فساد مالی برخی از کاندیداهای این انتخابات نظیر «مارین لوپن» رهبر راستگرای جبهه ملی فرانسه و «فرانسوآ فیون» کاندید جمهوری خواهان از جمله مباحث مطرح شده در مناظره شب گذشته بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، سه هفته مانده به دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، کاندیداها به شدت درگیر رقابت با یکدیگر هستند.

شب گذشته 11 کاندیدا این انتخابات در یک مناظره تلویزیونی شرکت کردند.

پیش از این پنج کاندیدای اصلی این انتخابات مناظره ای را برگزار کرده بودند اما این نخستین مناظره تلویزیونی با حضور تمامی 11 کاندیدای این انتخابات بود.

فساد مالی برخی از کاندیداهای این انتخابات نظیر «مارین لوپن» رهبر راستگرای جبهه ملی فرانسه و «فرانسوآ فیون» کاندید جمهوری خواهان از جمله مباحث مطرح شده در این مناظره بود.

«فیلیپ پوتو» کاندید چپگرای «حزب جدید ضد سرمایه داری» با اشاره به مصونیت سیاسی این کاندیداها گفت: «قسمت بد ماجرا این است که جبهه ملی ادعا می کند ضد سیستم سیاسی است اما به لطف همین قوانین، مثل مصونیت پارلمانی از خود محافظت می کند. جالب است. نوبت ما که می شود، وقتی ما کارگرها توسط پلیس احضار می شویم هیچ مصونیت کارگری نداریم و باید به دادگاه برویم اما شما خوش شانس هستید، همین سیستم از شما دفاع می کند.»

مارین لوپن نیز در این مناظره به نداشتن برنامه های جدید رقبای خود به ویژه «امانوئل ماکرون» کاندید مستقل و رهبر جنبش موسوم به «در حرکت» و وزیر اقتصاد سابق فرانسه اشاره، و آنها را به تکرار همان سیاست های موجود در فرانسه از حداقل 50 سال پیش متهم کرد. 

این اظهارات لوپن با واکنش ماکرون - که در صدر نظرسنجی ها - قرار دارد، مواجه شد و گفت: «لوپن، مرا ببخشید و متاسفم. اما باید به شما بگویم که این شما هستید که همان دروغ هایی را تکرار می کنید که از 40 سال پیش مدام از دهان پدرتان می شنیدیم.»

کاندیدای دیگری که با لوپن در مورد سنت ها و فرهنگ و مذاهب به بحث پرداخت، «ژان - لوک ملانشون» کاندید چپگرای جنبش موسوم به «فرانسه تسلیم ناپذیر» بود. وی در پاسخ به رهبر جبهه ملی که از وابستگی مردم فرانسه به سنت ها و حفظ فرهنگ این کشور به هر قیمتی در مقابل دیگر مذاهب و فرهنگ ها سخن می گفت، با بیان اینکه 60 درصد از فرانسوی ها اعتقادی به مذهب ندارند، گفت: «ما مجبور نیستیم به قصه سرایی شما، به ابداعات شما، به تلاش شما برای تحمیل نوعی دیدگاه و روش زندگی که اصلا مال ما نیست تن در بدهیم.»

همچنین «بنوا آمون» کاندیدای حزب سوسیالیست نیز که احتمالا در دور اول انتخابات حذف خواهد شد لوپن را به تمسخر گرفت و گفت که او می‌خواهد خودش را قربانی جلوه دهد.

نظرسنجی های پس از پایان این مناظره از ببینندگان فرانسوی از برتری امانوئل ماکرون در مقایسه با دیگر کاندیدها به ویژه مارین لوپن که گفته می شود رقیب اصلی وی است، خبر می دهد. در همین نظرسنجی، 45 درصد از بینندگان از مباحث مطرح شده ابراز رضایت کرده اند اما 55 درصد از مخاطبان گفته اند که موضوعات مطرح شده سیاست های کاندیداها را به روشنی نشان نداده است.

دور نخست انتخابات فرانسه روز 23 آوریل برگزار می شود و طبق برخی نظرسنجی ها، ملانشون توانسته است به جایگاه سوم بعد از امانوئل ماکرون و مارین لوپن صعود کند. پیش از این جایگاه سوم در اختیار فرانسوا فیون بود که در حال حاضر به دلیل رسوایی و شغل جعلی همسرش در پارلمان فرانسه تحت پیگرد قضایی قرار دارد.

در حال حاضر فیون و همسرش بابت این رسوایی درگیری تحقیقات هستند اما هرگونه جرم خود را رد کردند.

بنوا آمون نیز در جای پنجم این نظرسنجی ها قرار دارد، نظرسنجی هایی که به استناد آن احتمال صعود وی به دور دوم بسیار ضعیف است. به موجب این نظرسنجی ها مارین لوپن و امانوئل ماکرون به دور دوم صعود خواهند کرد و در دور دوم، امانوئل ماکرون رهبر جبهه ملی فرانسه را شکست می دهد.

گرچه «نیکلا سارکوزی» در انتخابات مقدماتی شکست خورد و با توجه به میزان آرایی که در دور مقدماتی در انتخابات به دست آورده نمی تواند مدعی باشد، اما اتفاقاتی که روی داده و بحران به وجود آمده در حزب جمهوری خواه، تعدادی از اعضای بلندپایه این حزب را بر آن داشته از سارکوزی درخواست کنند، دست به کار شود و راه نجاتی برای حزب بیابد. احتمال انتخاب یک جایگزین وجود دارد که آن هم مشکلات خاص خود را خواهد داشت.

دور دوم این انتخابات روز هفتم ماه می برگزار خواهد شد. به نظر می رسد روند انتخابات فرانسه همانند انتخابات در آمریکاست که نتیجه آن پیروزی شخصی به نام «دونالد ترامپ» شد؛ چرا که در فرانسه نیز شاهد نوعی پوپولیسم هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.