در حالی که در ماه های اخیر مردم یمن در حال دست و پنجه نرم کردن با قحطی و گرسنگی فراگیر در این کشور هستند، آمریکا نقش مهمی در فعال کردن و مخفی نگاه داشتن استراتژی عربستان برای این فاجعه انسانی بالقوه ایفا کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «گرت پورتر» در گزارشی در پایگاه اطلاع رسانی "تروث اوت" نوشت: هر دو دولت اوباما و ترامپ اتحاد با عربستان سعودی و دیگر متحدان خود در خلیج فارس را بر زندگی صدها هزار نفر از مردم یمن در معرض تهدید قحطی قریب الوقوع ترجیح داده و آن را اولویت خود می­ دانند.

اگر چه آژانس­های وابسته به سازمان ملل تا کنون برآوردی کلی از تعداد یمنی های به کام مرگ رفته بر اثر شرایط ناشی از سوء تغذیه ارائه نکرده اند، اما به احتمال زیاد این آمار بسیار بیشتر از ده هزار کشته ناشی از بمباران مستقیم ائتلاف سعودی در یمن بوده است. براساس آمارهای منتشر شده از سوی آژانس های سازمان ملل، آمار کودکان زیر 5 سال یمنی که به دلیل سوء تغذیه شدید و بیماریهای ناشی از آن در معرض خطر مرگ هستند 462 هزار نفر تخمین زده می­شود.

ائتلاف سعودی با توسل به استراتژی جنگی، حداکثر فشار بر حوثی­ های یمن را از طریق تخریب زیرساختهای کشاورزی، بهداشت و حمل و نقل و محدود کردن دسترسی آنها به غذا و سوخت در دستور کار خود قرار داده است.

آمریکا از یک طرف با سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی و فروش بمب به آنها و از سوی دیگر با ایجاد یک پوشش سیاسی- دیپلماتیک برای انجام حملات بی رحمانه، بدون مقاومت قابل توجهی از سوی جامعه بین­ الملل به این اقدامات ضدبشری کمک می­کند.

در حالی که دولت اوباما مخالف تسلط اتئلاف عربستان بر بندر اصلی «حدیده» و مناطق ساحلی دریای سرخ برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط انسانی در این منطقه بود، دولت ترامپ پای خود را از این هم فراتر گذاشته و به وضوح به عربستان برای انجام این اقدامات چراغ سبز نشان داده است.

علاوه بر این جنرال "جوزف ووتل" از فرماندهان ارشد ایالات متحده، یمن را "منافع حیاتی" آمریکا می­نامد و مدعی می ­شود که نیروهای ضد ایرانی باید مانع از تهدید و تسلط ایران بر تنگه باب المندب شوند. این استدلال ناشی از یک تهدید کاملا مصنوعی برای رفت آمدهای تجاری در این تنگه، نشان دهنده حمایت فعال و هدفمند آمریکا از استراتژی عربستان سعودی در محدود کردن بندر حدیده و دسترسی مردم یمن به مواد غذایی در مناطق تحت کنترل نیروهای وفادار به حوثی­ ها و رئیس جمهور سابق است. 

اما از زمان دولت اوباما، آمریکا تحرکات ائتلاف سعودی برای اعمال محدودیتهای سخت تر در راه دسترسی مردم یمن به غذا و تجهیزات پزشکی را پذیرفته است.

ائتلاف حوثی­ها و نیروهای وفادار به رئیس جمهور مستعفی، یعنی "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور مورد حمایت آمریکا و عربستان را در سال 2015 از قدرت خلع کردند که او بلافاصله به عربستان فرار کرد و بعد از غلبه نیروهای حوثی در جنگ های چریکی، عربستان تکیه بر استراتژی محدود کردن دسترسی مردم یمن به ویژه در منطقه تحت کنترل حوثی­ ها به مواد غذایی و سوخت را در دستور کار خود قرار داده است.

موضع سازشکارانه آمریکا نسبت به سیاست­ های عربستان سعودی در یمن از ابتدای جنگ یمن مشهود بوده است. به گفته "شریف عبدالخدوس" یکی از روزنامه نگاران عرب، زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال مذاکره در خصوص راه حلی برای پایان دادن به جنگ یمن در آوریل 2015 بود، متنی برای بحث و بررسی شامل اقدامات پیش بینی شده برای ایجاد "توقف های انسان دوستانه" در عملیات­های نظامی در شورا توزیع شد اما پس از اعتراض عربستان و دیگر اعضای ائتلاف این بند از متن نهایی مذاکرات حذف شد. 

ائتلاف عربستان به سرعت استراتژی خود را نه تنها با بمباران زیرساختهای شکننده حمل و نقل، تولید مواد غذایی و مراقبت ­های پزشکی، بلکه با یک محاصره دریایی که در ظاهر برای جلوگیری از رسیدن هر نوع سلاح به یمن بود، دسترسی مردم به مواد غذایی و سوخت را محدود کرد.

در حالی که یمن حتی در زمان صلح بیش از 90 درصد از مواد غذایی اصلی، سوخت و تجهیزات پزشکی خود را از طریق واردات تأمین می کند، عواقب ناشی از محاصره غذایی و بهداشتی مردم غیرنظامی می­تواند ویرانگر باشد. 

یکی از سازمانهای بشردوستانه غیردولتی آمریکایی در سال 2017 در گزارشی به کمیسیون حقوق بشر شهادت داد که ائتلاف عربستان خودداری و تأخیر در پهلوگیری کشتی­ های تجاری در بنادر یمن را آغاز کرده که با تأخیر و توقیف این کشتی ­ها، مواد غذایی آنها در بیشتر موارد خراب شده است و این ائتلاف با راه­ اندازی یک محدودیت خودسرانه، در عمل از دسترسی مردم یمن به غذا و دارو جلوگیری می­ کند.

اوج استراتژی محاصره حملاتی هوایی در 17 اوت  2015 بود که طی آن تمامی جرثقیل­های بندر اصلی حدیده به عنوان تنها بندر پذیرای کشتی­های کانتینری، انبار برنامه جهانی غذا، یکی از اسکله­ ها و ساختمانهای کنترل بندر نابود شده است.

در فوریه سال 2016، بحران انسانی در یمن به عنوان نتیجه محاصره عربستان بدتر از سوریه بود. شورای امنیت سازمان ملل  جلساتی را در مورد فراهم کردن دسترسی­ های بشردوستانه در سوریه و یمن برگزار کرد و اعضای شورا توافق کردند که قطعنامه باید دسترسی بشردوستانه برای بدست آوردن غذا و دیگر کمک های انسان دوستانه را تضمین کند، اما بار دیگر عربستان سعودی با حمایت ایالات متحده و متحدان اروپایی خود مخالفت خود را با صدور چنین قطعنامه­ای در خصوص یمن اعلام کردند و باعث حذف آن شدند.

در اواسط سال 2016 عربستان سعودی و دولت مورد تایید آن در آخرین اقدام خود برای افزایش فشار بر مردم مناطق حوثی، بانک مرکزی یمن که در منطقه تحت کنترل آنها واقع شده و بیشترین نقدینگی برای تأمین مواد غذایی و سوخت و پرداخت حقوق و دستمزد دولتی از طریق آن انجام می ­شد را  مورد هدف قرار داده و با ایراد اتهام ­هایی به این نهاد، ارتباط آن با سازمان­های مالی بین المللی و منابع مالی خارجی را محدود کردند.

در حالی که موسسات مالی بین المللی - با حمایت از دولت های غربی، از جمله ایالات متحده - نقش حیاتی بانک مرکزی یمن به عنوان یک "آتش بس اقتصادی" بین طرفین متخاصم در این کشور را یک ضرورت برای جلوگیری از یک فاجعه کامل انسانی می­ دانستند، اما در تاریخ 6 اوت 2016 نخست وزیر دولت مورد حمایت عربستان به دلیل ادعای استفاده از منابع بانک مرکزی برای تأمین نیازهای نظامی حوثی ها و طرفداران علی عبدالله صالح از بانک ها و مؤسسات مالی بین­ المللی خواست روابط خود را بانک مرکزی یمن قطع کنند.

به رغم انکار اتهامات وارده از سوی "محمد عواد بن حمام" رئیس تکنوکرات بانک مرکزی یمن، در اواسط ماه سپتامبر دولت هادی و مورد تایید عربستان انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی این کشور با مرکزیت عدن و در منطقه تحت کنترل ائتلاف عربستان را اعلام کرد.

دولت هادی وعده داده بود که با این تغییر هیچ خللی در تأمین نقدینگی و تأمین مالی واردات به وجود نخواهد آمد اما در حقیقت از زمان ایجاد این تغییرات هیچ یک از حقوق بگیران دولتی دریافتی نداشته­ اند و بسیاری از مردم یمن توانایی خرید مواد غذایی و مایحتاج خود را ندارند.

اوباما نیز به دلیل اتحاد دولت خود با عربستان و دیگر متحدان خود در خلیج فارس سیاست­ های دولت عربستان در یمن را نادیده گرفت. معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا سیاست دولت آمریکا در قبال یمن را " پشتیبانی بی قید و شرط از ائتلاف" عنوان کرد و دلیل آن را "وفاداری عمیق خود به متحدان" و اهدافشان در خصوص ایران عنوان کرد.

"وفاداری عمیق" در درجه اول نشان دهنده اهمیت منافع امریکا در روابط نظامی با عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس است. سعودی ها و قطری­ ها کنترل پایگاه­ های بزرگ آمریکا در جهان عرب را برعهده دارند و علاوه بر این، ائتلاف به رهبری عربستان به تنهایی 130 میلیارد دلار برای خرید تسلیحات نظامی آمریکایی در طول دولت اوباما اختصاص داده است که منبع درآمدی مهمی برای شرکت­های عمده تولید کننده سلاح در آمریکا محسوب می ­شود. 

به همین دلیل جای تعجب نیست که چرا پنتاگون از استراتژی­ های عربستان در ایجاد قحطی و گرسنگی در یمن حمایت کرده است. در ماه اوت 2016 عربستان سعودی یک پل که دولت اوباما در فهرست اهداف غیرقابل حمله قرار داده بود و نقش مهمی در ارسال کمک های بشردوستانه به مردم شمال یمن داشت را بمباران کرد اما دولت آمریکا هیچ واکنشی از خود نشان نداد.

ایالات متحده آمریکا با ائتلاف عربستان برای ایجاد قحطی و مرگ و میر مردم یمن از گرسنگی سهیم است و تداوم استراتژی جنگ عربستان، به دلیل وابستگی ائتلاف به پشتیبانی لجستیکی و سیاسی-دیپلماتیک آمریکاست. اما پنتاگون و ستاد فرماندهی مرکزی این کشور با ادعاهای خود در خصوص تهدید ایران، افکار عمومی را از شریک بودن در گناه نابود کردن مردم یمن منحرف می­ کنند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.