پس از پرتاب روز سه‌شنبه، کره جنوبی توافق نظامی پنج ساله با کره شمالی را تا حدی به حالت تعلیق درآورد و «تجهیزات نظارتی و شناسایی» را در مرز مشترک مستقر کرد.

به گزارش جماران،  کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، عصر جدیدی از قدرت فضایی کشورش را با خانواده خود از جمله دخترش جو آئه و دانشمندانی که اولین ماهواره جاسوسی کره شمالی را در مدار قرار دادند؛  جشن گرفت.

به گزارش گاردین،  پرتاب Malligyong-1 توسط پیونگ یانگ در روز سه شنبه سومین تلاش آن پس از شکست در ماه های مه و اگوست بود. تصاویر منتشر شده توسط پیونگ یانگ نشان می دهد که کیم در حالی که جو آئه را همراهی می کند، از دانشمندان و کارکنان برنامه فضایی در اداره ملی فناوری هوافضا (ناتا) قدردانی می کند.  

کیم در حالی که یک کت چرمی مشکی پوشیده بود، در حال دست تکان دادن برای کارگران یونیفرم پوش دیده شد که به نظر می رسید همه آنها با شور و شوق او و جو آئه را تشویق می کردند. رسانه های دولتی تصاویری از کیم در حال لذت بردن از پذیرایی با کارگران ناتا، مقامات ارشد نظامی و سیاسی، دخترش و همسرش منتشر کردند.

اعضای خانواده کیم و سایر شرکت کنندگان در مراسم پذیرایی با تی شرت های همسانی که روی آن به انگلیسی "Nata" نوشته شده بود دیده شدند. سخنگوی دولت کره شمالی با اشاره به حضور کیم جونگ اون در این برنامه گفت که او  عشق پدرانه ای به دانشمندان فضایی کشورش دارد.  چند ساعت پس از پرتاب، کره شمالی مدعی شد که رهبر این کشور در حال بررسی تصاویر پایگاه های نظامی آمریکا در گوام بوده است. البته چنین تصویری به صورت عمومی منتشر نشده است.

کره شمالی

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم در جریان بازدید از آژانس فضایی ملی کره شمالی  گفت این پرتاب یک تمرین تمام عیار در قالب حق دفاع از خود بود. وی گفت که این ماهواره جاسوسی به محافظت از کره شمالی در برابر "حرکات خطرناک و تهاجمی نیروهای متخاصم کمک خواهد کرد و افزود که این گام مقدمه عصر جدیدی از قدرت فضایی کره شمالی بوده است.

کره جنوبی تایید کرد که پرتاب موفقیت آمیز بوده  اما گفت که هنوز خیلی زود است که مشخص شود این ماهواره همانطور که کره شمالی ادعا می کند کار می کند یا خیر.

پس از پرتاب روز سه‌شنبه، کره جنوبی توافق نظامی پنج ساله با کره شمالی را تا حدی به حالت تعلیق درآورد و «تجهیزات نظارتی و شناسایی» را در مرز مشترک مستقر کرد.

پیونگ یانگ در واکنش به این اقدام، اقدامات سئول را جسورانه خواند و  گفت که این توافق را به طور کامل به حالت تعلیق در می آورد و به مفاد آن پایبند نخواهد بود.

کارشناسان می گویند قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار، قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات کره شمالی را به‌ویژه بر فراز کره جنوبی بهبود می‌بخشد و داده‌های حیاتی را در هر درگیری نظامی در اختیار پیونگ یانگ قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.