وانگ یی، وزیر خارجه چین: «پکن با واشنگتن همکاری خواهد کرد تا تفاهم های مشترکی را که سران دو کشور به دست آورده اند اجرا کند و روابط هر دو کشور را در مسیر درست احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد- برد پیش ببرد.»

به گزارش جماران، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سخنرانی اصلی خود در  کنفرانس امنیتی مونیخ که  از 16 تا 18 فوریه برگزار شد از کشورش به عنوان نیرویی برای برقراری ثبات در جهان متلاطم امروز یاد و همزمان با هشدار به غرب درباره تایوان یا حذف چین از معادلات تجاری جهانی از رابطه با روسیه و تقویت آن دفاع کرد.

چین، نیرویی برای برقرای ثبات جهانی

وزیر امور خارجه چین در این سخنرانی مهم و کلیدی که نکات بسیاری را در راستای به تصویر کشیدن تمایل چین برای تعامل در سطح جهانی داشت اعلام کرد که چین در جهان امروز نیرویی است که برای برقراری ثبات تلاش می کند. او که از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است در این باره گفت: جهان پر از تلاطم است و بشر با چالش های متعددی مواجه است. حمایت از روی تعصب و بحث های فراامنیتی بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته، در حالی که یکجانبه گرایی و سیاست های بلوکی ضربه سنگینی به نظام بین الملل وارد کرده است. بحران اوکراین طولانی و تشدید و درگیری ها در خاورمیانه دوباره شعله ور شده است. چالش های جدید یکی پس از دیگری مانند هوش مصنوعی، تغییرات آب و هوا و مناطق قطبی در فضا ظاهر شده اند.با این حال، مهم نیست که شرایط بین‌المللی چگونه تغییر کند، چین به‌عنوان یک کشور اصلی مسئول، همواره تداوم و ثبات سیاست‌های اصلی خود را حفظ خواهد کرد و متعهد خواهد بود که نیرویی برای ثبات در دنیای پرتلاطم امروز باشد.

چین با آمریکا همکاری می کند

او در ادامه سخنانش افزود : نخست آنکه چین نیرویی برای ثبات در فشار برای همکاری بین کشورهای بزرگ خواهد بود. چین با ایالات متحده همکاری خواهد کرد تا تفاهمات مشترکی را که سران دو کشور به دست آورده اند اجرا کند و روابط هر دو کشور را  در مسیر درست احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد- برد پیش ببرد.

چین برای توسعه پایدار روابط با روسیه و ارتقای ثبات استراتژیک در منطقه آسیا-اقیانوسیه و به طور کلی جهان تلاش خواهد کرد، پکن در عین حال به شراکت چین و اتحادیه اروپا پایبند بوده و تلاش می کند با تلاطم موجود در این رابطه برخورد مثبتی داشته و آن را مدیریت کند.

چین و آمریکا

پکن دیپلماسی را به استفاده از زور ترجیح می دهد

دوم آنکه زمانی که به مسائل بحرانی می رسیم چین تلاش می کند نیرویی باشد که به ثبات وضعیت کمک کند. چین بر اساس ابتکار امنیت جهانی عمل می کند و متعهد به پیروی از رویکرد چینی برای حل مسائل داغ و بحرانی است.  چین بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها اصرار دارد و در مقابل تحمیل دیدگاه به دیگران می ایستد. چین به جای اینکه به دنبال منافع خودخواهانه باشد، به رویکردهای منصفانه و عینی معتقد است،  به جای استفاده از قدرت نظامی و زور ، به حل و فصل سیاسی ( دیپلماسی ) و پرداختن به علائم و علل ریشه ای مسائل پایبند است.

چین از اقتدار سازمان ملل حمایت می کند

وزیر خارجه چین در ادامه افزود: سومین نکته این است که چین نیرویی برای ثبات در تقویت حکومت جهانی خواهد بود .چین از اقتدار و جایگاه اصلی سازمان ملل و همچنین نقش اصلی شورای امنیت در مسائل صلح و امنیت حمایت می کند. چین همبستگی و همکاری را در جنوب جهانی تقویت کرده و در تلاش برای تقویت نمایندگی و شنیده شدن صدای کشورهای در حال توسعه در امور جهانی است. پکن همچنین کالاهای عمومی بیشتری را در اختیار جهان قرار می دهد و سهم خود را در مقابله با چالش های جهانی ایفا می کند.

مزایای اقتصاد چین برای تجارت جهانی بسیار است

وانگ یی در ادامه افزود : چهارمین نکته این است که چین نیرویی برای ثبات در ارتقای رشد جهانی خواهد بود. اقتصاد چین پویا و انعطاف پذیر بوده و در آینده، اقتصاد چین مزایای بیشتری را به جهان ارائه خواهد کرد. چین تلاش‌های مدرن‌سازی خود را در اولویت قرار داده  و مایل است با همه طرف‌ها برای ترویج جهانی‌سازی به شیوه‌ای که در سطح جهانی سودمندتر و فراگیرتر  و در نهایت به نفع کشورها و جمعیت بیشتری باشد، همکاری کند.

ما بحران اوکراین را ایجاد نکردیم

وزیر خارجه چین در بخش پرسش و پاسخ هم اشاراتی به نقش این کشور در کمک به حل و فصل بحران اوکراین در نتیجه حمله نظامی روسیه داشته و گفت:  پکن هرگز از کمک به حل بحران اوکراین امتناع نکرده است. در مورد بحران اوکراین، چین هرگز از ترویج صلح دست برنداشته و تلاش های خود برای پیشبرد مذاکرات را کاهش نداده است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در این زمینه با رهبران جهان از جمله روسیه و همچنین کی یف تبادل نظر عمیقی داشته است.  چین موضع خود را در این زمینه منتشر کرده و نماینده ویژه خود را به عنوان میانجی بین طرف های مختلف فرستاده است. در پشت همه اینها، تنها یک هدف وجود دارد که چین امیدوار است به آن دست یابد؛ دستیابی به اجماع برای پایان دادن به مناقشه و هموار کردن راه برای مذاکرات صلح است. چین بحران اوکراین را راه نیانداخته و در آن شرکت نکرده است، اما بیکار ننشسته و از راه دور نظاره گر است. ما از این موقعیت برای اهداف خود استفاده نکردیم، بلکه مذاکرات صلح را تسهیل کردیم. شرایط برای بازگشت طرفین به میز مذاکره مناسب نیست، اما تا زمانی که امید وجود دارد، چین از تلاش خود دست بر نمی دارد.  هر چه زودتر مذاکرات صلح آغاز شود، تلفات کمتری به همه طرف ها وارد خواهد شد.

وانگ یی در بخش دیگری مورد روابط چین و روسیه گفت:  روسیه بزرگترین همسایه چین است. روابط دو کشور بر اساس اصول عدم تعهد با بلوک‌ها و عدم تقابل،  در حال توسعه است و کشورهای ثالث را هدف قرار نمی دهند.

چین

مسیر جهانی‌سازی اقتصاد بازگشت‌ناپذیر است

وزیر خارجه چین در ادامه این بخش به سایر کشورها درباره محدودسازی رابطه اقتصادی با چین هشدار داده و گفت : اگر کشورها به دلیل نگرانی از اینکه وابستگی زیادی به چین پیدا کنند، پکن را از مبادلات تجاری خود حذف کنند، یک اشتباه تاریخی مرتکب شده‌اند. امروز افراد بیشتری دریافته‌اند که فقدان همکاری بزرگ‌ترین خطر است. آن‌هایی که به اسم خطرزدایی به دنبال حذف چین هستند، اشتباه بزرگی مرتکب خواهند شد. اقتصاد جهانی مانند اقیانوس بزرگی است که نمی‌توان آن را به دریاچه‌هایی جداافتاده و منزوی تقسیم کرد. مسیر جهانی‌سازی اقتصاد بازگشت‌ناپذیر است. ما باید برای اینکه روند جهانی‌سازی در سطح جهانی سودمند و فراگیر باشد همکاری کنیم.

به نظر می رسد مهم ترین مخاطب این سخنان وانگ یی، میزبان کنفرانس امنیتی مونیخ یعنی آلمان بود.  به گزارش آسوشیتدپرس،‌ آلمان می‌خواهد از وابستگی تجاری بیش‌ازحد به چین اجتناب کرده و به زنجیره تامین کالاهای کلیدی خود تنوع بخشد؛ روندی که غرب آن را «خطرزدایی» می‌نامد. دیگر کشورهای گروه هفت نیز سیاست مشابهی در سر دارند و مدعی هستند هدف این خط مشی، آسیب‌زدن به چین یا توقف رشد آن نیست.

اتهام ها به چین درباره اویغورها صحت ندارد

وانگ یی در بخش دیگری از سخنانش اتهامات طرح‌شده علیه پکن درباره اردوگاه‌های کار اجباری در منطقه سین‌کیانگ و آزار و اذیت اویغورها را رد کرد. او ادعا کرد که این داستان ها بر مبنای اطلاعات ساختگی با هدف متوقف کردن توسعه چین است.

وزیر خارجه چین با اشاره کوتاهی به مسئله تایوان به کشورهای غربی هشدار داد که از خطوط قرمز این کشور درباره تایوان عبور نکنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.