معاون امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) معتقد است: مسئله فلسطین برای مردم منطقه یک موضوع هویتی شده است و امروز هیچ جریانی نمی تواند خودش را پیشرو، بالنده، آرمانی و... در جامعه اسلامی قلمداد کند اما نسبت به قضیه فلسطین بی تفاوت باشد.

محمد مقدم در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در خصوص تحولات اخیر در دنیای اسلام اظهار داشت: ما به هرگونه ای که به رخدادهای منطقه نگاه کنیم نسبت به پذیرش یک اصل نمی توانیم بی تفاوت باشیم و آن اقتدار روزافزون مسلمانان در منطقه است؛ چه انگیزه این تحولات، اسلامی باشد و چه اجتماعی(مانند استبداد و...) اما فرایند تحولات به سمتی است که اسلام گرایی در منطقه تقویت می شود. زیرا مردم مسلمان هستند و ما نمی توانیم به این مسئله اعتراف نکنیم که تحولات منطقه در راستای تقویت اقتدار اسلام و مسلمانان است.

وی افزود: من بر این باور هستم که بزرگترین عامل برای تضعیف اسرائیل دموکراتیزه شدن منطقه است. یعنی به میزانی که جوامع اسلامی حکومهای دموکراتیک را بر خودشان هموار کنند، به معنای حضور مردم است نه یک فرد یا جریان اقتدار گرا. در این شرایط مسلمانان در صحنه حضور می یابند و این امر در جهت ضعف روزافزون اسرائیل خواهد بود و شاید به همین دلیل است که اسرائیل از این تحولات احساس خطر می کند. یعنی دوست دارد یکسری از تحولات، ساختار را به هم نریزد یا اینکه قدرتهای نظامی جای سیستم های قبلی را بگیرد، زیرا ضعف خود را در این سیستم های دموکراتیک می بیند.

مقدم در خصوص گزینه ای احتمالی برای آینده سوریه گفت: در مورد سوریه غرب حکومت اسد را نمی خواهند، اما نگران رفتن او هستند از این لحاظ که معلوم نیست چه جریانی جای آن را بگیرد. با توجه به اینکه اسلام گرایان سوریه بخصوص اخوان المسلمین که از گذشته دور نسبت به آنها شناخت دارم جریان تندروتری نسبت به جریانات اسلام گرا در سایر کشورها هستند، غربی ها به فکر جانشین مناسب حکومت اسد هستند. یعنی من فکر می کنم کش دادن موضوع سوریه به این خاطر است که می خواهند یک جریانی را پیدا کنند که به جای اسد بیاید و به منافع و اهداف غرب نزدیک تر باشند.

معاون امور بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در مورد روش امام در آگاهی بخشی به مسلمانان یادآور شد: امام همیشه نگاه به مردم جوامع داشت، نه حکومتها و شاید با همین نگاه بود که قرائت فکری ایشان تاثیر خود را از همان دوران انقلاب روی منطقه گذاشت. ایشان معتقد بود اگر مردم بیدار شوند و جایگاه خود را پیدا کنند حکومتها راهی نخواهند داشت جز اینکه یا فروبریزند یا اینکه در برابر خواست مردم تسلیم شوند. لذا در مجموعه تفکر امام این را می بینیم که با خودباوری و اعتماد به نفس و شخصیتی که به ملتهای اسلامی داد، این جرات را می داد که روی پای خود بایستند و نشان داد که اگر حضور داشته باشند هیچ کس نمی تواند کاری کند. در حالی که هیچ کس باور نمی کرد حکومتهایی مانند قذافی به زانو دربیایند و تن به واقعیتها دهند.

مقدم گفت: مسئله فلسطین برای مردم منطقه یک موضوع هویتی شده است و امروز هیچ جریانی نمی تواند خودش را پیشرو، بالنده، آرمانی و... در جامعه اسلامی قلمداد کند اما نسبت به قضیه فلسطین بی تفاوت باشد. اما مسئله این است که تا چه حد حاضرند روی آن هزینه کنند. یعنی باید بدانیم حاکمان جدید هم سیاستمدار هستند و کاری نمی کنند که چارچوبهای سیاسی خدشه دار شود. زیرا حکوتهای جدید در منطقه به آن معنا "آرمان گرا" نیستند و تلاش می کنند تا حد مقدور به این آرمانها برسند.

وی تصریح کرد: ما باید واقع گرا باشیم؛ روح و جوهر این تحولات را با دقت بیشتر پیگیری کنیم. اصلی ترین مسئله این جنبش ها استبدادستیزی است. علت آن هم شرایط آن جوامع و دنیای امروز است. در دنیای اعراب یک نوع دلزدگی و خستگی از حکومتهایی که منافع آنها را در نظر نمی گیرند ایجاد شده بود و درست است که انگیزه های درونی شان اسلامی است اما خواستشان یک خواست مدنی است. یعنی دنبال حکومتهای دموکراتیکی هستند و می خواهند کشورشان در آن چارچوب حرکت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.