پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل رویترز از حمله هوایی سوریه؛

ترامپ ریسک بزرگی کرده است

رئیس جمهور آمریکا با حمله هوایی به سوریه، ریسک کرد و خطر مواجهه با ایران و روسیه به عنوان متحدان سوریه را افزایش داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شب گذشته دستور داد یک پایگاه هوایی در سوریه هدف حمله موشکی قرار گیرد و این اقدام را در جهت «منافع حیاتی امنیتی» آمریکا عنوان کرد.

در یک اقدام در جهت تشدید نقش نظامی آمریکا در سوریه، دو جنگنده آمریکایی ده ها موشک های کروز از شرق دریای مدیترانه به سمت یک پایگاه هوایی سوریه شلیک کردند که آمریکا مدعی شد این اقدام رادر واکنش به حمله شیمیایی روز سه شنبه به حمله شیمیایی به منطقه «خان شیخون» در سوریه انجام داده است؛ این در حالی است که دولت سوریه هر گونه استفاده از سلاح هایی شیمیایی را تکذیب کرده است.

ترامپ در مواجهه با بزرگترین بحران سیاست خارجی خود از زمان رسیدن به قدرت در ماه ژانویه، ریسک کرد و با اتخاذ سخت ترین رویکرد در قبال جنگ شش ساله سوریه خطر مواجهه با ایران و روسیه به عنوان متحدان سوریه را افزایش داد.

مقامات آمریکایی گفته اند که آنها پیش از انجام حملات موشکی نیروهای روسی را از آن آگاه کرده اند اما منتظر تایید مسکو برای انجام این کار نمانده اند.

«ویکتور اوزروف» رئیس کمیته دفاعی شورای فدراسیون روسیه در واکنش به حمله موشکی آمریکا به سوریه گفت: حمله آمریکا به پایگاه هوایی سوریه ممکن است تلاش ها برای مبارزه با تروریسم در سوریه را تحت تاثیر قرار دهد. وی در ادامه افزود که ممکن است پس از حمله آمریکا، همکاری میان ارتش آمریکا و روسیه متوقف شود.

روسیه پس از حمله هوایی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل است. این اقدام یک تهاجم علیه یک کشور عضو سازمان ملل به شمار می رود.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که مهم ترین متحد سوریه به حساب می آید، نارضایتی خود را از حمله موشکی امریکا اعلام کرد. رئیس کرملین امروز گفت: این حمله مانعی جدی بر سر راه ایجاد ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم است.

در بیانیه کرمیلین آمده است: «پوتین حملات آمریکا را تلاش این کشور برای منحرف کردن اذهان عمومی از کشته شدن غیر نظامیان در عراق می داند و اعتقاد دارد که این حملات تجاوز به کشوری محسوب می شود که دارای حق حاکمیت است.»

این بیانیه می افزاید: «حمله موشکی بر خلاف قوانین بین المللی است و آسیب بالایی به روابط روسیه و آمریکا وارد می کند و مانع از شکل گیری یک ائتلاف منسجم جهانی علیه تروریسم می شود.»

روسیه همچنین تأکید کرده است که ارتش سوریه سلاح شیمیایی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را شدیدا محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند.

وی افزود: این کار به  تقویت تروریست های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.

ترامپ از تفریحگاه خود در فلوریدا که در آنجا با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین دیدار و گفت و گو داشت، مدعی شد: «سال ها تلاش برای تغییر رفتار  بشار اسد شکست خورد.»

ترامپ تنها یک روز پس از آنکه انگشت اتهام را به دلیل حمله شیمیایی به سمت دولت سوریه نشانه گرفت، فرمان این حمله را صادر کرد.

ساعت 20:40 به وقت شرق آمریکا 59 موشک تام هاوک از دو جنگنده یو اس اس پورتر و یو اس اس راس به اهداف متعددی - از جمله فرودگاه، هواپیما و ایستگاه سوخت گیری پایگاه هوایی «الشعیرات» حمله کردند؛ جایی که پنتاگون مدعی است برای ذخیره سلاح های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این حملات در زمانی صورت گرفت که ترامپ و جینپینگ در حال صرف شام بودند.

«جف دیویس» سخنگوی پنتاگون گفت: «نشانه های اولیه این است که این حملات به شدت به این پایگاه آسیب زده و زیرساخت ها و تجهیزات آن را نابود کرده است.»

این حملات بازارهای مالی جهانی را به شدت تحت الشعاع قرار دا و باعث شد ارزش اوراق بهادار وزارت خزانه داری آمریکا به پایین ترین حد خود از نوامبر 2016 تا به امروز برسد. ارزش سهام در آسیا نیز تضعیف شد و شاخص سهام در وال استریت نیز در روز جمعه با افت قیمت مواجه شد. قیمت نفت و طلا هر دو افزایش یافت و ارزش دلار در برابر ین ژاپن تضعیف شد.

تلویزیون دولتی سوریه گفت که حمله آمریکا به یک پایگاه نظامی سوریه «تجاوز آمریکایی» را نشان می دهد.

استاندار «حمص» سوریه که پایگاه هوایی در آنجا واقع شده است، گفت: این حملات تلفات انسانی زیادی نداشته و تنها باعث خسارت های مادی شده است.

«طلال البرازی» به رویترز گفت که این حمله در خدمت منافع گروه های مسلح تروریستی از جمله داعش صورت گرفته است، و اضافه کرد که این پایگاه هوایی از عملیات ارتش علیه داعش در شرق شهر «تدمر» پشتیبانی هوایی می کرد.

او در مصاحبه تلفنی گفت: «من باور دارم که - به خواست خدا - تلفات انسانی زیاد نیست، اما خسارات مادی وجود دارد. ما خوشحالیم که شمار قربانیان و شهدا بالا نیست.»

پاسخ نسبتا سریع به حمله شیمیایی ادعایی در حالی رخ داد که ترامپ با مشکلات جهانی فزاینده ای از سوی کره شمالی، چین، ایران و داعش مواجه است و گفته می شود که ممکن است خواسته با این کار به دوستان و دشمنان خود این پیام را بدهد که از استفاده از اقدام نظامی در صورت لزوم نیز ابائی ندارد.

یک مقام ارشد آمریکا که در طراحی این حمله شرکت داشت، گفت: «اکنون سوال این است که آیا روسیه به روش معناداری این حمله آمریکا را پاسخ خواهد داد یا خیر.»

حمله  ترامپ وی را در مقابل روسیه که در سوریه نیروهای هوایی و زمینی دارد، قرار خواهد داد.

ترامپ تاکنون سیاست خود در سوریه را تقریبا بر شکست دادن تروریست های داعش در شمال سوریه متمرکز کرده است؛ جایی که در آن نیروهای ویژه آمریکا در حال حمایت از گروه های مسلح عرب و کرد هستند.

«ولادیمیر سافرونکوف» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل پیش از انجام حملات، به آمریکا در خصوص «پیامدهای منفی» این کار هشدار داد و گفت مسئولیت این اقدام بر عهده کسانی که این سناریوی غم انگیز را آغاز کنند، سنگینی خواهد کرد.

اسرائیل از این حرکت استقبال کرد و دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه ای گفت: «ترامپ چه در حرف و چه در عمل پیام قوی و روشنی را ارسال کرده است.»

نمایندگان مجلس آمریکا نیز واکنش های متفاوتی به این حملات داشتند و برخی از آن استقبال، و برخی آن را محکوم کرده اند.

سناتور «تیم کین» گفت: «انجام این حمله بدون تایید کنگره اقدامی غیرقانونی بوده است.»

یک دیپلمات ارشد شورای امنیت گفت که شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز جمعه به درخواست بولیوی پشت درهای بسته در مورد حمله آمریکا به سوریه نشستی برگزار کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.