بر اساس ارزیابی اولیه وزارت دفاع ژاپن، موشکی که روز دوشنبه پرتاب شد، بردی برای اصابت به هر نقطه ای از ایالات متحده داشت.

به گزارش جماران، در حالی که دو جنگ در غزه و اوکراین توجه جهانی را به خود جلب کرده و دامنه جنگ غزه به دریای سرخ و بی ثباتی در امنیت کشتیرانی در یکی از مهم ترین آبراه های بین المللی هم کشیده شده ، کره شمالی صبح روز دوشنبه یک موشک بالستیک قاره پیما را پرتاب کرد که به گفته تحلیلگران نشان دهنده پیشرفت  روزافزون برنامه تسلیحاتی این کشور است.

به گزارش سی ان ان،  بر اساس ارزیابی اولیه وزارت دفاع ژاپن، موشکی که روز دوشنبه پرتاب شد، بردی برای اصابت به هر نقطه ای از ایالات متحده داشت. موشک بالستیک کلاس ICBM که این بار پرتاب می شود، اگر بر اساس مسیر، بسته به وزن کلاهک محاسبه شود، می تواند برد پروازی بیش از 15000 کیلومتر (9320 مایل) داشته باشد، به این معنی که کل قلمرو ایالات متحده در برد خواهد بود. مقامات ژاپنی گزارش دادند که این موشک در مسیری بسیار بالا به مدت حدود 73 دقیقه و در ارتفاع 6000 کیلومتری (3700 مایلی) و مسافتی حدود 1000 کیلومتری (621 مایلی) پرواز و سپس در دریای غرب جزیره هوکایدو در شمال ژاپن سقوط کرد. .البته این موشک برای ضربه زدن به ایالات متحده باید در مسیری صاف تر شلیک شود.

به گفته جوزف دمپسی، دستیار پژوهشی برای تحلیل دفاعی و نظامی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، این توانایی پیونگ یانگ هنوز اثبات نشده است. باید دید که این کلاهک ها از چه میزان دقت در فواصل طولانی تر برخوردار هستند.

در حالی که نوع موشک شلیک شده گزارش نشده است، جفری لوئیس، استاد مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری، گفت که آزمایش روز دوشنبه احتمالاً سومین موشک Hwasong-18 است که پیش از این نیز دو بار توسط کره شمالی در آوریل و جولای پرتاب شده بود.  این برنامه موشکی در حال رشد و توسعه کره شمالی را نشان می دهد. اگر این سومین آزمایش موفقیت آمیز پرواز متوالی باشد، رکورد خوبی از قابلیت اطمینان خواهد بود.

کیم پس از آزمایش ماه آوریل گفت که هواسونگ-18 ، وسیله حمله استراتژیک قدرتمند را در اختیار کشور قرار می دهد و توانایی های هسته ای آن را تقویت می کند. به گفته وزارت دفاع ژاپن، موشک ICBM که در ماه ژوئیه شلیک شد، حدود 1000 کیلومتر (621 مایل) پرواز کرد و به مدت 74 دقیقه در هوا ماند،  پیشرفتی ناچیز در مورد موشک‌های بالستیک که کره شمالی در اوایل سال آزمایش کرد. هواسونگ-17 در سال 2022 رونمایی شد، زمانی که کره شمالی اولین آزمایش موشکی دوربرد خود را در بیش از چهار سال انجام داد.  در همین حال، هواسونگ 18، به گفته پیونگ یانگ، یک موشک با سوخت جامد است که آن را بسیار پیشرفته‌تر می‌کند و به کره شمالی اجازه می‌دهد تا حملات هسته‌ای دوربرد را با سرعت بیشتری انجام دهد.

کارشناسان می گویند، پیشرفت کره شمالی از Hwasong-17 در سال گذشته به Hwasong-18 در سال جاری نشان می دهد که برنامه موشکی این کشور در حال پیشرفت است، که منعکس کننده هدف کیم برای تطبیق با توانایی های نظامی سایر کشورها مانند ایالات متحده یا کشورهای اروپایی است. پرتاب های پی در پی به کره شمالی اجازه می دهد تا داده های بیشتری برای اصلاح فناوری موشکی خود جمع آوری کند. پرتاب روز دوشنبه دومین پرتاب موشک بالستیک کره شمالی در کمتر از 24 ساعت بود. به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، یکشنبه شب، یک موشک بالستیک کوتاه برد به سمت آب های سواحل شرقی شبه جزیره کره شلیک شد. این موشک حدود 570 کیلومتر ، قبل از سقوط در آب ، پرواز کرد. اندکی پس از آنکه سئول از پرتاب موشک خبر داد، رسانه دولتی کره شمالی KCNA بیانیه‌ای از سوی سخنگوی وزارت دفاع این کشور منتشر کرد که در آن آن‌چه را «تحریک‌های نظامی بی‌ملاحظه» آمریکا و کره جنوبی خواند، محکوم کرد. این سخنگو به نشست گروه مشورتی هسته ای (NCG) در واشنگتن در 15 دسامبر اشاره کرد که در آن ایالات متحده و کره جنوبی از ایجاد یک سیستم بازدارندگی گسترده تا اواسط سال آینده و مانورهای نظامی مشترک  در تابستان آینده خبر دادند.

این سخنگو همچنین به ورود زیردریایی تهاجمی ایالات متحده USS Missouri به کره جنوبی در هفته گذشته اشاره کرد و مدعی شد واشنگتن توطئه خطرناکی برای جنگ هسته ای طراحی کرده است. تهدید کره شمالی انگیزه همکاری سه جانبه بیشتر بین ایالات متحده ، ژاپن، و کره جنوبی، از جمله اشتراک گذاری سریع داده های ردیابی موشک شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.