پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ناگفته هایی از جنایات سعودی ها در یمن؛

جنگ یمن؛ چیزی فراتر از نسل کشی

جنگ یمن چیزی ورای نسل کشی است و عربستان سعودی با انجام غیر انسانی ترین معاملات در یمن یعنی قاچاق انسان، بهره کشی جنسی، قاچاق مواد مخدر و اسلحه و تامین مالی تروریسم وهابی، اقتصاد خود را تامین می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تارنمای آمریکایی «مینت پرس نیوز» در گزارشی نوشت: یمن همچنان در جنگ طولانی به رهبری عربستان سعودی و تحت حمایت آمریکا گرفتار شده است.

از زمانی که ائتلاف به رهبری عربستان بمباران یمن را از 25 مارس سال 2015 آغاز کرده، 3.2 میلیون یمنی آواره شده اند و بیش از نیمی از جمعیت این کشور از کمبود غذا و سوء تغذیه رنج می برند.

تا ماه اوت، دستکم 10 هزار غیرنظامی کشته شده اند که این به معنای کشته شدن روزانه 13 غیرنظامی به طور متوسط است.

جنگ به ویژه تبعات ویرانگری بر کودکان این کشور داشته است. با توجه به تعطیلی صدها هزار مدرسه در این کشور، دو میلیون کودک از ادامه تحصیل بازمانده اند. سازمان مردمی «کودکان را نجات دهید» در جلسه اخیر خود در مورد یمن تحت عنوان «جدال برای بقا: روایاتی از سقوط نظام سلامت یمن» گزارش داده است که 14.8 میلیون نفر که 55 درصد از آنها کودکان هستند، حتی از مراقبت های بهداشتی اولیه نیز محروم هستند.

این سازمان غیر دولتی با تاکید بر تلفات انسانی جنگ و هدف قرار دادن نظام مند زیرساخت های حیاتی غیر نظامیان، هشدار داد: یمن در حال حاضر در بزرگترین فاجعه انسانی در جهان گرفتار شده است. در این کشور 18.7 میلیون نفر - از جمله 10 میلیون کودک - نیاز مبرم به کمک های انسان دوستانه فوری دارند - که این رقم بیش از یک سوم از کل جمعیت آن است.»

«ادوارد سانتیاگو» مدیر این سازمان خاطرنشان کرد: «حتی پیش از آغاز جنگ نیز ده ها هزار تن از کودکان یمنی به دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می دادند. اما در حال حاضر، وضعیت بسیار بدتر شده و هر هفته حدود هزار کودک به واسطه دلایل قابل پیشگیری نظیر اسهال، سوء تغذیه و عفونت های دستگاه تنفسی در حال مرگ هستند.»

در واقع یمن زخم خونین در منطقه است که توسط قدرت هایی که بیشترین سود را از جنگ برپا شده توسط ائتلاف به رهبری عربستان می برند – انگلیس و آمریکا - رها شده است.

در حالی که جنگ یمن درد و رنج برای یمنی ها به ارمغان آورده است، بازار سیاه در این کشور را نیز رونق بخشیده است. این «اقتصادِ در سایه» به صورتی پایدار و محکم با تروریسمی که از وهابیت سعودی الهام گرفته، گره خورده است. این پیوند تروریسم است که خواستار نابودی همه کسانی است که با دستورات آن مخالفت می کنند.

القاعده در شبه جزیره عربستان – زیر شاخه القاعده از تروریست های معروف به انصار الشریعه در یمن - به طور فزاینده ای ساختار و رفتاری را که داعش در سوریه و عراق اعمال کرده، در پی گرفته اند. القاعده شبه جزیره عربستان مانند بسیاری از گروه های تروریستی نشات گرفته از وهابیت، از عربستان سعودی سیگنال می گیرد، و به عنوان یک عامل نیابتی جنگ برای این پادشاهی و حامیان خارجی آن عمل می کند.

و با توجه به صنعت جنگ افزار و چک سفید امضای سیاسی که مجموعه نظامی عربستان را تغذیه می کند، امپراتوری شرکت های بزرگ آمریکا در هسته این اقدامات قرار دارند. داده های جمع آوری شده از سرویس تحقیقات کنگره، وزارت دفاع، موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، و آژانس همکاری امنیت دفاعی ، نشان داد که آمریکا جنگ افزارهایی به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار را طی سال هلی 2009 تا 2015 به عربستان سعودی به فروش رسانده است.

برنامه اقتصادی ریاض علیه همسایه فقیر خود (یمن) اغلب توسط رسانه های جریان اصلی آمریکا نادیده گرفته می شوند. عربستان سعودی فراتر از بمباران دیوانه وار این کشور و هدف قرار دادن نظام مند نهادها و زیرساخت های آن، به عمد اجازه می دهد تا تروریست ها به چپاول منابع این کشور بپردازند.

جنگ به رهبری عربستان در یمن بسیار فراتر از هر روایت نظامی یا ژئوپلتیکی عمل می کند. عربستان با انجام غیر انسانی ترین معاملات در یمن یعنی قاچاق انسان، بهره کشی جنسی، قاچاق مواد مخدر و اسلحه و تامین مالی تروریسم وهابی، اقتصاد خود را تامین می کند.

«شیخ شبیر حسنعلی» یک تحلیلگر سیاسی مستقر در انگلیس و مفسر امور خاورمیانه به مینت پرس نیوز گفت: «پشت کشتار یمنی ها، ریاض به واقع در حال آزمودن صبر قدرت های جهانی و گرایش پایتخت های غربی به توجیه این نسل کشی تحت برچسب هایی نظیر «امنیت ملی» است.»

جنگ در یمن به مبارزه ای برای بقای ملی در برابر بازیگران دولتی مانند عربستان سعودی و بازیگران غیر دولتی مانند داعش و القاعده شبه جزیره عربستان تبدیل شده است. در این پارادایم جدید جنگ نامتقارن نشات گرفته شده از یک دستور کار نئو امپریالیستی، پادشاهی وهابی عربستان سعودی تلاش کرده است تا لنگر سیستم اقتصادی خلافت خود را در اعماق شبه جزیره عربستان بیاندازد و از طریق بهره برداری شنیع از این موقعیت، شکل جدید و خشونت آمیز امپریالیسم را ایجاد کند.

یمن صرفا جدیدترین قطعه از پازل، و قربانی دیگر دستگاه تروریسم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.