به گفته شش دیپلمات ارشد خارجی، اسرائیل در هفته های اخیر بی سر و صدا تلاش کرده تا حمایت بین المللی برای انتقال چند صد هزار غیرنظامی از غزه به مصر را به دست آورد. رهبران و دیپلمات‌های اسرائیل به طور خصوصی این ایده را به چندین دولت خارجی پیشنهاد داده‌اند و آن را به عنوان یک ابتکار بشردوستانه معرفی کرده‌اند که به غیرنظامیان اجازه می‌دهد تا به طور موقت از خطرات زندگی در غزه در سایه بمباران اسرائیل گریخته و به کمپ‌های پناهندگان در صحرای سینا، درست در آن سوی مرز، پناه ببرند.

به گزارش جماران، «کوچ اجباری» عبارتی بود که در سه هفته گذشته از عملیات طوفان الاقصی توسط شاخه نظامی حماس و حملات بی امان رژیم اسرائیل به غزه بارها و بارها شنیده شنیده و از آن با عنوان استراتژی بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم اسرائیل برای تخلیه نوار محصور غزه یاد شده است. اکنون نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی از تلاش پشت پرده اسرائیل برای عملی کردن این عبارت پرده برداشته و می  نویسد:

به گفته شش دیپلمات ارشد خارجی، اسرائیل در هفته های اخیر بی سر و صدا تلاش کرده تا حمایت بین المللی برای انتقال چند صد هزار غیرنظامی از غزه به مصر را به دست آورد.  رهبران و دیپلمات‌های اسرائیل به طور خصوصی این ایده را به چندین دولت خارجی پیشنهاد داده‌اند و آن را به عنوان یک ابتکار بشردوستانه معرفی کرده‌اند که به غیرنظامیان اجازه می‌دهد تا به طور موقت از خطرات زندگی در غزه در سایه بمباران اسرائیل گریخته و به کمپ‌های پناهندگان در صحرای سینا، درست در آن سوی مرز، پناه ببرند.

این پیشنهاد توسط اکثر طرفداران اسرائیل - از جمله ایالات متحده و بریتانیا - به دلیل خطر دائمی شدن چنین آوارگی جمعی رد شده است. به گفته این دیپلمات ها که به طور ناشناس صحبت کردند، این کشورها از این بیم دارند که چنین تحولی ممکن است مصر را بی ثبات و تعداد قابل توجهی از فلسطینی ها را از وطن خود خارج کند. این ایده همچنین قاطعانه توسط فلسطینی‌ها رد شده است، زیرا آنها هم می‌ترسند که اسرائیل از جنگ برای آواره کردن دائم بیش از دو میلیون نفر ساکن غزه استفاده ‌کند.

بیش از 700000 فلسطینی در جریان جنگ پیرامون ایجاد کشور اسرائیل در سال 1948 یا فرار کرده و یا از خانه های خود در جایی که اسرائیل کنونی نامیده می شود رانده شدند. اکنون بسیاری از فرزندان آنها هشدار می دهند که جنگ فعلی با «نکبه» مشابهی به پایان خواهد رسید.

چند روز پس از حمله 7 اکتبر توسط حماس، ارتش اسرائیل از تمامی ساکنان شمال غزه - تقریباً نیمی از جمعیت غزه - خواست تا به سمت جنوب غزه حرکت کنند. البته در همان مقطع زمانی اسرائیل علناً پیشنهاد نکرد که فلسطینیان از مرز مصر عبور کرده و در پناهگاه هایی در صحرای سینا مستقر شوند.

مصر ایده جابجایی موقت، چه رسد به جابجایی دائمی را رد کرده است. رئیس جمهور مصر در یکی از سخنرانی های مهم خود در این باره گفته بود: «مصر مخالفت کامل خود را با آوارگی اجباری فلسطینی ها و مهاجرت آنها به سرزمین های مصر در سینا اعلام کرده است، زیرا این چیزی نیست جز نابودی نهایی آرمان فلسطین».

با این حال، برخی از متحدان سیاسی نتانیاهو علناً از ایده انتقال موقت تعداد زیادی از مردم غزه به مصر و همچنین سایر کشورهای منطقه و غرب حمایت کردند.

دنی دانون، یک قانونگذار از حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل، می گوید که از تخلیه غیرنظامیان غزه برای دادن فضای بیشتری برای مانور اسرائیل در طول تهاجم زمینی به غزه و دور کردن غیرنظامیان از مسیر آسیب، حمایت می کند.

دانون در یک مصاحبه تلفنی تلاش کرد این ایده را تحت لوای نیت اسرائیل برای کاهش تلفات غیرنظامیان مطرح کند. او در این باره به نیویورک تایمز گفت: «ما نه تنها از مصری‌ها، بلکه از کل جامعه بین‌المللی انتظار داریم که برای حمایت و پذیرش ساکنان غزه تلاشی واقعی انجام دهند.» دانون افزود که این ایده نیازمند موافقت دولت مصر است که مرز جنوبی غزه را کنترل می کند.

فشار دیپلماتیک اسرائیل برای تحقق این امر بر حس بی اعتمادی درباره اینکه چه اتفاقی می افتد اگر اسرائیل کنترل بخش هایی از غزه یا تمام غزه را، حتی به طور موقت، در پایان عملیات نظامی خود، به دست گیرد، افزوده است.

اهداف اعلام شده اسرائیل، انهدام حماس و نجات بیش از 240 غیرنظامی و سرباز اسیر شده توسط این گروه و متحدانش در 7 اکتبر است. اما مقامات اسرائیلی بارها گفته اند که هنوز در حال ارزیابی هستند که چه کسی باید پس از دستیابی به این اهداف، بر غزه حکومت کند.

یکی از مقامات اسرائیلی در این باره به نیویورک تایمز می گوید:  یکی از پیشنهادات این است که غزه را به یک نیروی بین‌المللی واگذار کنیم که می‌تواند به بازسازی زیرساخت‌ها و مسکن آن قبل از تحویل آن به تشکیلات خودگردان فلسطین، کمک کند.

البته برخی از تندروهای اسرائیلی از حفظ کنترل غزه و اخراج دائمی ساکنان فلسطینی آن حمایت می کنند. آریل کالنر، یکی از قانونگذاران لیکود، خواستار نکبه دیگری شده است که در حقیقت آوارگی اولیه فلسطینی ها از آن آغاز شد.

مصر نقش ظریفی را در غزه ایفا می کند؛ از مرزبانی تا میانجی تا تسهیل کننده ارسال کمک ها، اما در نهایت نمی خواهد  به عنوان مدیر بالفعل این منطقه شناسایی شود. مصر پس از بیش از یک دهه آشفتگی داخلی که با قیام بهار عربی آغاز شد، اکنون در یک بحران اقتصادی عمیق فرو رفته و بیم آن میرود که هجوم گسترده فلسطینی ها به این کشور به بی ثباتی بیشتر آن منتهی شود.  مصر می ترسد که مهاجرت ناگهانی فلسطینی ها شمال سینا را که در آن ارتش مصر برای مهار شورش اسلامگرایان تلاش کرده، متلاطم کند، یا ممکن است برخی از فلسطینی ها را به حمله از سینا به اسرائیل تشویق کند که می تواند پای مصر را به درگیری با اسرائیل بکشاند.

جنگ غزه 2023

فلسطینی‌های غزه نیز ایده نقل مکان به مصر را رد کرده‌اند و می‌گویند این یک نکبت جدید است. عمید عابد، 35 ساله، ساکن جبالیا، منطقه ای در شمال غزه که در روزهای اخیر توسط حملات اسرائیل ویران شده است، گفت: «به عنوان یک فلسطینی، دیگر اجازه نمی دهیم یک نکبت دیگر در تاریخ فلسطین ثبت شود. ما خانه های خود را ترک نخواهیم کرد.»

مقام های متفاوت اسرائیلی در چند روز اخیر تاکید کردند  که اسرائیل قصد اخراج مردم را از غزه ندارد و هرکسی که این منطقه را ترک کند، اجازه بازگشت خواهد داشت. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ماه گذشته گفت که اسرائیل پس از حمله به غزه به دنبال حفظ کنترل روزانه بر غزه نخواهد بود.

اما این موضوع همچنان موضوع بحث و اختلاف نظر قابل توجهی در دولت اسرائیل و ائتلاف حاکم است. برخی از اعضای ائتلاف حاکم نتانیاهو و مقامات دولت وی صراحتاً خواستار اخراج دائمی فلسطینی ها از غزه شده اند.

یکی از دپارتمان‌های وزارت اطلاعات اسرائیل که هیچ قدرت اجرایی ندارد، مقاله‌ای را در 13 اکتبر منتشر کرد که در آن «تخلیه غیرنظامیان از غزه به سینا» را توصیه کرد. پس از افشای این سند توسط یک خبرگزاری اسرائیلی، دفتر نخست وزیر صحت این سند را تأیید کرد  اما گفت که این فقط یک مقاله اولیه و خام است.

آمیچای الیاهو، وزیر دولت راست افراطی، روز چهارشنبه گفت که زمین غزه باید به سربازان سابق اسرائیلی که در غزه جنگیدند - یا به شهرک نشینان سابق اسرائیلی که قبل از خروج اسرائیل از غزه در سال 2005 در این منطقه زندگی می کردند، داده شود. البته  الیاهو امروز نیز گفت که اسرائیل باید به فکر انداختن بمب اتمی بر غزه باشد، ایده ای که با محکومیت نتانیاهو و سایر اعضای دولت مواجه شد.

همچنین ویدئویی اخیرا از یک افسر نظامی اسرائیلی منتشر شده است که از اسرائیل خواست تا غزه را مجدداً اشغال کند.  ویدیوی جداگانه‌ای نیز منتشر شده که یک خواننده پاپ را نشان می‌دهد که خواستار اشغال مجدد غزه می‌شود. دولت نتانیاهو هر دو این ویدئوها را محکوم و اعلام کرده که این موضع رسمی دولت نیست.

اسرائیل نوار غزه را در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 تصرف کرد و 21 شهرک یهودی در آنجا ایجاد کرد. اما در سال 2005، دولت وقت اسرائیل  آن شهرک‌ها را برچید، ساکنان آن‌ها را به اسرائیل بازگرداند و این سرزمین را به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.