پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

شکست همه میانجی گری ها برای توقف جنگ یمن

هدف از این کمیته چهارجانبه به نظر ما فقط پایان دادن به جنگ یمن نیست بلکه «ایجاد» برون رفتی برای عربستان سعودی برای خروج از این دام و توقف فرسایش مالی و نظامی و بشری اش با کمترین خسارت ممکن است اما عربستان «امتیازهای» لازم که به رسیدن به این هدف کمک می کند را ارائه نمی کند.

  بعید است که تلاش های کمیته چهارجانبه که تبدیل به پنج جانبه شده است فرصت های زیادی برای موفقیت در آینده نزدیک داشته باشد. ائتلاف«حوثی ها و صالحی ها»وجودش روی زمین را تقویت می کند و تشکیل دولتی به رهبری دکتر «عبدالعزیز بن حبتور»و ادامه جنگ در مرزهای یمن و عربستان سعودی واقعیت جدیدی را خلق  می کند که تغییر آن ساده نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به شکست تلاش ها برای توقف جنگ یمن  و خروج عربستان از دامی که در آن افتاده، پرداخت و نوشت:نمی دانیم آیا همزمان شدن انفجار انتحاری که یک مرکز نظامی را در قلب شهر«عدن» هدف قرار داد و منجر به کشته شدن بیش از 50 نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت با نشست کمیته چهارجانبه در ریاض با حضور وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان سعودی، عمدی بود یا فقط یک اتفاق لیکن آن چه به خوبی می دانیم این است که این انفجار بار دیگر شکست همه میانجی گری ها برای توقف خونریزی در یمن  و بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور و برای شهروندانش را مورد تأکید قرار می دهد.

شهر عدن که در آن دولت«عبدربه منصور هادی»رئیس جمهور فراری حضور دارد، انتظار می رود که پس از گذشت 15 ماه از کنترلش توسط نیروهای هادی در سایه وجود نیروهای مورد حمایت نیروهای اماراتی و سعودی در امنیت به سر ببرد اما زاد و ولد انفجارها و ترور مسئولان امنیتی بلند پایه عکس این تصور را به وجود می آورد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که روزهای آخر خود را در مقامش به سر می برد از سر «تعارف» نه بیشتر به ریاض رفت و به شکلی«روتین» در کنفرانس مطبوعاتی که با «عادل الجبیر» همتای سعودی اش برگزار کرد، از ادامه تلاش برای توقف درگیری ها و در پایان خونریزی دم زد این در حالی است که آقای الجبیر بر تکذیب گزارش های خبری که به مسئولان آمریکایی نسبت داده شده و از کاهش حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ علیه یمن  و توقف مجهز کردنش یعنی مجهز کردن عربستان به برخی از مهمات  و ادوات نظامی  پیشرفته و هوشمند به دلیل ترس آمریکا از کشته شدن غیرنظامیان یمنی، تمرکز کرد.الجبیر همچنین بر قانون «جاستا» تمرکز کرد که به قربانیان حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 این حق را می دهد که عربستان را محاکمه کرده و درخواست غرامت های مالی کنند، تمرکز کرد و خطرات این قانون را بر نظام بین المللی، متذکر شد.

به معنای دیگر آقای الجبیر درباره جنگ یمن زیاد سخن نگفت، همچنین از هر گونه سخن گفتنی درباره «حلب» و خروج افراد مسلح از آن نیز اجتناب کرد و این بازتاب دهنده تغییر سریع در ترتیب اولویت های سیاسی کشورش است.

پیوستن آقای«یوسف بن علوی» به کمیته بین المللی چهارجانبه و حضورش در نشست اخیر در ریاض نشان دهنده عقب نشینی این چهار کشور و به طور مشخص عربستان سعودی از سیاست به حاشیه راندن سلطنت عمان و تسلیم شدن به اهمیت عمان به عنوان کشوری محوری در پرونده بحران است اما به نظر می رسد که این «به حاشیه راندن» مستمر در سایه دادن مسئولیت میزبانی نشست آینده کمیته به اردن و نه به سلطنت عمان ،همانطور که قبلا مقرر شده بود،به شکل جزئی ادامه دارد.

هدف از این کمیته چهارجانبه به نظر ما فقط پایان دادن به جنگ یمن نیست بلکه «ایجاد» برون رفتی برای عربستان سعودی برای خروج از این دام و توقف فرسایش مالی و نظامی و بشری اش با کمترین خسارت ممکن است اما عربستان «امتیازهای» لازم که به رسیدن به این هدف کمک می کند را ارائه نمی کند و بارزترین این امتیازها گشودن کانال هایی برای گفت و گو با دشمن«زیرک اش»یعنی «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن و شریک جریان انصار الله حوثی در این جنگ و نیز فشار بر هادی برای تسهیل در اجرای نقشه راه بین المللی که «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن که به موجب آن دولت وحدت ملی با اختیارات ریاستی کامل تشکیل و سرلشکر «علی محسن الاحمر» معاون رئیس جمهور برکنار شده و به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طی 40 روز دعوت می شود.

ما بر این باور نیستیم که تلاش های کمیته چهارجانبه که تبدیل به پنج جانبه شده است فرصت های زیادی برای موفقیت در آینده نزدیک داشته باشد. ائتلاف«حوثی ها و صالحی ها»وجودش روی زمین را تقویت می کند و تشکیل دولتی به رهبری دکتر «عبدالعزیز بن حبتور»و ادامه جنگ در مرزهای یمن و عربستان سعودی واقعیت جدیدی را خلق  می کند که تغییر آن ساده نخواهد بود.

ائتلاف «حوثی ها و صالحی ها» استراتژی به دست آوردن زمان و ایستادگی در برابر دخالت نظامی عربستان سعودی و گرفتن زهر حملات هوایی، جلوگیری از سقوط صنعا و تبدیل عربستان و هم پیمانانش از نیروی منجی به نیروی متجاوز دنبال کردند و به نظر می رسد که این استراتژی به اهدافش رسید و به موفقیت ملموسی رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.