دیمیترو چوبنکو، سخنگوی دفتر دادستانی منطقه خارکیف اعلام کرد که یکی از چندین موشکی که در روز دوم ژانویه به شهر خارکیف اصابت کرد، از نظر ظاهری و فنی با مدل‌های روسی متفاوت بود.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، یک مقام دولتی روسیه روز شنبه اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سالانه بیش از ۳۲ هزار پهپاد تهیه کند و سهم تولیدکنندگان داخلی ۷۰ درصد از بازار خواهد بود. همزمان اوکراین نیز با نمایش قطعات یک موشک، شواهدی ارائه کرد که مسکو در حملات خود از تسلیحات ساخت کره شمالی استفاده می‌کند.

یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین روز جمعه اعلام کرد که برای اولین بار در طول جنگ، روسیه این هفته با موشک‌هایی که از کره شمالی دریافت کرده، به اوکراین حمله کرده است.

دیمیترو چوبنکو، سخنگوی دفتر دادستانی منطقه خارکیف اعلام کرد که یکی از چندین موشکی که در روز دوم ژانویه به شهر خارکیف اصابت کرد، از نظر ظاهری و فنی با مدل‌های روسی متفاوت بود.

آقای چوبنکو هنگام نمایش بقایای این موشک به رسانه‌ها گفت: «روش تولید این موشک آنچنان به روز نیست. این نمونه با موشک‌های معمول اسکندر که قبلا هم در حملات علیه خارکیف شاهد آن بودیم متفاوت است.» وی افزود «این موشک شبیه یکی از موشک‌های کره شمالی است.»

وی گفت: «اندازه قطر این موشک کمی بزرگتر از موشک اسکندر روسی است، در حالی که دماغه، سیم‌پیچ‌های داخلی الکتریکی و قطعات انتهایی آن نیز متفاوت است.»

چوبنکو از ذکر نام دقیق مدل موشک خودداری کرد.

روسیه در یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی خود از زمان آغاز جنگ گسترده در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، این هفته با چندین موشک به منطقه خارکیف حمله کرد که به موجب آن دو نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند.

کره شمالی از زمانی که برای اولین بار بمب اتمی خود را در سال ۲۰۰۶ آزمایش کرد، تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل قرار گرفته است و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که اتفاقا با حمایت روسیه تصویب شده است، کشورها از تجارت تسلیحات یا سایر تجهیزات نظامی با کره شمالی منع شده‌اند.

گام روسیه برای ۳ برابر کردن تولید پهپادهای نظامی و غیرنظامی

یکی دیگر از ادوات نظامی پر کاربرد روسیه در جنگ علیه اوکراین انواع پهپادها است. از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، استفاده از پهپاد به طور گسترده‌ای مورد توجه مسکو و کی‌یف قرار گرفته و با طولانی شدن جنگ، طرفین تلاش کردند تا تولیدات نظامی خود را به شدت افزایش دهند.

خبرگزاری تاس به نقل از آندری بلوسف، معاون اول رئیس دولت فدراسیون روسیه روز شنبه اعلام کرد که روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سالانه بیش از ۳۲ هزار پهپاد تهیه کند و سهم تولیدکنندگان داخلی ۷۰ درصد از تولید بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

آقای بلوسوف به این خبرگزاری مستقر در روسیه گفت: «حجم تولید سالانه پهپاد - به استثنای پهپادهای آموزشی – ۳۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه برنامه‌ریزی شده است که تقریباً سه برابر بیشتر از حجم تولید فعلی است.»

در اوکراین، پهپادهای ارزان قیمت به موتورهای بنزینی پر سر و صدایشان معروف هستند، و مسکو از این پهپادها در حملات هوایی به زیرساخت‌های اوکراینی در پشت خطوط مقدم جنگ در شرق و جنوب اوکراین استفاده می‌کند.

بلوسوف افزود که روسیه این پروژه ملی تولید پهپادها را با ۶۹۶ میلیارد روبل (معادل ۷.۶۶ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۳۰ تامین مالی خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سال گذشته میلادی گفته بود که تولید این پهپادها برای تمام صنایع و نه فقط در ارتش مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

پهپادهای روسی در ابتدای جنگ باعث سردرگمی پدافند هوایی اوکراین شده بود، چرا که تمیز دادن آن‌ها با موشک کار دشواری است، مضافا اینکه سرنگونی هر کدام از این پهپادهای ارزان قیمت با موشک‌های گران قیمت مقرون به صرفه نیست.

 

 

اوکراین از تخریب مرکز فرماندهی روسیه در کریمه خبر داد

به گفته ارتش اوکراین،‌ نیروی‌های این کشور در نیمه‌شب ۵ و ۶ ژانویه به مرکز فرماندهی ارتش روسیه در کریمه حمله کرده‌اند. بنا بر اظهارات فرمانده نیروی هوایی اوکراین، همه هدف‌ها در این حمله تخریب شده‌‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های اوکراینی و با استناد به اظهارات مایکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی این کشور، ارتش اوکراین در نیمه‌شب بین پنجم و ششم ژانویه یک مرکز فرماندهی روسیه را در فرودگاه ساکی در شبه‌جزیره کریمه، مورد حمله قرار داده است.

گفته شده است که در اثر این عملیات "همه هدف‌ها تخریب شده‌اند."

در عین حال وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که پدافند ضدهوایی ارتش این کشور پنج فروند پهپاد اوکراینی را بر فراز دریای سیاه رهگیری و "یک اقدام تروریستی را خنثی کرده‌است."

این در حالی است که مقامات روسیه با انتشار یک گزارش دیگر از انهدام چهار موشک اوکراینی بر فراز کریمه پس از ساعات نیمه‌شب خبر داده‌اند.

این گزارش‌ها تا کنون به طور مستقل تأیید نشده‌اند.

ارتش اوکراین در ماه‌‌های گذشته نیز در چندین مورد مقرهای نظامی ارتش روسیه را مورد حمله قرار داده بود. به عنوان مثال، اوکراین پایگاه ناوگان روسیه در دریای سیاه در کریمه را نیز با موشک هدف قرار داده بود.

مقامات اوکراین در گذشته به صراحت گفته‌اند که قصد دارند شبه‌جزیره اشغالی کریمه در دریای سیاه را به عنوان بخشی از عملیات خود علیه جنگ تجاوزکارانه روسیه، دوباره به قلمرو اوکراین بازگردانند.

روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده است.

 

آلمان تجهیزات نظامی جدید به اوکراین ارسال کرد

دولت آلمان روز پنجشنبه ۴ ژانویه اعلام کرد که این کشور تجهیزات نظامی جدید به اوکراین برای دفاع در جنگ تحویل داده است. سامانه‌های جدید ضد‌هوایی، ۱۳ فروند تانک‌‌ جنگی و مهمات، جزو تجهیزات ارسال شده اخیر بوده‌اند.

دولت جمهوری فدرال آلمان با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه ۴ ژانویه از ارسال تجهیزات نظامی جدید به اوکراین به منظور دفاع این کشور در جنگ علیه روسیه، خبر داد.

در این بیانیه آمده است که تجهیزات نظامی ارسال شده به کی‌یف به ویژه شامل سامانه‌های دفاع هوایی "اسکای‌نکس" با مهمات، موشک‌های جدید برای سامانه دفاع هوایی "Iris-T SLM" و نیز دو سامانه رادار مربوط به امور نظارت هوایی "TRML-4D" بوده است.

آلمان همچنین ده فروند تانک زرهی "ماردر" به همراه مهمات و قطعات یدکی، دو فروند تانک "ویزنت" که مربوط به مین‌روبی هستند و نیز یک فروند تانک پل‌گذار "بیبر" به اضافه قطعات یدکی، به ارتش اوکراین تحویل داده است.

به گفته دولت آلمان، تجهیزات توپخانه و سلاح‌های دستی، تورهای استتار زمستانی و پانچوهای استتار زمستانی نیز جزو سایر تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین بوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با انتشار پیامی در پلاتفرم اکس (توئیتر سابق) از آلمان برای ارسال بسته جدید کمک‌های نظامی، تشکر کرد.

او تصریح کرد که ارسال کمک‌های نظامی مذکور "به‌موقع انجام شده و بر روی اولویت‌های اوکراین، به ویژه امور دفاع هوایی، متمرکز است."

بر اساس گزارش‌ها، ذخایر ارزی اوکراین در سال گذشته میلادی در اثر کمک‌های مالی غرب، افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته بانک مرکزی اوکراین، در روز جمعه ۵ ژانویه، حجم ذخایر ارزی این کشور در روز نخست سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. این آمار نمایان‌گر رشد ۴۲ درصدی ذخایر ارزی اوکراین است.

در بیانیه بانک مرکزی اوکراین آمده است: «در سال گذشته، اوکراین کمک‌های مالی جهانی بی‌سابقه‌ای دریافت کرده است. در این زمینه حدود ۴۲.۷ میلیارد دلار به حساب‌های دولت در بانک ملی اوکراین، واریز شده است.»

کی‌یف از آغاز جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه این کشور در فوریه سال ۲۰۲۲ به کمک‌های نظامی و مالی متحدان غربی خود شدیدا وابسته است.

با این حال، اجرای برنامه‌های مالی جدید برای اوکراین با حجم بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، به تعویق افتاده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.