وزیر امورخارجه سوریه اعلام کرد: در بیانیه ارتش و وزارت امورخارجه این کشور که به شورای امنیت و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی ارسال شده به طور قاطع بر عدم استفاده نیروهای ما از این سلاح در گذشته، حال و آینده تاکید دارد و دمشق بکارگیری این سلاح را محکوم می کند.

 

به گزارش جماران، «ولید المعلم» بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری افزود: سوریه به منع گسترش سلاح شیمیایی پیوسته و تا کنون گزارش های دقیقی دراین باره ارائه و در نیمه سال 2016 این سازمان بر دقیق بودن گزارش های سوریه تاکید کرده است.
وی تصریح کرد، این اتهام زنی ظالمانه زمانی انجام شد که تروریست ها در هفته های گذشته به «جوبر» و شمال «حماه» یورش بردند.
وزیر امورخارجه سوریه افزود:‌ دور پنجم مذاکرات ژنو همزمان با حمله تروریست‌ها به «جوبر» و حومه «حماه» انجام شد و هیات مخالفان ریاض نشین دراین نشست فقط یک درخواست داشت و آن تحویل گرفتن حکومت بود و هنگامی که تلاش آن ها با شکست روبه رو شد به دروغ استفاده ارتش از سلاح شیمیایی در «خان شیخون» را مطرح کردند.
المعلم گفت: تبلیغات ترورییست ها علیه دولت سوریه از ساعت 6 صبح آغاز شد درحالی که انهدام انبار مهمات و سلاح شیمیایی تروریست ها در ساعت 11 انجام شد.
وی تصریح کرد: داعش و جبهه النصره سلاح شیمیایی را در مناطق مسکونی و شهرها انبار کرده اند.
وی اظهار داشت: بار دیگر تاکید می کنم که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد، حتی علیه تروریست هایی که ملت را می کشند.
وزیرامورخارجه سوریه افزود: تنها طرفی که ازاین وضعیت سود می برد رژیم صهیونیستی است و عجیب اینکه نتانیاهو نزدیک بود از حادثه خان شیخون گریه کند.
نماینده آمریکا در شورای امنیت روز چهارشنبه اعلام کرد که اطلاعاتی درباره حمله به خان شیخون نداریم ولی با این حال سوریه را متهم به انجام حمله می کند.
المعلم گفت: عجیب تر اینکه آمریکا اطلاع ندارد ولی اطلاعات آن در دست «دی میستورا» است و اعلام کرد که این حمله از آسمان انجام شده و فقط فراموش کرد که نام خلبان را بگوید.
وی تصریح کرد، وقتی که بکارگیری سلاح شیمیایی را محکوم می کنیم یعنی اینکه همه استفاده کنندگان آن را محکوم می کنیم و ما با طرف روسی به طور مستمر هماهنگ هستیم تا ببینیم این موضوع به کجا می رسد.
وی افزود: دیروز (چهارشنبه) نماینده سوریه پیشنهاد کرد که کمیته ای بی طرف و چند جانبه برای تحقیق تشکیل شود ولی تجربه ما از این کمیته ها چندان خوب نبوده است زیرا با اطلاعات و داده های مشخصی از دمشق خارج می شوند و در محل کارشان این داده ها تغییر می کند.
وزیر امورخارجه سوریه تاکید کرد، نامه های مختلفی درباره قتل عام ده ها زن و کودک سوری از طرف ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به شورای امنیت ارسال کردیم که آخرین این قتل عام در دیرالزور بود.
المعلم در ادامه تاکید کرد، در حمله به جوبر و حومه حماه نقش ترکیه و قطر بسیار واضح بود و آنچه را که اکنون در ریف ادلب تکرار می کنند، تلاشی برای به شکست کشاندن عملیات سیاسی است زیرا آن‌ها در صحنه نظامی و سیاسی شکست خورده‌اند.
وی گفت: دمشق موضع خود را درباره ادامه مبارزه با تروریسم و دستیابی به راه حل سیاسی مورد قبول ملت این کشور تغییر نمی دهد و ما برای شرکت در نشست‌های آستانه جدی هستیم زیرا همواره برای جلوگیری از ریختن خون ملت سوریه تاکید می‌کنیم.
وی اظهار داشت: هر کمیته تحقیقی باید غیرسیاسی و گسترده باشد و از دمشق سخن بگوید نه از ترکیه.
وزیر امورخارجه سوریه درادامه افزود: آنچه در «الطبقه» و «رقه» و تهدید سد فرات درجریان است تجاوز به سوریه است و سئوال این است که تا زمانی که غربی ها مزدورانی برای اجرای دستورات خود دارند، چرا مستقیم وارد عمل می شوند.
المعلم تاکید کرد، حمله رسانه ای و تبلیغاتی با هدف تغییر موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا و شاید برای فشار بر روسیه و سوریه انجام می شود.
وی گفت، ما اطلاعات انتقال مواد شیمیایی ازعراق و ترکیه به سوریه را به سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی ارایه می کنیم، اما تحقیق درباره بکارگیری این مواد وظیفه این سازمان است.
وزیرامورخارجه سوریه افزود: از آتش بس استقبال می کنیم و این یک شعار نیست بلکه این موضوع به جدا سازی گروه های امضا کننده توافق آتش بس و گروه های تروریستی داعش و النصره و وابسته های آن ها بستگی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.