آغاز دوره ریاست جمهور دونالد ترامپ با عملیات البیضاء و کشته شدن 25 غیر نظامی نشان داد که نباید به پایان یافتن ارسال تسلیحات آمریکایی به سعودی ها برای کشتار یمنی ها امیدی داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «جان گلاسر» از موسسه کاتو در یادداشتی در روزنامه نیویورک دیلی نیوز نوشت: دولت ترامپ به نظر می رسد احتمال دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای جنگ عربستان در یمن را کنار گذاشته باشد. دو هفته بعد از عملیات نافرجام آمریکا در استان «البیضاء» در جنوب غرب یمن که گفته می ‌شود با دستور مستقیم رئیس ‌جمهور آمریکا انجام شده، نیروی دریایی این کشور تصمیم گرفته با ادعای مقابله با آنچه واشنگتن تهدید ناشی از انصارالله خوانده، دو ناوشکن دیگر نیز به سواحل یمن اعزام کند، و در حال حاضر ممکن است محموله های بزرگ سلاح را نیز به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تایید کند.

او تصمیم به حمله به البیضاء را پنج روز پس از ادای سوگند گرفت. اگرچه کاخ سفید این عملیات را موفقیت آمیز ارزیابی کرد، اما این عملیات بیشتر شبیه به یک شکست بسیار غم انگیز بود.

نه تنها هیچ عنصری از القاعده در آنجا حضور نداشت، بلکه این حملات به کشته شدن 25 غیرنظامی زیر 13 سال منتهی شد. یک افسر آمریکایی به نام «ویلیام اوانز» نیز در این عملیات کشته شد. در واکنش به این اقدام، دولت یمن از اعطای مجوز برای انجام عملیات ضد تروریستی آتی عقب نشینی کرد.

نیویورک تایمز گزارش داد که یمن ممنوعیت آشکار برای انجام عملیات کماندویی از سوی آمریکا را اعلام کرده است؛ گزارشی که بعدا توسط واشنگتن پست بی اهمیت جلوه داده شد. با این حال این اقدامات نشان می دهد که دولت جدید باید در آینده با دقت بیشتری عمل کند تا مبادا اهداف مبارزه با تروریسم منطقه ای را به خطر اندازد.

اما همه تصمیم گیری های ترامپ در مورد یمن چنین تمرکز روشنی بر مبارزه با تروریسم نداشت. عربستان سعودی و شرکای وی در ائتلاف در شورای همکاری خلیج فارس تقریبا دو سال است که جنگ علیه یمن را به راه انداخته اند و ترامپ اکنون برای کمک به آنها مشتاق به نظر می رسد.

«باراک اوباما» سلف ترامپ، در آخرین ماه های حضور خود در کاخ سفید با توجه به افزایش انتقادات از حملات هوایی عربستان سعودی در یمن، دخالت خود را در جنگ یمن کاهش داده بود. سعودی ها و شرکای ائتلافی آنها به طور پیوسته غیر نظامی را هدف قرار می دادند و باعث لکه دار کردن شهرت حامیان غربی خود شده بودند. با این حال به نظر می رسد ترامپ تمایل به بازگشت به حمایت بی چون و چرا از از مشتریان عرب حوزه خلیج فارس داشته باشد.

پس از حمله انصارالله به یک ناوچه عربستان، نیروی دریایی آمریکا در همبستگی با عربستان یک ناوشکن دارای موشک های هدایت شونده در خلیج عدن در سواحل یمن مستقر کرد. نیروی دریایی آمریکا تاکنون از استقرار چنین ناوی در خاورمیانه سر باز زده بود.

ترامپ با اتخاذ چنین موضع قاطعانه ای به ائتلاف دولت های حوزه خلیج فارس اطمینان داد که او ممکن است کمک های آمریکا را در ماه های آینده افزایش دهد. منابع نزدیک به دولت ریاض گفته اند که وزیر خارجه عربستان به طور خاص است بسیار به حمایت های آمریکا امیدوار است. به نظر می رسد خوش بینی وزیر خارجه درست باشد و کاخ سفید احتمالا صادرات مهمات هدایت شونده ای را که اوباما در ماه دسامبر متوقف کرده بود، بار دیگر از سر بگیرد. این مهمات ارسالی  بمب هایی را که عربستان برای هدف قرار دادن مدارس و بیمارستان های یمن استفاده می کند، به روز رسانی خواهد کرد.

یک مقام دولت ترامپ هفته گذشته به روزنامه واشنگتن تایمز گفت: «اگر قرار باشد مهماتی ارسال شوند، این مهمات باید هدایت شونده های دقیق باشند.» منابعی نزدیک به دولت عربستان می گویند پادشاهی عربستان «قدردانی افزایش عرضه تسلیحات دقیق و به اشتراک گذاری بسیار گسترده تر اطلاعات خواهد بود.» اما این ایده خوبی نیست.

در حالی که دیگر کشورهای غربی در خصوص توقف کامل ارسال تسلیحات به عربستان در حال رایزنی هستند، به نظر می رسد که واشنگتن خوشحال است که عربستان در حال خرید سلاح های آمریکایی است.

در چنین شرایطی خوش بین بودن در مورد دیپلماسی بسیار دشوار است. ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که به نوعی عشق ترامپ به داشتن یک معامله خوب، دولت او را بیشتر به سمت اقدامات دیپلماتیک سوق دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.