محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، در ارتباط با مسایل منطقه‌ای و جهانی از جمله در مورد مخاطرات ناشی از افراط‌گرایی و تروریسم، اهمیت اجلاس آستانه و ضرورت حل بحران سوریه از راه گفت‌وگو و نیز دولت جدید ترامپ سخن گفت.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف در این نشست که بیشتر به‌صورت پرسش و پاسخ بود، در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی‌اش از نشست صلح سوریه در شهر آستانه بیان داشت: ما طی 3 سال ونیم گذشته بارها تأکید کرده‌ایم که نباید نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی و بر اساس آن قضاوت کرد.
وی افزود: حل بحران سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد؛ بلکه بایستی به راه‌حلی برسیم که در آن مردم سوریه بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
ظریف گفت: این راهبرد مذاکرات ما در نشست آستانه قزاقستان است و کشورهای روسیه، ایران و ترکیه بر همین اساس و چارچوب تلاش می‌کنند و امیدواریم که تمام طرف‌های آتش‌بس در سوریه به مذاکرات آستانه آمده و خشونت‌ها در این کشور پایان یابد.
وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به تلاش‌های سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه، تأکید کرد: نشست آستانه مغایر و جایگزین تلاش سایر نهادهای بین‌المللی در حل بحران سوریه نیست. 
وی تصریح کرد: همه طرف‌ها بایستی تلاش کنند تا زمینه‌ساز آینده‌ای موفق برای سوریه باشند.
وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی اش از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و رویکرد دولتش در قبال ایران، گفت: بایستی منتظر بمانیم و بعد قضاوت کنیم. 
ظریف افزود: دولت آقای اوباما هم صادقانه عمل نکرد و به همین خاطر دیدگاه مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران مثبت نیست.
وزیر خارجه ایران همچنین به تغییر معادلات بین‌المللی در دنیا اشاره کرد و بیان داشت: دیگر حکومت‌ها و اتحاد جمعی از کشورها گرداننده تحولات بین‌المللی نیستند. نمی‌شود در کشوری امنیت داشت بدون اینکه در کشور دیگری امنیت برقرار نباشد.
وی در همین راستا افزود: تروریسم، افراط‌گرایی، خشونت همه ما را تهدید می‌کند و بایستی به‌صورت جمعی با آن مقابله کرد.
ظریف اضافه کرد: در جریان حل بحران سوریه، ایران و روسیه بر این مساله تصریح داشته اند که تروریسم حدومرز نمی‌شناسد.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در رابطه با آینده روابط تهران و ریاض گفت: من دلیلی نمی‌بینم که ایران و عربستان رابطه‌ای خصمانه با یکدیگر داشته باشند. ما می‌توانیم در زمینهٔ های مختلف بین‌المللی از جمله حل بحران سوریه، یمن و بحرین باهم همکاری کنیم.
وزیر خارجه ایران در همین رابطه به همکاری دو کشور در حل بحران ریاست جمهوری لبنان اشاره کرد و گفت: در این جریان دو کشور با همکاری هم عملکرد خوبی را ثبت کردند. 
ظریف در همین حال با اشاره به شهادت رسیدن صدها زائر ایرانی در مناسک حج سال گذشته و ادعاهای بی اساس وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه تهران از تروریسم حمایت می‌کند، تصریح کرد: عربستان بایستی واقعیت‌های منطقه را درک کند و متوجه باشد که دامن زدن به اختلافات منطقه‌ای اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.
وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤالی در رابطه با انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران، نقش مردم را در تعیین آینده سیاسی کشور حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: مهم این است که مردم ایران خودشان در خصوص آینده کشورشان تصمیم‌گیری می کنند.
وی اضافه کرد: اما سیاست خارجی ایران فارغ از نتیجه انتخابات در عرصه بین‌المللی شاهد استمرار و پیوستگی خواهد بود. ایران به دلیل جایگاه ژئوپلیتیکش در منطقه خواهان ثبات و آرامش در منطقه است و این‌یکی از شاخصه‌های سیاست خارجی ما است که ادامه پیدا خواهد کرد. 
ظریف همچنین با اشاره به بی تاثیر بودن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: ایران با اراده قوی مردمش توانست در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی کند.
محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران که شامگاه سه‌شنبه به‌منظور شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وارد زوریخ سوئیس شد، در اولین برنامه کاری‌اش، صبح امروز ( چهارشنبه) در نشست مشورتی و غیررسمی سوریه شرکت کرده بود. 
وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه علاوه بر دیدار با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیران خارجه سوئیس و فنلاند نیز دیدار و گفت‌وگو داشته است.
ظریف پس از پایان سخنرانی اش در نشست داووس، عازم شهر زوریخ سوئیس به منظور سفر به مالزی شد .
وی قرار است روز پنجشنبه در جلسه ویژه وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی در کوالالامپور، در ارتباط با بررسی وضعیت مسلمانان میانمار، شرکت کند. 
چهل و هفتمین نشست مجمع جهانی اقتصاد از روز سه‌شنبه به مدت چهار روز با حضور مقامات و رهبران ارشد سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان در شهر داووس واقع در رشته‌کوه‌های آلپ سوئیس، گشایش یافت.. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.