معاون امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: عالمان دینی با حرمت گذاشتن به مذاهب مختلف اسلامی و نفی هرگونه بداخلاقی، تندروی و بی حرمتی، زمینه التیام و نزدیکی مذاهب اسلامی را فراهم آورند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مقدم در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در خصوص توهین‌های اخیر به مرقد صحابه پیامبر(ص) در سوریه اظهار داشت: بزرگترین رسالتی که امام خمینی از نگاه دینی داشتند، ایفای نقش به عنوان منادی وحدت بین مذاهب اسلامی بود و ایشان این هدف را نه فقط در شعار، بلکه در عمل پیاده کردند. ایشان می‌دانستند که ریشه همه اختلافات و درگیری‌ها چیزی به نام تندروی و دادن حق مطلق به خود، است. اما او کوشید تا به صورت تدریجی هرگونه افراط‌گرایی را تبدیل به تعادل کند و لذا دائما شیعیان را تشویق می‌کرد که پشت سر اهل سنت نماز بخوانند که حتی ثواب بیشتری هم دارد.

وی با اشاره به این‌که امام خمینی از طرح هفته وحدت توسط برخی شخصیت‌ها، استقبال گرمی کردند و موضوعی که مایه اختلاف بود را به نقطه اتحاد مبدل ساختند، افزود: امام در واقع می‌دانستند که استعمار در طول تاریخ به دنبال تکه پاره کردن مسلمانان و نزاع تاریخی بوده تا در آن شیعه، سنی را مطرود بداند و سنی شیعه را ملعون فرض کند. نتیجه پیگیری این سیاست هم افراط و تندروی بود که تقابل طایفه‌ای میان گروه‌های دینی را موجب می‌شد. در نقطه مقابل هم تعادل و مدارا عامل برادری و همزیستی مسالمت آمیز میان گروه‌های مختلف است.

مقدم در پاسخ به سوالی در مورد وظیفه سیاست خارجی کشورمان در قبال موضوع سوریه، گفت: سیاست خارجی ما زمانی می‌تواند موفق باشد و با این‌گونه تنش‌ها مقابله کند که خود را از هرگونه افراط دور بدارد و در خط توازن حرکت کند. از سیاست خارجی متوازن عقلانیت، مدارا، تفاهم، همزیستی و همگرایی حاصل می‌شود و سیاست خارجی تندروانه نتیجه‌ای جز تعصب، خشونت و ایجاد نفاق و دو رویی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: قضیه سوریه ما نباید فقط حوادث این روزها را ببینیم، بلکه باید عواملی را که سوریه را به نقطه فعلی رساند واکاوی کنیم. در یک جامعه وقتی خواست عمومی یک ملت نادیده گرفته شود و پاسخ مطالبات منطقی یک ملت فقط با زور و اسلحه و خشونت پاسخ داده شود، روند حوادث به جایی می‌رسد که کار از مدیریت طرف‌های درگیر بیرون می‌آید و دیگران وارد می‌شوند. زمانی مردم سوریه می‌خواستند فضای امنیتی سوریه و وضعیت فوق‌العاده آن کشور نقض شود و زندانیان آزاد شوند، اما حکومت در مقابل این مطالبات بی اعتنایی کرد یا صداقت خود را نشان نداد. وقتی که با خشونت رفتار شد، در مقابل خشونت آفریده می‌شود.

معاون امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: آنچه امروز در فضای عینی سوریه می‌بینیم ادامه همان روند گذشته است و آن روز که به مطالبات مردم بها ندادند باید در اندیشه امروز بودند. بشار اسد شیعه به آن معنا نیست، بلکه او اهل جماعتی است که در پی قدرت طلبی خود بوده‌اند. البته این درست است که دشمنان خارجی از درگیری‌های سوریه سوء استفاده کرده‌اند، اما دشمن را ابتدا باید در همان جامعه مشاهده کرد و اگر روز اول به مطالبات مردم توجه می‌شد، وضعیت سوریه به اینجا کشیده نمی‌شد.

مقدم ادامه داد: پیچیدگی مسائل داخلی سوریه به گونه‌ای شده است که با دخالت دست‌های پنهان و آشکار از بیرون، تمام عرصه جامعه جهت گسترش جنگی طایفی بازتر می‌شود و جنگجویان شیعه و سنی مقابل هم قرار می‌گیرند که محصول این درگیری‌ها هم چیزی جز نابودی کشورهای منطقه و در رأس آن سوریه و سایر کشورهای درگیر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: آنچه بر عالمان و بزرگان جامعه اسلامی در این مقطع حساس واجب است توصیه و تأکید بر این نکته است که مسلمانان از این بلای خانمان سوز خود را دور داشته و با حرمت گذاشتن به مذاهب مختلف اسلامی و نفی هرگونه بداخلاقی، تندروی و بی‌حرمتی، زمینه التیام و نزدیکی مذاهب اسلامی را فراهم آورند.

مقدم در پایان گفت: توهین و تخریب و خشونت نتیجه‌ای جز مشابه خودش را نخواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.