورد شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از پایان همه پرسی این کشور اعلام کرد همه رای ها در این همه پرسی از اهمیت برخوردار است.

وی طی سخنرانی در استانبول گفت: مردم ترکیه با نظر خود در این همه پرسی به بحث و جدل طولانی در این کشور درباره شیوه اداره کشور پایان داد.

وی ادامه داد: «تغییرات در قانون اساسی ترکیه یک موضوع عادی نیست و پیام بزرگی برای سرنوشت کشور دارد. تغییرات در قانون اساسی به صورت یک باره اجرا نخواهد شد بلکه آن را به تدریج تا انتخابات سال 2019 اجرا خواهیم کرد.»

اردوغان همچنین با «بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر و رهبر حزب عدالت و توسعه، «دولت باغچه ‌لی» رهبر حزب حرکت ملی و «مصطفی دستیجی» رهبر حزب اتحاد بزرگ ترکیه تماس تلفنی برقرار کرد و موفقیت فعالیت ‌های این احزاب را تبریک گفت.

دولت باغچه ‌لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه در پیامی گفت: ملت عزیز ما با اراده آزاد خود سیستم ریاستی را برگزیدند. این موفقیتی بسیار مهم و دستاوردی غیرقابل انکار است.

ییلدریم نیز طی سخنانی از بالکن مقر این حزب در آنکارا خطاب به مردم اظهار داشت: «این یکی از تصمیم ‌های مهم ملت ما بود و با این نتیجه صفحه جدیدی در تاریخ دموکراسی ما باز شد.»

 

اعتراض به نتیجه همه پرسی

این در حالی است که مخالفان این همه پرسی به نتیجه اعتراض کرده اند.

حزب مخالفان ترکیه موسوم به حزب دمکراتیک خلق ‌ها گفت این که مقامات این حزب زندانی هستند و همه‌ پرسی در حالت اضطراری برگزار شد بر مشروعیت آن سایه انداخته است.

معاون دبیر کل حزب جمهوری خواه خلق نیز گفته که این حزب خواهان بازشماری 60 درصد آرا خواهد شد.

 

پیام های تبریک

دفتر ریاست جمهوری ترکیه از دریافت پیام های تبریک بسیاری از رهبران جهان خبر داد.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نتیجه همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور تبریک گفت.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طی تماس تلفنی اصلاح قانون اساسی را به اردوغان تبریک گفت.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز در پیامی گفت: «نتیجه این همه‌ پرسی به معنای اعتماد مردم به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و سیاست موفق او است. بدون تردید این همه‌ پرسی در کشور برادر‌مان آغاز یک دوره جدید خواهد بود و نقش با ثبات و قدرتمند ترکیه را در فضای بین الملل بیشتر خواهد کرد.»

مطابق با قانون اساسی جدید ترکیه، دفتر و منصب نخست‌ وزیر ترکیه منحل خواهد شد. در صورت تصویب قانون اساسی جدید، قدرت اجرایی رئیس ‌جمهور در زمینه عزل و نصب مقام‌ های ارشد دولتی افزایش خواهد یافت. همچنین انتخابات آتی ریاست‌ جمهوری و پارلمانی به‌ طور همزمان 3 نوامبر 2019 برگزار خواهد شد و دوره ریاست جمهوری  5 ساله خواهد بود.

طبق تغییرات جدید قانون اساسی اردوغان برای دو دوره دیگر تا سال 2029 رئیس‌ جمهور خواهد بود.

این همه پرسی در کانون توجه رسانه های جهانی قرار داشت و جهان از نتیجه آن متاثر خواهد شد. حدود 200 روزنامه‌ نگار خارجی نتایج همه ‌پرسی را از نزدیک و در استانبول تحت پوشش قرار می دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.