گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک کارشناس سیاست خارجی: خطر بازگشت ترامپ جدی است

کشور ما نباید منتظر برد و باخت احزاب آمریکایی باشد، بلکه باید با به کارگیری تمام احزاب و اندیشمندان سیاست خارجی و شکل دهی نخبگان در این حوزه به مصاف نرم با آمریکا رفته و منابع و امنیت ملی کشور را تأمین کنند.

«دموکرات ها باید به نتانیاهو برای توقف جنگ فشار بیاورند و از فلسطینی ها هم حمایت واقعی و عملی کنند. اگر حزب دموکرات با اقدامات سریع، هوشمند و بخصوص معرفی یک چهره جدید وارد میدان شود شاید از پس ترامپ بر بیایند والا خطر انتخاب مجدد ترامپ بسیار جدی است».

سیدعلی حسینی کارشناس سیاست خارجی با بیان این مطلب، درباره انتخابات آمریکا به خبرنگار جماران گفت: انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به این شکل است که تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی کاندیداها از یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری شروع می شود و در یک سال فعالیت های تبلیغی و تخریبی در داخل احزاب و بخصوص بین دو حزب اوج می گیرد و هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم این تلاش ها گسترده تر می شود. 

او درباره عوامل تأثیر گذار خارجی به اقدامات سایر کشورها بر این انتخابات  گفت: علاوه بر فعالیت های نامزدها و احزاب در داخل آمریکا، کشورهای دیگری هم در انتخابات آمریکا تاثیرگذاری می کنند. بیشتر  کشورهای اتحادیه اروپا از دموکرات ها حمایت می کنند، چون آنها از نظر خط مشی سیاسی و حقوق بشری به دمکرات ها نزدیک هستند یا چین که طبق گزارش سی ان ان رییس جمهور ان کشور به بایدن قول داده است در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت نکند! البته در چند سال گذشته که گروه های دست راستی در اروپا رشد کرده اند، دیده می شود که برخی احزاب نژاد پرست اروپایی از شخص ترامپ و جمهوری خواهان حمایت کرده اند. 

این کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: کشورهای آمریکای لاتین و سایر کشورها هم به سهم خود در انتخابات  تاثیرگذار هستند در کشورهای عربی عربستان و امارات بیشترین تأثیر را بر انتخابات آمریکا دارند و هزینه های قابل توجهی می کنند تا کاندیداهای مورد نظرشان به قدرت برسند. آنها از طریق شرکت های  نفتی و  گروه های لابی که دارند هدف مورد نظر خود را پیگیری می کنند. روسیه به خصوص از طریق اقدامات اطلاعاتی و فعالیت های پنهان و از راه کارهای فنی و تأثیرگذاری در فضای مجازی تلاش های گسترده ای می کند تا به اهداف و نظرات خود را در ارتباط با انتخابات آمریکا به منصه ظهور برساند.

او با اشاره به شرایط سخت بایدن در انتخابات پیش رو  گفت: جنگ اسراییل غاصب با فلسطین و غزه نقطه عطفی در حوادث خاورمیانه است و نوع فعالیت های آمریکا و شخص بایدن در این اتفاقات برگ برنده ای در دست جمهوری خواهان شده است و آنها تلاش می کنند از این موقعیت استفاده کنند و بتوانند در انتخابات سال آینده آمریکا پیروز میدان باشند و الان به نظر می رسد یک مثلث بین نتانیاهو، ترامپ و پوتین شکل گرفته است و این سه در یک هماهنگی بسیار دقیق در جهت شکست بایدن فعالیت می کنند.

حسینی افزود: از سوی دیگر مسائل داخلی اخیر آمریکا و آنچه بین بایدن و حکومت فدرال ایالت تگزاس پیش آمده است، تنگنای شدیدی برای بایدن ایجاد کرده است؛ چرا که پایگاه رای دموکرات ها و بایدن، مهاجرین، رنگین پوستان و مسلمانان هستند و او از هر جهت تحت فشار است. مسلمان ها به خاطر حمایتش از نتانیاهو و اسرائیل از او خشمگین هستند و مهاجرین و اسپانیایی زبان ها هم را هم نتوانسته در مقابله با فرماندار تگزاس راضی کند و موجب بهره‌برداری جزب جمهوری خواه وترامپ شده است. بنابراین بایدن هم اکنون درانزوا قرار گرفته است.

حسینی افزود: از طرفی هم روشن است که پوتین با ترامپ مراودات پنهانی دارد. ترامپ که ادعا می کند می تواند یک شبه مشکل اوکراین را حل کند بر اساس آن مراودات است و احتمالا این شعار نیست و توافقاتی با پوتین داشته است و از حمایت فعالیت سایبری و فضای مجازی و الکترونیکی روس ها هم برخوردار است.

او درباره خطر بازگشت ترامپ اظهار داشت: به نظر من خطر بازگشت ترامپ جدی است و تنها امکانی که مانع پیروزی اوست این است که او نتواند به خاطر مسائل قضایی در انتخابات شرکت کند البته می کوشد با شاکیان خود به تفاهم برسد. بنابراین، بعید است که مشکلات قضایی مانع حضور او در انتخابات شود. در نتیجه، اگر روند همین طور پیش رود و متغیر جدیدی در انتخابات آمریکا به وجود نیاید پیروزی ترامپ قطعی است. مگر این که در انتخاب دموکرات ها تغییرات اساسی صورت گیرد؛ مثلا حزب دموکرات از کاندیداتوری بایدن دست بکشد و کسی مثل میشل اوباما را مطرح کند و از سویی دموکرات ها به نتانیاهو برای توقف جنگ فشار بیاورند و از فلسطینی ها هم حمایت واقعی و عملی کنند. اگر حزب دموکرات با اقدامات سریع، هوشمند و بخصوص معرفی یک چهره جدید وارد میدان شود شاید از پس ترامپ بر بیایند والا خطر انتخاب مجدد ترامپ بسیار جدی است.

او درباره سیاست ایران در قبال انتخابات آمریکا گفت: سیاست فعلی ما در قبال آمریکا مانند بوکسور دست بسته در رینگ مسابقات است و هر اتفاقی در آمریکا بیفتد ظاهراً ما بازنده هستیم. بنابراین، معتقدم ما باید در سیاست های خود تغییر ایجادشود و مذاکرات مستقیم با آمریکا را شروع کنیم تا با شناختی که از هر دو حزب داریم بتوانیم با رویکرد کارشناسانه با آنها برخورد کنیم و منافع خود را تامین کنیم

حسینی تاکید کرد: به نظر من خطر در این نیست که ترامپ سر کار بیاید بلکه خطر ادامه روند فعلی برخورد ما با آمریکا است که مذاکرات را تابویی کرده ایم و از طریق واسطه ها مذاکره می کنیم و معلوم است که هر واسطه ای هم اول منافع خود را در نظر می گیرد و سپس شاید منافع ما را. این موضوع اصلی است که باید به آن پرداخته شود و حکمرانان ما باید به آن توجه کنند. ما باید این درک را داشته باشیم که بعد از 45 سال رابطه ما با آمریکا می تواند رابطه گرگ و میش نباشد و رابطه یک یوزپلنگ جوان با یک گرگ پیر را شکل دهد.
 
او با به کار بردن تعبیر «پاتک بایدن به مثلث نتانیاهو ، ترامپ و پوتین» درباره فعالیت های بایدن گفت:  بایدن با فشار مضاعف به نتانیاهو برای آتش‌بس و بخصوص ازادی اسرا و مجوز مقابله با نیروهای نیابتی ایران و شاید حملاتی به اهداف کنترل شده در داخل و خارج کشور ایران به پاسخگویی به این مثلث پرداخته است البته برگ برنده دیگر بایدن و حزب دموکرات در رشد اقتصادی آمریکا است،
 
این کارشناس تا زمان انتخابات آمریکا حدود ده ماه دیگر باقی مانده است و رویدادهای داخلی و خارجی آمریکا می تواند موقعیت ها و شرایط جدیدی ایجاد کند. اما آنچه مهم است اینکه کشور ما نباید منتظر برد و باخت احزاب آمریکایی باشد، بلکه باید با به کارگیری تمام احزاب و اندیشمندان سیاست خارجی و شکل دهی نخبگان در این حوزه به مصاف نرم با آمریکا رفته و منابع و امنیت ملی کشور را تأمین کنند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.