تمایل برای معکوس کردن سیاست های دولت قبلی همراه با بی توجهی عمدی به حقوق بشر ممکن است دولت رئیس جمهور منتخب آمریکا را بی درنگ به ازسرگیری پشتیبانی کامل از بمباران عربستان سوق دهد. اگر چنین شود، آمریکا برای خود باتلاقی مهیا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: در میان سیاست های مبهم خاورمیانه، دولت ترامپ از «باراک اوباما» رئیس جمهور کنونی، دخالت آمریکا در مداخله خونین و بیهوده عربستان سعودی در یمن را به ارث می برد.

عربستان تحت فشار اهداف بلند پروازانه جانشین ولیعهد 31 ساله خود در سال 2015 وارد جنگ داخلی یمن شد و از آن زمان وحشیانه ترین حملات را در خاورمیانه جنگ زده با حمایت قابل توجه آمریکا انجام می دهد. گروه های حقوق بشر عربستان سعودی را به بمباران بیمارستان ها، مدارس و دیگر مراکز غیر نظامی و به کارگیری مهمات خوشه ای متهم کرده اند که همگی نقض قوانین بین المللی محسوب می شود.

دولت اوباما در واکنش به این نقض قوانین بین المللی، برخی از پشتیبانی های خود را کاهش داد اما این کار برای جلوگیری از قتل عام یمن کافی نیست.

تداوم پشتیبانی آمریکا شامل سوخت گیری هواپیماهای عربستان می شود که همچنان به بمباران های شهرهای یمن ادامه می دهند. این تحریم که با کاهش به اشتراک گذاری اطلاعات همراه شد، می تواند به تلفات جانی بیشتری در یمن منجر شود؛ زیرا از بمباران دقیق تر ممانعت به عمل می آورد. این فروش همچنین بخش کوچکی از 58 میلیارد دلار سلاحی است که در دوره ریاست جمهور اوباما به عربستان سعودی فروخته شده است.

بدیهی است کاخ سفید مجبور به پاسخ دهی در مورد همدستی در جنایات جنگی عربستان است با این حال بی ثمر است. دیده بان حقوق بشر می گوید اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد در 23 مورد حملات هوایی غیر قانونی که بسیاری از غیرنظامیان از جمله کودکان در آن کشته شده اند، از سلاح های آمریکایی استفاده شده است. به گزارش سازمان ملل متحد، بین ماه های مارس 2015 و اکتبر 2016 دست کم 4125 غیرنظامی کشته و 7207 نفر زخمی شده اند که اکثر آنها قربانی حملات هوایی عربستان سعودی و متحدان این کشور در حوزه خلیج فارس هستند.

بازنگری در سیاست آمریکا در نهایت پس از بمباران یک مراسم تشییع جنازه در ماه اکتبر که بیش از 140 کشته برجا گذاشت، اعلام شد. کاخ سفید در مورد تلفات بالای غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده است اما اقداماتی که این نهاد اتخاذ کرده همچنان اجازه تداوم بمباران ها را می دهد و تلاش های «جان کری» وزیر خارجه را برای میانجیگری در خصوص برقراری آتش بس به شکست می کشاند.

چنین سیاست دوگانه ای ممکن است ادامه یابد اگر که در جهت منافع حیاتی آمریکا باشد. این پادشاهی ادعا می کند که  وارد جنگ نیابتی علیه ایران شده است و یمن پایگاهی برای القاعده باقی مانده است. اما این جنگ به این سادگی نیست. علاوه بر این، استراتژی عربستان برای بمباران حوثی ها تا زمان عقب نشینی آنها از شهر «صنعا» پایتخت یمن شانسی برای موفقیت ندارد.

تیم ترامپ که وارث این جنگ است، با انگیزه های به ظاهر متضاد وارد می شود. «جیمز ماتیس» نامزد وزیر دفاع کابینه ترامپ، از طرفداران اتحاد نظامی آمریکا با عربستان سعودی و کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس است که ترامپ از دهه 1980 از آن انتقاد کرده است. تمایل برای معکوس کردن سیاست های دولت قبلی همراه با بی توجهی عمدی به حقوق بشر ممکن است دولت جدید را بی درنگ به ازسرگیری پشتیبانی کامل از بمباران عربستان سوق دهد. اگر چنین باشد، دولت آمریکا برای خود مکانی در یک باتلاق مهیا خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.