پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بر اساس تازه ترین مدل آماری؛

پیروز انتخابات فرانسه کیست؟

رقابت های مقدماتی انتخابات سراسری در فرانسه تاکنون با رسوایی های بسیاری همراه شده است و فرانسه باید خود را برای جنجال های دیگری آن هم از درون صندوق رای گیری آماده کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله اکونومیست در گزارشی نوشت: مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه با فراز و نشیب های بسیاری مواجه است و قرار است دور اول در 23 آوریل و دور دوم بین دو رقیب نهایی در 7 مه برگزار شود. این انتخابات به شکل غیر معمولی توجه بین المللی را به خود جلب کرده است  زیرا «مارین لوپن» کاندیدای جبهه ملی به شکل قابل توجهی در نظرسنجی ها پیشتاز است. موفقیت یا شکست او به طور گسترده ای بر ادامه قدرت گیری جنبش های پوپولیستی که در سال گذشته دو پیروزی را برای خود ثبت کرده اند – همه پرسی برگزیت و پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات آمریکا - تاثیر خواهد گذاشت.

چند ماه اول رقابت های انتخاباتی فرانسه بسیار متزلزل بود. «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور وقتِ فوق العاده منفور از حزب سوسیالیست با توجه به این که می دانست شکست وی قطعی است، از رقابت های احتمالی کناره گرفت. «فرانسوا فیون» کاندیدای محافظه کار از دیگر حزب جریان اصلی فرانسه نیز پس از افشای رسوایی اش در مورد رسوایی پرداخت دستمزد به همسرش با کاهش محبوبیت مواجه شد.

فیون که در نظرسنجی های اولیه پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود، با افشای رسوایی استخدام همسرش به عنوان مشاور و دستیار پارلمانی و پرداخت 800 هزار یورو دستمزد به وی، با چالش جدی روبرو شده و میزان محبوبیت اش با افت شدیدی همراه بوده است. فیون طی سال های 2005 تا 2007 نیز دو فرزندش را به عنوان دستیار استخدام کرده و به آنها 84 هزار یورو دستمزد داده است.

با توجه به تعدد زیاد کاندیدها و پیچیدگی رأی گیری دو مرحله ای، پیش بینی نتیجه این انتخابات کار دشواری است. به همین دلیل اکونومیست برای آسان تر کردن پیش بینی نتیجه انتخابات، یک مدل آماری تهیه کرده است. در این مدل آماری، از پایگاه داده های ارائه شده توسط «ویل جنینگز» و «کریستوفر ولزین» دو کارشناس سیاسی مشهور فرانسوی که از 642 انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از سال 1965 تاکنون استفاده شده است. سپس همه نظرسنجی های عمومی انجام شده در طول مبارزات انتخاباتی امسال برای تهیه یک تصویر کلی از وضعیت فعلی رقابت ها تهیه شد و در نهایت، ما 10 هزار شبیه سازی تصادفی از انتخابات هر روز تهیه کردیم که هر یک سناریوی ممکن را تنها با توجه میانگین رای گیری ها ارائه می کند و شانس پیروزی هر کاندید را پیش بینی می کند.

در این مدل آماری نتیجه زیر به دست آمد:

  • آراء احتمالی مارین لوپن از جبهه ملی 24.9 درصد، و امکان راه یابی او به دور دوم 100/83 پیش بینی شد.
  • آراء احتمالی امانوئل ماکرون سیاستمدار میانه رو، وزیر پیشین اقتصاد در کابینه اولاند و رهبر جنبش جدید «در حرکت»، 18.5 و امکان راه یابی او به دور دوم 100/25 پیش بینی شد.
  • آراء احتمالی فرانسوا فیون برگزیده جناح راست فرانسه 16.1، و امکان راه یابی او به دور دوم 100/11 پیش بینی شد.
  • آراء احتمالی «ژان لوک ملانشون» سیاستمدار چپ رادیکال و کاندیدای جنبش موسوم به «فرانسه تسلیم ناپذیر» 9.8، و امکان راه یابی او به دور دوم 100/1 پیش بینی شد.
  • آراء احتمالی «بنوآ امون» هم حزبی سوسیالیست اولاند 24.9 درصد، و امکان راه یابی او به دور دوم 100/83 پیش بینی شد.

 

آیا برگزیت و پیروزی ترامپ به موفقیت لوپن کمک می کند؟

کارشناسان معتقدند این دو عامل بدون تردید در تقویت کارزار انتخاباتی لوپن موثر بوده اند؛ با این حال این تعادل ممکن است با تنفر بخش مهمی از جامعه فرانسه از تصور یک رئیس جمهور راست افراطی خنثی شود.

در همین حال گفته می شود که پیش بینی موفقیت ماکرون و لوپن، که به احزاب اصلی و سنتی فرانسه وابسته نیستند، نشان دهنده گرایش ساختارشکنانه در افکار عمومی است.

عملکرد امانوئل ماکرون خارج از چارچوب های سنتی سیاسی نشان دهنده هوشمندی او برای نشان دادن عدم وابستگی به ساختارها و نهادهای حکومتی است و به عبارتی تضمین کننده موفقیت بیشتر در جذب آرا مخالفان سیستم سیاسی مسلط است.

 

مهمترین مطالبات رای دهندگان کدام است؟

نرخ بیکاری به ویژه در میان جوانان به بالاترین درصد در دو دهه اخیر رسیده، و عدم اشتغال یکی از موضوعات مهم رای دهندگان است.

با وجود تهدیدات و اقدامات تروریستی گروه داعش و القاعده که در چند سال اخیر فرانسه را آماج فاجعه های مرگبار با 230 قربانی کرده است، تامین امنیت خواسته سراسری همه اقشار رای دهندگان محسوب می شود. پس از حملات تروریستی سال ۲۰۱۵، کشور هنوز در وضعیت اضطراری قرار دارد.

تحلیگران معتقدند با وجود مشکلات اقتصادی، مسئله تامین امنیت در خاک فرانسه، ظرفیت های پلیس و حفظ نظم عمومی از نگرانی های مهم مردم است.

 

گام بعدی چیست؟

با وجود اینکه در حال حاضر همه توجه ها به لوپن معطوف شده است، فراموش نکنیم که انتخاب ریاست جمهوری تنها رای گیری سال ۲۰۱۷ در فرانسه نیست. انتخابات نمایندگان پارلمان در ماه ژوئن نیز یکی از رویدادهای تعیین کننده برای آینده این کشور است.

به گفته تحلیلگران رویدادها نشان می دهد که از دهه 90 میلادی تحقق وعده های اصلاحات اقتصادی و اجتماعی همه داوطلبان منصب ریاست جمهوری در فرانسه با دشواری همراه بوده است. تصور اینکه یک کاندیدای مستقل قادر به ارائه آن باشد به مراتب دشوارتر است.

 

و سخن پایانی

در واقع هیچ کاندیدایی در تاریخ فرانسه تا به حال موفق به کسب پیروزی در دور اول نشده است. در طول دو هفته بین دو دور انتخابات، دو فینالیست رقابت ها تلاش خواهند کرد حامیان رقبای حذف شده خود را به سمت خود جذب کنند. در انتخابات های قبلی حامیان جناح های جریان اصلی چپ و راست یک اتحاد غیررسمی ایجاد می کردند تا جبهه ملی طرفدار بیگانه هراسی را از دور خارج کنند. در سال 2002، هنگامی که «ژان ماری لوپن» پدر خانم لوپن به رهبری جبهه ملی به دور دوم انتخابات برای رقابت با «ژاک شیراک»ِ محافظه کار راه یافت، روزنامه چپ میانه «لیبراسیون» از خوانندگان خود خواست با کلاه بردار [به معنی شیراک] رای دهند؛ نه فاشیست [به معنی لوپن]. و فرانسوی ها این کار را کردند و شیراک با کسب بیش از 80 درصد از آرا برنده انتخابات شد. نظرسنجی ها نشان می دهد شانس لوپن برای رسیدن به دور دوم انتخابات در سال جاری بالاست. اما برد یا باخت وی در دور دوم بستگی به حریف او دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.