نامزدهای انتخاباتی فرانسه با به راه انداختن هیاهوهای ساختگی، سیاست ها و رسوایی های خود را از دید رای دهندگان پنهان کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره در گزارشی در وب سایت خود نوشت: تا کنون فصل انتخابات فرانسه چیزی به جز یک نمایش تاسف بار از سیاست را ارائه نکرده است. مردم فرانسه به جای این که با مناظره های پربار در مورد گزینه های سیاسی و برنامه های انتخاباتی مواجه شوند، مجبور شده اند به تماشای سیاستمداران کشور خود بپردازند که در منجلابی از مشکلات و پرونده های قانونی و قضایی گرفتار شده اند.

پس از آن که هفته ها رسانه های فرانسه در مورد نگرانی ها درباره رسوایی های مرتبط با فساد «مارین لوپن» و «فرانسوا فیون» دو رقیب انتخاباتی این کشور مانور دادند، رای دهندگان فرانسوی در نهایت یک نگاه اجمالی به اوضاع در اولین مناظره تلویزیونی ریاست جمهوری انداختند. متاسفانه بعد از مناظره آن شب بین پنج نامزد پیشرو در مورد چشم انداز آنها برای آینده کشور، این کارزار روز بعد بار دیگر تیره و تار شد.

روز پنجشنبه مسئله دیگری توجه انظار را به خود جلب کرد و فرانسوا فیون نامزد حزب جمهوری خواه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور این کشور را متهم به رهبری یک عملیات مخفیانه از یک «کابینه سیاه» در کاخ الیزه برای نفوذ در تحقیقات قضایی علیه خود کرد.

هفته های آینده برای انتخابات فرانسه بسیار مهم است. فرانسه در چهار راه تصمیم گیری ها قرار دارد و تصمیمات سیاسی که توسط دولت بعدی اتخاذ می شود نه تنها آینده آن را تعیین خواهد کرد، بلکه به شدت بر اتحادیه اروپا و توازن آن تاثیر می گذارد.

«ژان لوک ملانشون» که از سوی کمونیست ها حمایت می شود، یک انقلابی است که می خواهد فرانسه را به روسیه نزدیک کند. «بنوا آمون» سوسیالیست، سیاستمداری جوان - تقریبا ساده و بی تکلف - با رویاهای آرمانی برای ارائه حداقل درآمد برای همه بدون درخواست برای کاری در ازای آن است. «امانوئل ماکرون» میانه رو نیز تقریبا با همه موافق است. فرانسوا فیون به عنوان یک جمهوری خواه طرفدار بازار نیز می خواهد با طرح های خود در بخش خدمات شهری جیب ثروتمندان را پر کند و از خودش شروع می کند. در نهایت لوپن از جناح راست افراطی استدلال های بیگانه هراسی را مطرح می کند و با الگو قرار دادن دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین آرزوی فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را در سر می پروراند).

 

هیاهوهای نامفهوم

با وجود نمایش غم انگیز نامزدها در هفته گذشته، انتظارات همچنان بالا باقی مانده است. بیش از 10 میلیون نفر که به تماشای مناظره تلویزیونی طولانی پرداختند، می دانستند که نتایج این انتخابات عواقب جدی دارد و می تواند به پایان اتحادیه اروپا منتهی شود.

اگر اختلاس های تحت بررسی از نظر اخلاقی نامزدهای جناح راست را رد صلاحیت کند، رای دهندگان باید با گزینه های دیگری به جای دولت اولاند مواجه شوند؛ درغیر این صورت، به طور گسترده ای ناامید خواهند شد.

متاسفانه فیون و لوپن هر دو تلاش می کنند با این ادعا که سپر بلای عدالت فرانسه و اروپا هستند، از اتهام فساد بگریزند. بنابراین آنها برنامه های اقتصادی و سیاسی خود را به یک هیاهوی نامفهوم کرده و تلاش می کنند توجه ها را به نامزدهای دیگر منعطف کنند.

استراتژی های اتخاذ شده توسط فیون و لوپن گمراه کننده هستند. آنها با توسل به راهکار دونالد ترامپ، امیدوارند با ساخت توطئه های ساختگی، حامیان خود را جمع کنند و به نوبه خود توجه رای دهندگان را از این واقعیت دور کنند که اعضای خانواده یا نمایندگان شخصی از طریق استخدام های ساختگی از وجوه عمومی استفاده می کنند.

 

استراتژی های پنهان

با این حال موضوع بدتر این است که استراتژی های پوپولیستی فیون و لوپن، با اطمینان از اینکه رسانه ها تنها بر ادعاهای توطئه متمرکز شده اند، اجازه می دهد گزاره های خطرناک خود را از نظارت پنهان کنند.

سیاست خارجی، اقتصادی و یا ساختار اجتماعی، فیون و لوپن همه را به تعجب وا خواهد داشت اگر که رأی دهندگان از اصل موضوع آگاه شوند.

لوپن در زمینه سیاست های اقتصادی می خواهد این کشور را به خارج از منطقه یورو بکشد؛ تصمیمی که همچون وضعیتی که اکنون انگلیس گرفتار آن است، فورا به کاهش ارزش پولی این کشور منتهی خواهد شد. برای فرانسه عواقب ناشی از ترک اتحادیه اروپا با توجه به سطح فعلی ادغام این کشور به این اتحادیه به مراتب شدید تر است. در صورت وقوع فرگزیت، طبقات پایین و متوسط به ناچار سهم قابل ملاحظه ای از قدرت خرید خود را از دست می دهند.

از سوی دیگر فیون می خواهد 500 هزار شغل در بیمارستان ها، مدارس و نیروهای امنیتی را حذف کند، بدون اشاره به این که خصوصی سازی بسیاری از این خدمات آنها را از استطاعت فقرا خارج خواهد کرد. او همچنین طرفدار اصلاحات مالی است که بسیار به نفع یک درصد قشر غنی است که خود او به آن تعلق دارد.

فیون و لوپن در زمینه توسعه اجتماعی می خواهند با پیشرفت های لیبرال – مانند ازدواج هم جنسگراها، سکولاریسم، ترکیب اجتماعی - مقابله کنند. هر دو نامزد به شدت توسط محافل کاتولیک سنتی پشتیبانی می شوند.

 

عامل پوتین

جای تعجب ندارد که فیون و لوپن از دیرباز روابط نزدیکی با پوتین داشته اند.

لوپن جمعه در مسکو بود و فیون همواره حضور منظمی در گردهمایی های اجتماعی کرملین داشته است. در نتیجه سیاست خارجی هر دو نامزد به نظر می رسد توسط مسکو دیکته شده باشد. لوپن گفته است هیچ مشکلی با الحاق شبه جزیره «کریمه» به روسیه ندارد. فیون، از سوی دیگر، خواستار مداخله ارتش فرانسه در حمایت از نیروهای بشار اسد شده است.

این مسائل را نمی توان به اندازه کافی در مناظره های چند ساعته توضیح داد. اما از طریق رسانه ها باید به دقت به آنها پرداخت.

فیون و لوپن هر دو تلاش می کنند با حمله به رئیس جمهور منفور برای خود حمایت دست و پا کنند . اگر آنها به پیاده سازی این استراتژی موفقیت آمیز ادامه دهند، یکی از آنها قادر خواهد بود بدون اینکه خط مشی اش به چالش کشیده شود، گام در کاخ الیزه بگذارد.

این اتفاق در حال حاضر در واشنگتن افتاده، اما امیدواریم در پاریس تکرار نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.