معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی‌(س) با اشاره به تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر حفظ چهره منطقی مسلمانان در برخورد قاطعانه با توهین به مقدسات، ضرورت عقلانیت دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به اهانت علیه پیامبر(ص) را یادآور شد.

حجت الاسلام دکتر محمد مقدم، معاون بین‌الملل موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در گفتگو با پرتال امام خمینی با اشاره به اینکه واکنش فراگیر و جدی دنیای اسلام علیه اهانت اخیر به پیامبر اکرم (ص) ناشی از اقدام قاطع امام(س) در مورد حکم اعدام سلمان رشدی است، گفت: امام(س) در واقع به مسلمانان آموخت که "لاتَظلمون ولا تُظلمون" یعنی یک مسلمان نه ظلم و تجاوز می کند و نه اجازه می دهد کسی به او ظلم یا تجاوزی بکند.

معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) خاطرنشان کرد: امام(س) روح مبارزه و ایستادگی در برابر توهین‌ها را به ملت‌های مسلمان آموخت. محافظت از پایگاه‌های فکری و فرهنگی و دفاع از خاکریزهای خود در برابر تسخیر دشمن، امری طبیعی است و امام(س) این امر طبیعی را وجهه اسلامی بخشید و مبتنی بر باورهای اعتقادی، به دنیای اسلام آموخت.

حجت الاسلام مقدم تصریح کرد: امام(س) در هر زمینه‌ای باید الگو باشد؛ چون تفکر امام(س) یک مکتب است. مکتبی اسلامی و ایمانی. امام(س) در این موضوع خاص در عین حالی که به آگاهی و رشد و خویشتنداری مسلمانان تاکید داشتند، از هرگونه خشونت و برخورد غیرعقلانی نیز منع می‌‌کردند. در عین حال متعقد بودند که مسلمانان باید در مسیر دفاع از حریم دینی و ایمانی خود بپا خیزند که این توقع نیز از دستگاه دیپلماسی می رود که علاوه بر همنوایی با مسلمانان دنیا در دفاع از ارزش‌های اسلامی، خود در مقابل رویدادهایی مثل خشونتها و بی منطقی‌ها که چهره اسلام را مشوش می کند، عقلانیت خود را حفظ کند.

وی به روش امام(س) در صیانت از مقدسات سایر ادیان اشاره و تاکید کرد: در سراسر گفته ها و نوشته های امام (س) که از متن قرآن و سیره اهل بیت تلقی شده است، مسیحیت و یهودیت (نه صهیونیسم) محترمند. ما معتقد و مومن به پیامبرانشان حضرت عیسی و موسی هستیم. مسیحیت و یهودیت و اسلام دارای ریشه واحد و باورهای مشترک ابراهیمی هستند و همان گونه که قرآن توصیه می کند، شیوه و رفتار مسلمانی چیزی نخواهد بود مگر حرمت گذاشتن به باورها و اعتقادات؛ بخصوص باورهای ابراهیمی. امام(س) بر این باور بود که جامعه ما و سررشته داران فکری و فرهنگی آن باید تلاش کنند به مردم آگاهی و شناخت بدهند و همان‌گونه که توقع داریم به باورهای ما احترام گذاشته شود، حرمت باورهای آنها را نیز نگه داریم در سایه این حرمت متقابل، می‌توانیم زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم و از طوفان تندروی‌ها نجات یابیم.

دکتر مقدم خاطرنشان کرد: امام(س) ریشه اهانت به مقدسات اسلامی را خوب شناخته بودند و بر این باور بودند که نظام استکبار و سلطه، بنیادش را بر عدم توجه به پاره ای از نیازهای بشر مثل زیر پا گذاشتن عدالت و کرامت انسانی می‌گذارد و حقوق مشروع انسان‌ها از ملیت‌های مختلف را به خاطر فزون‌خواهی و استکبارگری خود زیر پا می‌گذارد که این خود موجب رشد افراط گرایی می‌شود.

وی گفت: اندیشه دینی و اسلامی امام(س) بر این استوار بود که اگر انسان‌ها و بخصوص مومنان و معتقدان بتوانند در این شبکه سلطه شکاف وارد کنند و یا بتوانند خودشان را از این نظام سلطه بیرون بیاورند، تعقل و خردورزی به عنوان یک اصل درون جامعه شکل می گیرد.

معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) خاطرنشان کرد: امروزه با این اصل مواجه ایم که دنیایی که شعارش را بر دموکراسی و حقوق بشر نهاده، اصلی ترین حق یک مجموعه گسترده‌ای از انسان‌ها یعنی حرمت نهادن به باورها و اعتقادات یک ملت را نادیده می‌گیرد؛ از طرفی به خود اجازه می دهد به باورها و ارزش‌های اعتقادی ملتی علنی توهین کند و از طرفی دیگر، این ملت‌ها نباید کمترین واکنشی نسبت به این توهین نشان بدهند.

حجت الاسلام مقدم تصریح کرد: مقصر اصلی این اهانت‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های سیاسی و فرهنگی توان‌مندی هستند که با سکوت خود، از این اندیشه های انحرافی حمایت می‌کنند. طبیعتا وقتی ملت مسلمان چنین بی حرمتی نسبت به باورهایش می بیند، نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: من بر این باور نیستم که دنیای مدرن امروز مبتنی بر اساس آزادی فکر و اندیشه است. درچنین دنیایی اگر کسی بخواهد به ادعای نسل کشی یهودی‌ها توسط نازی‌ها خدشه‌ای وارد کند، جرم محسوب می‌شود و کمترین اغماضی در برابرش نمی‌کنند؛ چطور می‌شود که فردی مثل سلمان رشدی به راحتی به باورهای اسلامی توهین می‌کند، فیلم‌هایی موهن برای تحقیر مسلمانان تولید می‌شود؛ اما کوچکترین برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد؟ لذا باید این قبیل کارها بدون خشونت و اعمال غیرمنطقی محکوم شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.