حزب الله لبنان پیروز نبرد سوریه است و موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر قدرتمند در خاورمیانه تثبیت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: جنگ داخلی سوریه به ششمین سال خود نزدیک می شود. از زمان آغاز این جنگ در سال 2011، حدود 400 هزار سوری کشته شده اند، حدود پنج میلیون نفر دیگر از کشور فرار کرده اند و بیش از شش میلیون نفر نیز آواره شده اند.

حزب الله لبنان پیروز این جنگ است. حزب الله از دوستان نزدیک ایران است. این حزب مبارزان قدرتمندی دارد و کنترل کرسی های کلیدی در پارلمان لبنان را نیز در اختیار دارد. این حزب با تکیه بر قابلیت های نظامی متعارف و نامتعارف قادر به تسلط بر میدان جنگ است. حزب الله همچنین یک شبکه خدمات اجتماعی گسترده در سراسر لبنان دارد.

«سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب الله از دیرباز روابط گرم و صمیمانه ای با ایران و سوریه داشته است.

حزب الله ماموریت گسترده ای را در سوریه تجربه کرده است. مبارزان این حزب به آموزش نیروهای سوری اهتمام دارند. در اواخر ماه دسامبر حزب الله نقش چشمگیری در عملیات آزادسازی شهر «حلب» ایفا کرد.

در جنگ سوریه حزب الله تجربه خوبی در مبارزه در محیط های پرجمعیت شهری کسب کرد و همچنین فرصت یافت تا با تروریست هایی  متفاوت از دشمن طولانی مدت خود یعنی اسرائیل بجنگد. مقابله با نفوذ گروه های سلفی - تکفیری در سراسر منطقه یکی از انگیزه های اصلی حزب الله برای پیوستن به جنگ در سوریه بوده است. سید حسن نصرالله مبارزه با داعش را به عنوان یکی از دلایل اصلی این حزب برای حضور در جنگ سوریه عنوان کرده است.

سال گذشته عربستان سعودی کمک به لبنان را قطع کرد و در نتیجه وابستگی این کشور را به ایران، همزمان با عراق و سوریه افزایش داد.

حمایت مردمی از حزب الله نه تنها در لبنان و در میان شیعیان، بلکه در بخش هایی از جهان عرب که در آن عملکرد حزب الله در جنگ سی و سه روزه مورد ستایش قرار می گیرد، بسیار قوی است.

در جبهه داخلی حزب الله همچنان به عنوان «نیروی مقاومت» مطرح خواهد بود. این در حالی است که در اواخر اکتبر «میشل عون» به عنوان یک مسیحی مارونی به عنوان رئیس جمهور لبنان انتخاب شد و به بن بست دو ساله ای که به واسطه خالی بودن این پست ایجاد شده بود، پایان داد. او مورد حمایت حزب الله بود.

اکثر طرف های حاضر در جنگ داخلی سوریه جزو طرف های بازنده بوده اند؛ در حالی که حزب الله در داخل و در سراسر منطقه با سرعت رو به جلو حرکت می کند. در حقیقت حزب الله موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر قدرتمند در خاورمیانه تثبیت کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.