این یک عملیات«گروکشی» است که ایالات متحده آمریکا علیه عربستان سعودی به راه انداخته است و هدف از آن به دست آوردن 4000میلیارد دلار(4 تریلیون) به عنوان غرامت های مالی است؛ امری که باعث می شود عربستان پول قرض کند و سهام شرکت های بزرگش مانند «آرامکو» و «سابک» را بفروشد و ذخایر نفتی اش را به مدت چندین دهه گرو بگذارد تا بتواند مبلغ را پرداخت کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:به نظر می رسد که روزهای آینده عربستان سعودی به لحاظ مالی و روحی روانی و اقتصادی در سایه هجمه حقوقی که بر اساس لایحه تصویب شده در کنگره در دو مجلس اش تصویب کرد و به موجب آن مصونیتی که عربستان سعودی به مدت بیش از هفتاد سال از آن بهره مند بود به پایان می رسد و اجازه داده می شود که در دادگاه های آمریکایی توسط قربانیان عملیات تروریستی محاکمه شوند یا بر اساس همان قانون معروف به «جاستا»این کشور را محاکمه کنند.

خبرگزاری جهانی رویترز روز گذشته فاش کرد که بیش از 12 شرکت بیمه آمریکایی مرتبط با شرکت «ترافیلرز کوز» غول پیکر شکوائیه ای ارائه کردند که بر اساس آن خواستار آن هستند که شرکت ها و موسسه های عربستانی غرامت های مالی نزدیکی به 4.2 میلیارد دلار به دلیل اتهام شان به دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر به شکل مستقیم یا غیر مستقیم پرداخت کنند.

فهرست شامل ده نهاد از جمله بانک«الراجحی»، بانک تجاری«الاهلی»، شرکت های «دوله افکو» و «محمد بن لادن» و اتحادیه علمای اسلامی و جمعیت های خیریه ای دیگر می شود.

چیز بسیار خطرناکی که این شکوائیه در خود دارد متهم کردن نهادها به « کمک و تحریک» به حملات به واسطه فعالیت هایی است که از گروه «القاعده» در سال های پیش از حملات یازدهم سپتامبر است.

این شکوائیه دومین شکوائیه در فقط ایالت نیویورک است. دو ماه پیش تقریبا هم یک شرکت وکالت آمریکایی به نیایت از 700 نفر از  خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر در دادگاه منهتن علیه حکومت عربستان سعودی به دلیل حمایت مالی و لجستیکی از  عاملان حملات یازدهم سپتامبر شکوائیه ای ارائه کرد.

این یک عملیات«گروکشی» است که ایالات متحده آمریکا علیه عربستان سعودی به راه انداخته است و هدف از آن به دست آوردن 4000میلیارد دلار(4 تریلیون) به عنوان غرامت های مالی است؛ امری که باعث می شود عربستان پول قرض کند و سهام شرکت های بزرگش مانند «آرامکو» و «سابک» را بفروشد و ذخایر نفتی اش را به مدت چندین دهه گرو بگذارد تا بتواند مبلغ را پرداخت کند.

آمریکا از قدرت نظامی اش و با تأیید کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله خود عربستان سعودی برای تغییر نظام ها در لیبی و عراق و چه بسا در سوریه به کار گرفت و اکنون تلاش می کند که همان نظام های هم پیمان خود را ورشکسته کند تا مقدمه ای برای تغییر آنها یا در نهایت سرنگونی شان را فراهم آورد. مساله نیز فقط رتبه بندی اولویت هاست نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر است.

هر کسی بر این باور است که آمریکا به دوستی ایمان دارد و دوستان و هم پیمانان را مورد احترام قرار می دهد و نسبت به عرب ها و مسلمانان احساس دوستی می کند، سخت در اشتباه است. آمریکا بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی بر این کشور حکومت می کند، جمهوریخواه باشد یا دموکرات، سیاست هایش بر اساس منافع است و از هیچ کس جز قوی ها نمی ترسد و این تأسف بار است که شمار زیادی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی هزاران میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را طی ده سال گذشته برای بریز و بپاش خرج کردند بدون آن که پایگاه نظامی یا سیاسی قوی ایجاد کنند و جهان های عربی و اسلامی را پشت خود متحد کنند بلکه کاملا برعکس عمل کردند و در همه جنگ های آمریکا برای براندازی نظام های عربی و انتشار هرج و مرج خونین در منطقه تحت نام های ارزش های آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی که خود آمریکا فاقد آن است، مشارکت کردند.

کره شمالی کشوری کوچک است که نه نفت دارد و نه طلا و نه عقیده ای اسلامی مانند عقیده ما ولی اکنون همین کشور است که در برابر آمریکا ایستاده و باعث ترس و نگرانی آمریکا شده است لیکن ما عرب ها در مقایسه با کره ای ها چه شمالی چه جنوبی، کجا قرار داریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.